30.11.2017

NATIVE INSTRUMENTS: KOMPLETE 11

En ajattele tällaisia improvisaatioita niinkään biiseinä tai käyttömusiikkina kuin matkakertomuksina: dokumentaatioina erilaisten välineiden kokeilusta. Siellä syntyy joskus hyviä soundikombinaatioita ja muuta käyttökelpoista.

















Jos siis haluaa ottaa riskin, että kama kuulostaa todella erilaiselta korvanapeilla tai hyvillä hifikaiuttimilla. Jos haluaa, että kuulostaa takuuvarmasti kummallakin hyvältä, soundissa on paljon vähemmän mitään kokeilemista. Enemmän se on sitten tietämistä. Harva kokeellinen juttu kuulostaa miltään korvanapeilla.




Innostuin hankkimaan Native Instumentsin Komplete 11 paketin kun oli nyt Thanks Giving 50% OFF. Olen positiivisesti yllättynyt. Mutta jotain on mennyt NI:n markkinoinnissa pieleen, jos ostaminen on ainoa tapa käsittää saksalaisen filosofian ydin. Miksi ei ole demoversioita?
  
Saksalaisen filosofian kruununjalokivi, Native Instruments, on perustettu Berliinissä vuonna 1996. Jo pelkästään vanhassa Kontakt paketissa on todella intuitiivisia ja hienoja syntikoita. Perussoittimissakin on todella erilainen filosofia kuin Logicin omissa perussoittimissa tai ranskalaisen filosofian perusoppimäärässä UVI:n soittimia. Esim Kontaktin trumpetti on erikoisen musikaalinen soitin. Hegelläinen Prism-syntetisaattori on aivan mahtava. Ei ole omistanut vastaavaa additiivista synteesiä aikaisemmin. FM8 syntikan tapaisissa rumpulooppijutuissa, jotka tuntuvat toistuvan samalla logiikalla soittimesta toiseen, on paljon kokemuksen tuottamaa älyä. Efektointi ja säädöt on rumpukohtaisia ja voi miksata lennosta, kunhan midiohjaimet sliderit on assosioitu älykkäästi. Esim. MPK49 sliderit voi assosioida säätöihin niin, että yhden säätimen säätö kohdistuu aina vain siihen koskettimeen / rumpusoundiin, jota painettiin viimeksi. Tämä on todella näppärä filosofinen linjaus Native Instrumentsilla, joka saattaa toimia hienosti heidän itsensä valmistamien koskettimistojen kanssa. Heidän omissa koskettimistoissa ja ohjaimissa on jonkinlainen valovärikooditus kertomasta soittimen mappauksesta. Vielä kun käsisäätimiin kytkisi kunnolliset jalkapolkimet niin homma alkaa toimia. Minulla on Bossin kitaraefektipedaali, jonka jalkakytkimet voi ohjelmoida ohjaamaan midiä. Laite on tarkoitukseen rajoittunut ja kömpelö. Pitäisi olla urkupedaalistoa muistuttava jalkio, jonka voisi mapata jokaiselle synalle erikseen. Pedaaleja tulisi voida käyttä slidereinä. Jäisivät asentoihin joihin painetaan. Ei niin että yksi pedaali olisi yksi jalkion kosketin.




Berliinin yön Hegel-beat syntyy lennosta minimaalisilla mausteilla.


Kinetic Metal, jota on käyetty yllä olevassa improvisaatiossa, on todella hieno intiimi ambientgeneraattori. Kinetic Metalin miksaaminen eri soitinten sekaan on tuottaa kiinnostavia mausteisia struktuurikestoja. NI:n filosofiassa synat ja instrumentit on enemmän jonkinlaisia omalakisia ohjelmakokonaisuuksia, joilla on oma luonteensa. Esimerkiksi West Africa drums on intuitiivisesti ohjattava rytmipaketti. Käsittämättömiä juttuja pystyy soittamaan tosta vaan kiipparilta.
   
NI:n soittimiin voi käyttää myös Kontakt 5 playeriä tai Akai VIP playeria. Komplete kontrollissa on pika-preview mahdollisuus, jota ei ole UVI workstationissa. NI:ltä saa ladattua preview paketin. Sen avulla ei tarvitse aina latailla soundeja ne kuullakseen, vaan kun selaa listaa, kuulee aina pienen otteen kyseisestä äänestä. Nopeuttaa hakemista.







Tässä sitten erilaista soundia. Tällainen musiikki on suosittua, mutta toisaalta sitä saa jo melkein nykyisestä Native Instrumentsin boxista yhtä nappia painamalla maailman tappiin asti. Ja jos tämän tason soundi on nykuyisillä laitteilla helppoa tehdä, niin miksi en tekisi itsestäni kansainvälinen mega staraa? Pop-rock-jutun hyvyys tai huonous ole helppoudessa. Ainoa todellinen haaste tuollaisessa musiikissa on tekijän sisäinen intentio tehdä sitä. Intention käyttämistä alkaakin vaikeudet, koska intention käyttäminen sitoo ja kohdistaa CHI-energian. Intention tiukka kiinnittäminen edellyttää kapea-alaisuutta ja kiinnostusta sen kapea-alaisuuden näkökulmasta. Tuollaisen kokoomapisteen sijainnin pitäminen vaatii suurta energiaa. Ja se on temppu, joka ehkä onnistuu Brian Enolta, mutta ei jokapojalta. Millä kokoomapiste pidetään pysyvästi siinä David Bowien sijainnissa?


 


Niin, vain olemalla itse Dawid Bowie: kokoomapisteen muutos muuttaa aistimisen tavan ulkoista olemusta myöten. Kun miesnoita siirtyy naisen tai variksen kokoomapisteeseen, hänen elimistönsä muuttuu naisen tai variksen elimistöksi. Jos minä siirryt Dawid Bowien kokoomapisteeseen, minä muutun fyysisesti David Bowieksi. Ja sen ylläpitäminen, totta vieköön, vaatii energiaa.

Energia ei ole ilmaista, vaan edellyttää vanhojen noitien synkän teollisuuden. Ja tämä totta vieköön ei ole puu johon kiivetään tyvestä. Puumaja on puussa, joka kasvaa taivaasta oksat alaspäin. Sinne on lennettävä, tavalla joka ei kysy siipiä.
  
On käsitettävä, että musiikki tekee kuulijaan vaikutuksen sen mukaan mikä on kuulijan henkilökohtainen kokoomapisteen sijainti. Useimpien ihmisten kokoomapiste on sidottu kollektiiviseen sijaintiin, ja he eivät ole tietoisia vaihtoehtoisien timelinejen olemassaolosta. Vain noita voi siirtää kokoomapistettään tietoisesti, jolloin KAIKKI hänen aistimassaan maailmassa muuttuu toiseksi -- varsinkin musiikin aistiminen. Todellinen kokeellinen musiikki perustuu kokoomapisteen tietoiseen siirtämiseen.
 
Tämä ei tarkoita sitä, että kun jokin kokeellinen musiikki edellyttää tai kutsuu kokoomapistettä siirtymään, se uusi sijainti olisi jotenkin parempi. Uusi sijainti on vain eri paikassa. Kokoomapisteen siirtäminen on itseisarvoista, koska vain kokoomapistettä siirtämällä ihminen voi siirtyä korkeampaan tietoisuuteen, jossa häntä todella voidaan opettaa. Kokeellisen musiikin tekeminen voi olla itseopiskelua, jos siihen liittyy tietoinen kokoomapisteen siirtäminen ja pitäminen eri sijainneissa.
   
Musiikki tekee vaikutuksen kuulijaan silloin kun kuulija tunnistaa sen kokoomapisteen sijainnin, josta musiikki tulee. Tavallinen kuulija ”ei tajua” musiikkia, jos hän ei tunnista kokoomapisteen sijaintia. Yleensä se tarkoittaa sitä, että hänellä ei vielä ole kokemusta siitä kokoomapisteen sijainnista. Hänen kokemuksensa voi kuitenkin lisääntyä. Mutta se ei välttämättä lisäänny pelkästään musiikin avulla. Musiikin avulla kokoomapistettä voi siirtää vain noita: ihminen joka käsittää ensinnäkin sen, että kokoomapistettä voi siirtää tahdonalaisesti. Mutta kokoomapisteen siirtämiseen tahdonalaisesti tarvitaan toinen huomio, jota täytyy harjoittaa unennäössä.

   
Toisaalta kokoomapisteen siirtämiseen ei aina riitä se, että tunnistaa sijainnin: pitää myös kaivata, ikävöidä ja haluta sitä sijaintia. Tenhoavuuden määrittää kokemus, joka kuulijalla on sijainnissa aiemmin ollut. Tähän riittää karmaattinen kokemus: seireenin muisto voi tulla edellisestä elämästä tai unesta. On mahdollista tunnistan kokoomapisteen sijainteja, joita ei ikävöi, niiden vähäisen tenhoavuuden takia. Ja on koomapisteen sijainteja, jotka voi tunnistaa, mutta joita ei voi saavuttaa, koska henkilökohtainen energia ei riitä sellaisiin saavutuksiin. Itse tunnistan lukemattomia sijainteja, mutta energiani ei juuri riitä siirtymiin tai niiden pidempiaikaisiin ylläpitämisiin.  

  
Kun puhutaan yleisesti suositusta musiikista, kysymys tekijälle on se, haluaako hän siirtää oman kokoomapisteensä pysyvämmin siihen sijaintiin, jossa suosio lymyää. Kysymys on myös siitä voisinko hän sen tehdä, jos haluaisi. Kaksi asiaa on täytyttävä. On oltava rutkasti energiaa, koska suosittujen pisteiden ylläpito vaatii järjettömän määrän energiaa. Ja on myös täsmälleen tiedettävä mikä on se sijainti ja oltava siirtämättä sitä jälkeenpäin. Mikään ensyklopedisuus kokoomapisteen sijainnin suhteen ei tule suositulle ihmiselle kysymykseen. Hän on kokoomapisteensä sijainnin vanki elämänsä loppuun asti. Toisaalta kaikki ihmiset, paitsi sellaiset noidat, jotka voivat siirtää kokoomapistettään intentionaalisesti, ovat jossain määrin kokoomapisteensä vankeja. Suositun kokoomapisteen sijainnin pitämiseen tarvittavaa älytöntä energiamäärää ei pysty henkilö vain säästämällä kerryttämään. Tuon energian saavuttamiseen tarvitaan teollisuus joka injektoi energian.
   
Alkuperäinen kysymys oli: miksi en itse ryhdy maailmantähdeksi, jos sellainen soundi, jota monet diggaavat on teknisesti ulottuvillani. Todellinen ongelma, kuten selitin, on kokoomapisteen sijainti, ja sen pitämiseen tarvittava energia. Kenties todellinen sanomani onkin se, että en ole niin haltioissani noista kokoomapisteen sijainneista valitakseni jonkin niistä vankilakseni. Toisaalta olen sitten jonkin muun, luultavasti paljon vähäpätöisemmän asian vanki. Tämä on todellinen kokoomapisteen sijaintiin liittyvä dilemma.
  
Ehkä tämä on tekosyy, torjunta, väärinkäsitys. Mutta mietin lähinnä sitä, miten voi tehdä jotakin kun käytössä on kokoajan rajoitetusti energiaa. Vapaus tarkoittaa minulle kykyä toimia rajoitetulla energialla ja mahdollisuus torjua teollisuuden sitovat voimalahjat. Tämä on sisäinen ideaali, jota yhteiskuntarakenteemme ei juuri tue.
 
Kun energiaa on rajoitetusti käytössä, toimintaa ei ohjaa intentio (haluan että kaikki ovat hulluna minuun, ja tämä on pakkomielle josta en pääse eroon), vaan henki, joka tulee lävitse jos tulee. Mulla on itseasiassa niin vähän henkilökohtaista energiaa käytössä, että intention käyttö ei usein ole mahdollista.
  
Voi olla monenlaisia syitä sille, miksi energiatilanne on tämä.
 
1. käsittelemättömät henkilökohtaiset traumat
2. henkilökohtaisissa synnynnäisissä ominaisuuksissa olevat puutteet
3. kapitalismi
4. täkäläiset ilmasto-olosuhteet
5. käytän aikani ja energiani tekemällä jotain muuta kuin mikä on tarkoitukseni tällä tasolla
6. tuen täydellinen puuttuminen
7. kiusaksi rakennettujen yksityisten ja rakenteellisten vastusten moninaisuus






















Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com