13.7.2018

PORNO JA CAMP

"In Susan Sontag’s famous essay Notes on Camp, coincidentally also published in 1964, she defined the essence of camp as failed seriousness: seriousness is sincerely attempted (i.e., seriousness is the success criterion for the design), and the attempt fails. Camp is enjoyable as its own aesthetic, but it cannot produce emotions like gravitas. Cringe, in the sense of embarrassment on behalf of another, is also its own aesthetic, but it cannot produce the emotion of sacredness." >>

Satanismi tavallaan on campin äärimmäisin muoto, jossa lässähdys toisessa päässä tulee tietoiseksi ja luo uudenlaisen vakavuuden ja pyhyyden tunnelman. Tämä toisen asteen pyhyys perustuu siihen, että meillä on varma lässähdyksen rakenne ensimmäisen asteen pyhyydessä.

Voi miettiä miten pornon valtameri (ja siinä asuva jatkuvasti kasvava suuri merikäärme, vrt. Edda Fernir-susi) suhtautuu pyhään naiseuteen ja äitijumaluuteen. Ei ainakaan samalla tavalla vakavasti kuin hippiliikkeissä tavataan ajatella.

Mutta häpäiseekö porno aina naiseutta? Ei välttämättä katsojan näkökulmasta: porno esittää harmitonta campteatteria. Maailmanporno laittaa laatulihaa toiseen vaakakuppiin ja toiseen vaakakuppiin Englannin kuningattaren. Mutta pystyykö katsoja ottamaan pornon löyhästi tarjoamat iluusiot ja narraatiot todesta, ja haluaako edes. Onko pornossa lopulta erikseen katsojakokemus ja tekijöiden teollinen kokemus -- siis elämä-seremonia itse teollisuuden rakenteessa.
 
Eikö nykypornon katsoja ensikädessä tarkkaile näyttelijää itseään, paljaana rotupiirteineen, ja sen taustalla teollisuutta, konetta, ihmiskonetta teollisuutensa edustajana ja tuotteena.

Ei pornossa kiehdo narraatiot tai kehyskertomukset tai illuusiot tai näyttelijätaito, vaan itse ilmiö: itse teollisuus, niiden rakenteet ja jatkuva evoluutio kohti täydellistä suprajohtavuutta. Vielä tarkemmin sanottuna: me olemme patologisen kiinnostuneita vain tosielämän seremoniallisuudesta itse teollisuuden rakenteessa.
 
Elinkeino nimeltä porno ja sen moraalinen ja yhteiskunnallinen asema ja uskonnollista seremoniaan muistuttava rakenne on se, mikä kiehtoo ja kiinnostaa, koska se tekee aiheesta vakavastiotettavan. Ja juuri siinä seremoniallisuudessa tullaan pyhän, campin ja äärimmäisyyteen viedyn campin alueelle.

Pornon Idols on campin vakavuuden huipentuma. Vakavuus liittyy putoamiseen, kilpailusta putoamiseen, rakenteesta putoamiseen, huumekierteeseen, alkoholismiin. Sotatoimialueilta toimitettavan tragedian vastinparina, länsimainen ihminen haluaa komediaa: tarkkailla paljaana ääretöntä metafyysistä typeryyttää ja impotenssia, rajaa johon lupauksien ja illuusioiden lukinvillaa kehräävä ja siihen täydellisesti uskova ihmismieli kykenee, vain pudotakseen korkealta.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com