30.7.2018

SALALIITTOTEORETISOINTI ON MAGIAN ARVAILUA

Mitä enemmän luen Castanedaa ja seuraan hänen antropologista yritystä kartoittaa itselleen outoa uskomusjärjestelmää, sen vakuuttuneemmaksi tulen siitä, että samanlaisia metodeilla voisi olla käyttöä myös oman uskomusjärjestelmämme analyysissä. Toisaalta kun ajattelen systemaattista selkeyttä jolla don Juan Castanedan esittämiin kysymyksiin vastaa, luovun toivosta. Olen esittänyt kysymyksiäni 25 vuoden ajan, enkä löytänyt ihmistä, joka samalla tavalla osaisi valaista läpitunkemattomalta vaikuttavaa hämärää, joka on länsimaisen nykyihmisen hengenelämä. Se ehkä muistuttaa alkukantaisia heimoyhdyskuntia pintatasoltaan, mutta todelliset säännöt ovat salaperäisemmät. Mitä sekulaarimpi on yhteiskunta sen tiiviimmäksi muodostuu salaperäisyys, joka sen ydintä verhoaa. Ytimessä pitää majaa noitien selitys, samanlainen kuin don Juanin opetuksessa. Mutta me emme saa tietää, mitä nämä ihmiset todellisuudessa uskovat ja ajattelevat.

Syvyys, äärettömyys, myriadisuus eivät katoa mihinkään. Syvät asiat ovat olemassa ja ne eivät katoa, vaikka niihin liittyviä käsityksiä ei ilmaistaisi selkeän uskonnollisen mystiikan muodossa. Siksi emme saa tietää paljon juuri nyt. Ja tämä on syy salaliittoteorioitten vuokselle. Tunteikas foliohattuteoretisointi ei paljasta ilmiöstä enempää kuin arvailu don Juanin opetussisällöistä. Vain laaja yksityiskohtainen referensseiltään selkeä antropologinen selonteko siitä, mitä länsimaisen yhteiskunnan ytimessä tapahtuu, voisi leikata siivet yltyvältä salaliittoteoretisoinnilta. Ehkä on niin, ettei don Juania koskaan ollut. Ehkä Castaneda puhuu meistä itsestämme. 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com