11.7.2018

MIHIN INFORMAATIOSOTA JOHTAA JA MITEN SIELTÄ PALATAAN HUMAANIUTEEN

Sodassa ensimmäinen uhri on totuus, mutta informaatiosodasta sen toteaminen on banaalia. Informaatiosodassa ensimmäinen uhri on ihmisyys.
   
Miten taide tavanomaisessa institutionalisoidussa muodossaan ei olisi sodankäynnin väline ja instituution taiteilijat siviilisotilaita, jotka operoivat symbolisia veritekoja. Mitä tapahtuu kun taiteilijat osallistuvat totaaliseen sotaan. Kenen tehtäväksi sitten jää puolustaa ihmisyyttä?
   
Curtis White kirjassaan Middle Mind (2010) viittaa Paul Virilon teokseen Pure War (1997). Virio kuvaa kuinka jokainen inhimillinen akti on tyhjenemässä totaalisen sodan aktiksi. Mitä tapahtuu kun enää muulla kuin sotilaallisella toiminnalla ei nähdä "merkitystä"?
 
Informaatiosodan kauhistuttavuus on siinä, että prosessia ei voi järjellisesti pysäyttää ja rajata. Tulehdus vain laajenee ja pahenee, syvenee ja synkkenee. Julistamaton sotatila ei ole lakkautettavissa. Äärellisyys on vain julistetun sodan ominaisuus. Informaatiosodan psykedeliaspiraaliin osallistuvat ihmiset eivät (ainakaan aluksi) mieti sitä, millaiusen kierteen kurimukseen teot johtavat. Informaatiosota on ihmisen tietoisuuden totaalinen kriisi.
   
Informaatiosota on mieltä vailla. Se on tietoisuuden syöpä, joka koituu lajin kohtaloksi tai vahvistaa sitä. Informaatiosota on sotaa siitä miten aistimuksia tulisi tulkita. Se on sotaa todellisuuden tulkinnasta. Informaatiosodassa jopa kauneus on sotateollisuutta. Tätä kautta tila lähestyy Castanedan mainitsemaan Meksikon vanhaa noituutta, joka tarkoitti kokoomapisteen manipulointiin perustuvaa vallankäyttöä.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com