21.5.2018

VIRTUAALISEN TAI AUGMENTOIDUN TODELLISUUDEN

kehittäminen tuntuu täysin älyttömältä ajatukselta, ellei ensin pohdi Berkeleyn näkökulmaa. Berkeley ihmettelee sanan "todellisuus" merkitystä, koska mitä ilmeisemmin me itse elämme virtuaalisessa todellisuudessa emmekä voi saada todellisuudesta suoraa tietoa ainakaan empiirisesti, eli mittaus- ja aistijärjestelmämme tavanomaisessa arkisessa tilassa. Voihan tietysti olla, että teknologiset virtuaalitodellisuusjärjestelmät lopulta tekevät sen meille selväksi, että aistitodellisuutemme on eräällä tapaa virtuaalinen ja vain mutkan kautta heijastelee sitä tosiasiallista ilmiömaailmaa, joka on aistiemme tarkkuudelta ja sopeutuneisuudelta kätkeytynyttä.

Silmämme on vietelty tähän tai tänne asti aistimaan valoa, korvamme poimii akustisen merkin äänestä, jonka sielumme kuulee (siis aistii ilman korvaa) rajattomasti selvemmin. Opettaja Aija Huuskonen on sanonut, että silmälle voidaan aina renderöidä yksi huone, korvalle toinen huone ja tuntoaistille kolmas huone, niin että nämä huoneet poikkeavat geometrisilta mittasuhteiltaan toisistaan. Tiedämme, että Aija Huuskosen oppitunnilla numero kuusi oppilas laitetaan näihin kaikkiin huoneisiin yhtä aikaa ja yhdellä kertaa. Silloin seinät eivät tuntoaistille ole siellä, missä ne näköaistille ovat. Eivätkä ne ole kuuloaistille siellä, missä ne tuntoaistille tai näköaistille ovat. Vain tästä syystä matematiikka ja geometria on tärkeää.

Seuraavassa lainaus Berkeleyltä. Nykylukijan sopii vaihtaa sanan "spirit" tilalle sana "kosminen taustarakenne":

"what is meant by thing, reality, existence; for in vain shall we dispute concerning the real existence of things, or pretend to any knowledge thereof, so long as we have not fixed the meaning of those words. Thing or Being is the most general name of all; it comprehends under it two kinds entirely distinct and heterogeneous, and which have nothing common but the name, viz. spirits and ideas. The former are active, indivisible substances: the latter are inert, fleeting, dependent beings, which subsist not by themselves, but are supported by, or exist in minds or spiritual substances. We comprehend our own existence by inward feeling or reflexion, and that of other spirits by reason. We may be said to have some knowledge or notion of our own minds, of spirits and active beings, whereof in a strict sense we have not ideas. In like manner, we know and have a notion of relations between things or ideas- which relations are distinct from the ideas or things related, inasmuch as the latter may be perceived by us without our perceiving the former. To me it seems that ideas, spirits, and relations are all in their respective kinds the object of human knowledge and subject of discourse; and that the term idea would be improperly extended to signify everything we know or have any notion of."

Berkeleyn käyttämän sanan "mind" (mieli) tilalle nykylukija voi korvata tekstinkäsittelyohjelmalla termin "3D grafiikkaa renderöivä tietokone" (fyysikot puhuvat voxeleista). Berkeley ei kiistä, että Pac-Man on todellinen. Mutta hän kiistää, että se voisi olla olemassa muualla kuin pelin grafiikkaa renderöivän tietokoneen sisällä-

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com