1.8.2020

MONISMI JA TRAUMATODELLISUUS

Minulla on hyvä yhteys jehoviin. Jehovantodistaja soitti aamulla ja käytiin taas yksi parin tunnin keskustelu. Tyypillä on pellismäiset hakukoneet päässä raamatun varalle. Löytyy oikeat kohdat sujuvasti. Nyt hän pystyi Raamatun avulla kyseenalaistamaan dualistisen sielutulkintani ja traumatodellisuus-teoriani.

Meni palikat (hyvällä tavalla) sekaisin. Lisäksi puhuttiin Origeneen apokatastasiksesta, joka taitaa kuulua jehovien (harha)oppiin.

Minulla kieltämättä on jokin tässä sielukäsityksessä vielä epäselvää. Sekin pitää selkeyttää ennen kuin blogieditointia jatkaa.

*

Miten ihmisen psykofyysinen olemus pitäisi ymmärtää: monistisesti vai dualistisesti?

Omat selitysmallini ovat dualistisia. Ruumiistapoistumiskokemuksesta voi puhua vain dualisti. Sielunvaelluksesta voi puhua vain dualisti. Sielun ja kehon kommunikaatiokatkoksesta voi puhua vain dualisti. 

Tällä jehovalla on monistinen sielukäsitys, hän löysi raamatusta perusteita tälle, mikä jotenkin yllätti. Hän sanoi vielä, että kyllä insinööri itse tietää parhaiten mitä on suunnitellut

Traumakäsitykseeni ja kuolemanrajakokemustulkintani ei toimi yhteen materialistisen monismin kanssa, jota tiedemaailma edustaa. Se ei myöskään toimi yhteen idealistisen monismin kanssa, koska idealistisessa monismissa ei voi olla mitään mekanismia, joka synnyttäisi tämän tunteiden ja järjen ristiriidan. Siis metafysiikan ja ontologian ristiriitaisuuden, jota trauma ilmentää.

Onneksi tästä asiasta sentään on kiistelty vuosituhannet pääsemättä parempaan lopputulokseen kuin me pääsimme kahden tunnin puhelin keskustelun aikana.

"Filosofian piirissä antimaterian sekä materian suhteesta on käyty keskustelua vuosituhannet; ovatko substanssit rinnakkaiset vai tulisiko toinen olevista olettaa hallitsevaksi, onko toinen substansseista alkuperäisempi kuin toinen ja ovatko ne syntyneet toisistaan vai itsenäisesti." Wikipedia
Tämä jehova ilmeisesti on idealistinen monisti. Tai sitten hän ei ole ajatellut näitä asioita loppuun asti ja sekoittaa materialistisen ja idealistisen monismin käsiteltävästä asiasta riippuen, jottei vaikuttaisi dualistilta.

Ehkä hän tosiaan on hindun kaltainen idealistinen monisti. Mutta kuten sanoin, reduktiivinen luonnontiede on monismia, materialistista monismia. Reduktiiviselta luonnontieteeltä on kysyttävä: missä on kollektiivisen tiedostamattoman data? Jos se haluaa vastata tähän kysymykseen pätevästi, sen täytyy venyttää materian käsite äärimmilleen. Mukaan täytyy ottaa kvanttilomittumisen kaltaiset ilmiöt. Jonka jälkeen voidaan todeta: mielen ja kollektiivisen tiedostamattoman dataa kantaa kvanttilomittumisen tasoiset ja kaltaiset ilmiöt. Mutta tämä ilmiö on hyvin kaukana sähkömagneettisista signaaleista, joihin kehollinen tajuntamme perustuu. Näiden ilmiömaailmojen väliin mahtuu jo dualismi asumaan. Selittyykö dualismin ilmiömaailma pois?

Menee hyvin sekavaksi, jos situationistisesti tilanteen mukaan sekoittelee monismeja vain välttääkseen vaikutelman dualismista ja suostutellakseen paremmin puhekumppania. En vielä päässyt testaamaan tätä hänen ajattelunsa johdonmukaisuutta. Tämä pitää aina testata puhujakohtaisesti erikseen, koska asia on harvalle ihmiselle vesiselvä.

Hänen mukaansa, koska kaikki on pohjimmiltaan yhtä, sielu ei ole kuolematon tai haihtumaton. Sielu palaa ykseyteen samoin kuin keho palaa alkuaineiksi ja siinä se menettää kaiken persoonallisen datan. Ei ole mitään jälleensyntymää tai edellisten elämien muistamista, ei ole mitään muistipankkia tällaiselle datalle. Trauma ei siis, hänen mukaansa, voi olla yhtä kuin sielun ja ruumiin välinen kommunikaatiokatkos, joka ilmenee dissosioituvina tunteina, eli monenmoisina henkiolentoina.

Goetia ei näin ollen, hänen mukaansa, olisi mahdollista (päättely on omani, emme puhuneet goetiasta). Mutta, jos goetia kuitenkin on mahdollista, se on aika vakava todiste näitä monistisia väittämiä vastaan. Goetia perustuu siihen, että olisi olemassa trauman data, joka voidaan kerralla ja kokonaisuutena nähdä, erilaisten demonien hahmossa. Goetian traumaterapeuttinen parantava idea on siinä, että traumademoneihin ensin tutustutaan, sitten ne alistetaan omaan tahtoon, mikä tarkoittaa integraatiotyöskentelyä. Tämä on crowleylaisen goetian idea. Goetia on alitajunnan skriptityöskentelyä. Goetia ei voi olla mahdollista monistisessa kontekstissa.

Vaikuttaa siltä, että itse olisin selkeästi descarteslainen dualisti. Descartesin Meditaatiot alkavat voimakasvikokemuksen kaltaisella kuvauksella.

"On olemassa erilaisia dualistisia ratkaisuja psykofyysiseen ongelmaan. Esimerkiksi filosofi René Descartes kannatti dualistista näkemystä nimeltä interaktionismi. Interaktionismin mukaan mieli tai psyyke on aivoista erillistä henkiainesta. Molemmat voivat kuitenkin kausaalisesti vaikuttaa toisiinsa.” Skepsis Ry

Traumateoriani on siis selkeästi interaktionistinen. Ja sen kaikki todistusaineisto on henkilökohtaisessa kokemuksessa ja itsetutkiskelussa. Missään nimessä millään olemassaolevalla tai tunnetulla (lääke)tieteellisellä menetelmällä ei saada vahvistusta teorialleni.

Tässä pätevät faktapohjaiset skepsisartikkelit monismista ja dualismista:
https://www.skepsis.fi/ihmeellinen/dualismi.html
https://www.skepsis.fi/ihmeellinen/monismi.html

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com