26.8.2017

ELEFANTIN SILMÄ

Tässä on elefantin silmä, jonka näen silloin tällöin sulkiessani silmäni. Silmä hitaasti avautuu ja sulkeutuu, ripset ovat näyssä selvästi esillä.






Olen nähnyt silmän ehkä satoja kertoja. Toisinaan spontaanisti ja hyvin selvästi luomeaan räpyttelevän elävän silmän, toisiaan hämärästi epämääräisen silmän. En mitenkään pidä näkyä itsestään selvänä enkä koskaan etsi sitä. Annan sen ilmoittaa itsestään selvästi ja spontaanisti jos niin on tapahtuakseen., Aikaisemmin se on aina ollut näkökentässä pienehkö elefantin silmä. Viimeksi viikko sitten se oli suuri kirkas silmä, selvempi kuin aikaisemmin. Ei voi sanoa, että se olisi ollut enää elefantin silmä.
 
Seuraavassa lainauksessa Carlos Castanedalta on mielenkiintoista se, että en ole tavannut toista kirjallista lähdettä tai henkilöä, joka osaisi selittäisi silmänäyn. Juuri tällaisten vakuuttavien ikään kuin henkilökohtaisten viestien kautta Castanedan teksti muuttuu minulle kiinnostavaksi.

"Naguaali kertoi minulle, että hahmoton soturi rupeaa näkemään silmän. Minä näin edessäni simän joka kerta kun painoin luomeni kiinni. Se vain paheni kunnes en enää saanut lepoa mistään, silmä seurasi minua minne ikinä menin. Minä tulin melkein sekopääksi. Se melkein vei minulta järjen. Lopulta minä kai totuin siihen. Nyt minä en edes huomaa sitä, siitä on tullut osa minua. " Carlos Castaneda Noidan voimapiiri s. 156 

Silmän näkeminen on hyvin selkeä ja realistinen ja samalla selittämättömän outo. Minun on täytynyt hyväksyä, että näen silmän, eikä sille selitystä löydy. Don Juanin opetuksen valossa "hahmoton soturi" on sellainen, joka on jo kadottanut alkuperäisen mekaanisiin tottumuksiin perustuneen ihmishahmonsa. Hahmoton soturi on luovuttanut kaiken entisessä ihmisyydessään ja hyväksynyt kohtalonsa muuntumisen tiellä. Tämä on paitsi tuskallista myös välttämätöntä todellisen muutoksen aikaan saamiseksi.

""Mutta tottahan sinä puhut ja ajattelet ja tunnet niin kuin ennenkin?"
"En tippaakaan. Minä olen uusi."" ibid.












Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com