12.5.2018

ROHKEUS

Pelottomuus, siis rohkeus, perustuu oikeaan tietoon siitä mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Muunlaista rohkeutta ei voi olla, kun elämme maailmassa, jossa rohkea ele saattaa johtaa kuolemaan. Ihminen on tappaja, joka suuntaa vihansa ensimmäiseksi (teeskentelynä pitämäänsä) rokeuteen ja sankarillisuuteen. Vain laki ja ihmisoikeudet mutkistavat tilannetta ja rajoittavat heimo-olennon lajityypillistä intoa. Sotatilan lumous on siinä, että se vapauttaa loputtomasta (lain ja ihmisoikeuksien) paskanjauhamisesta.

Sankarin määritelmän täytyy käsittää jotakin muuta kuin pelkkä (tuleva) manalankävijä. Sankaruus voi paljastua hulluudeksi ja hullunrohkeudeksi vielä kuoleman portilla tai sen jälkeen. Universumilla saattaa olla yllätys takataskussa tai hihassa. Ehkä taivaan portinvartijalla on erikoinen psykologia tai oikeudenkäynnissä yllättäviä vieraita. Vielä kenties on jokin verho avaamatta. Se avataan vasta kuoleman jälkeen. Silloin luultu sankari jähmettyy. Sankari oli kenties sekulaari tyyppi ja luuli kaiken päättyvän pehmeästi kuolemaan. Toiveikkaasti, kenties tieteellisessä uskossaan, sankari ei uskonut taivaan tai helvetin olemassaoloon, huomaamatta, että ei hänellä ole mitään tieteellistä keinoa näiden asioiden olemassaolon tarkistamiseen. Ei uskoa Jumalaan tai Helvettiin, on sama kuin ei uskoa voittavansa hedelmäpelissä. Rationaalista on sanoa: "En tiedä". Jos sanoo "en usko", se on jo uskomusjärjestelmä.

Sekulaari usko on se, että pitkän sairastamisen jälkeen saisi ikuisen pehmeän levon. Eikös sitten joku alikersantti astu ruumishuoneeseen, iske loisteputkivaloja päälle ja huuda: PYSTYYN! Kasarmin lyhyt uni haihtuu hetkessä, kuoleman lupaama "ikuinen lepo" oli illuusio, unen makoisuus ennen töykeää hetkeä, jolla Pyhä Pietari hakkaa puupampulla rautasängyn jalkopäätyä: PYSTYYN!
   
Rohkeutta ei ole luulottelu universumin huumorintajun kierouden asteesta. Se ei perustu pariin kolmeen ensimmäisiä verhoja raottavaan käyntikertaan "black lodgessa" ja "white lodgessa", joita David Lynch hienosti kuvaa.

Tuttu verhokuosi Lodgen puolelta.

 
Suurienkin puheiden jälkeen tulee miettineeksi oman rohkeutensa luonnetta. Perustuuko se tietoon, eikä vain uskoon tai tunteeseen. Perustuuko rohkeus siihen, että meillä on laki ja ihmisoikeudet, joiden oletetaan suojelevan meitä ihmisen lajityypilliseltä toiminnalta. Tämä kortti yleensä halutaan kääntää. Kuoleman uhmaamisen ele ei luotettavasti indikoi tietämystä.
 
Tällaisia kysymyksiä herää alla olevasta elokuvasta, kun seuraamme zenmestari Dogenia, jolla ei ole rohkeudelleen muuta elokuvan keinoin välitettävissä olevaa perustaa kuin toiveikas uskomme näytelmän katsojana.




Maailma kaikesta huolimatta on ehkä vain simulaatio, joka tarjotaan fyysisen avatarkehon kautta kehoja ohjaaville sieluille. Tätäkään me emme voi todistaa. Gödelin mukaan osa järjestelmän tosista lauseista ei ole todistettavissa järjestelmän sisältä, vaan siihen vaaditaan jotain toista järjestelmää. Ainoastaan tämä on kuoleman merkitys meidän näkökulmasta. Ja se mikä pätee matematiikkaan pätee myös universumeihin.

Mitä jos tämän maailman historiallisuudella ei olekaan mitään väliä. Entä jos tämä on vain pelikenttä, jonka merkitys on jossakin muussa kuin oman itsensä kehittämisessä ja kehittymisessä. Entä jos niin yksilön kuin maailmanhistorian kehitys todella on vain näennäistä. Siinä mielessä hullun rohkeus -- sokea usko elämän jälkeiseen paratiisiin tai sokea usko ikuiseen lepoon -- on sama asia kuin mikä hyvänsä muu rohkeus. Ja kun me Gödelin mukaan emme kuitenkaan voi kaikkea tietää, tiedämmekö me koskaan enempää kuin hullu tietää?

Tai kenties maailman merkitys on Stalinin nautinnossa. Kenties ihmiskunnan tehtävä on luoda kauneuden ja seksuaalisuuden nautintoja isä aurinkoiselle.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com