15.7.2017

PRIMITIVISTIT

Primitivistitaiteilijan luona oli taas tungosta kello kolme tiistaiyönä. Siellä ne lekottelivat, lämpömaton päällä, primitivistit. Vain futuristit olivat keksineet sekundääristä tekemistä, kuten lorujen lurittelua. Primitivistit katselivat toisiaan ääneti, sillä mitään sanoja ei tarvittu. Kun minä astuin huoneeseen, näytti siltä kuin eiwät huoneessa olijat olisi ensinkään minua huomanneet. Ja käytän tässä tuplaveetä tietoisesti, korostaakseni tihentynyttä primitiivistä tunnelmaa. Ihmettelimme siinä suurin piirtein kolme tuntia, ja sitten saimme tietää, että nyt aletaan porukkaa evakuoida keittiöstä saunan puolelle. Me tietysti olimme ne, jotka olivat ensimmäisenä saunan lauteilla haukottelemassa. Minulle ei kukaan sanonut erikseen, ettei kloorattua vettä saa käyttää löylyvetenä. Kloori sattuu kuitenkin olemaan tämän maan teollisen edistyksen kantava voima. Me saunoimme kunnolla, mutta primitivistit köllöttelivät porealtaan syvyyksissä. Minulle tuli kiire ottaa kännykkä ja laittaa nauhoitus päälle, jotta saisin edes jotain näyttöä näiden supertähtien sekoilusta. Vaan kameran asetukset olivat viturallaan. Kuvassa näkyi pelkästään päivämäärä, joka ei todistaisi kenellekään mitään. Eräs futuristi katseli säätämistäni huvittuneena ja lähestyi sitten ihmetellen ääneen, miten olin hukannut tilaisuuteni rikastua ja ajautunut näin alkeellisiin ongelmiin, kun jopa muurahaiset ovat pystyneet omaksumaan avunpyytämisen kulttuurin. Primitivistit vain nauroivat ja sanoivat, että nyt teidät on kastettu. Te olette nähneet sitä ja tätä. Älkääkä kertoko kenellekään. Minun piti mennä suoraan teeseremoniaan osallistumatta omaan punkaan ja olla ihan hiljaa.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com