12.5.2018

MUSIIKKIMESTARI SIRIUKSELTA

Kysymys ei ole siitä että Stockhausen käytti Kontaktessa 42:ta viritysjärjestelmää. Kysymys ei ole siitä että vuonna 1971 hän improvisoi Osakassa 600 hengen konsettisalissa 183 peräkkäistä päivää viisi ja puoli tuntia päivässä.

"Stockhausen's works were performed for 5½ hours every day over a period of 183 days to a total audience of about a million listeners (Wörner 1973, 256)."

Kysymys on siitä, että kaikki mitä hän esittää, on periaatteessa yhden ja ainoan futuristisen soittimen ominaisuuksia. Kysymys ei ole siitä, että tekoälyavusteinen sarjallisuus mahdollistaa soittimen, jonka soittaminen onnistuu yhdeltä soittajalta samalla tavalla kuin muinainaiselta ihmiseltä pianon soittaminen. Kysymys on siitä, että todellisia luojan urkuja ei ole vielä keksitty. Kysymys on siitä, että SoundCloudista voi kuunnella kokonaisen päivän erilaisia Kontakten äänitysversioista, joista jokaisella on oma erityislaatuisuutensa ja omintakeinen maailmanhistoriallinen sanomansa. Kysymys ei ole siitä, että en ole koskaan innostunut Stockhausenin soolopianoteoksista.

*

Tässä saa vanha stockhausenklassikko arvoisensa käsittelyn ja tuoreen elämän. Huomatkaa että tämä versio ei ole mikään retroreliikki (elektronimusiikkihistoria-ironia-fiksoituneiden makusteltavaksi), vaan ällistyttävän tuoretta ja hienosti miksattua nykykuuntelua loisteliaasti kestävää soundia, jonka musiikillisen materiaalin käsittelytarkkuuteen ei yllä yhtään mikään nykyelektroakustinen musiikki. Toivottavasti musiikkilaitteidenne isous vain yltää tähän dynamiikan ja tilaäänen laajuuteen.
 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com