12.7.2017

Don Juanin opetusten lopussa oleva akateemiseksi tarkoitettu antropologinen analyysiosa on mainio. Siinä on muutamia tärkeitä linjauksia. Diablerolla on henkimaailmassa apureita. Apuri on eri asia kuin Tietäjän liittolainen. Liittolainen on eri asia kuin kasviopettaja. Tässä on kolmen tason henkimaailman entiteettiä, jotka kaikki ovat jotenkin ihmisen henkiolemuksesta, kundaliinienergiasta, astraaliruumiista tms. erillisiä olentoja. Ruumiittomuus tai näkymärttömyys ei tarkoita erillisyyden ja omalakisuuden puuttumista, eli ykseyttä "kaiken kanssa". Grofin tarkoittamat hylotrooppinen ja holotroopinen kokemus kenties viittaavat tähän ilmiöön, kenties johonkin muuhun. Apurit ja liittolaiset ovat vailla pysyvää hahmoa tai visuaalisesti erottuvaa pysyvää olemusta. Mutta kasviopettajalla (Mescalito) on pysyvä muuttumaton henkimaailman visuaalisesti erottuva olemus. Länsimaisessa mytologiassahan lohikäärmeet, joista Viktor Pelevin puhuu trippikuvauksissaan, ovat samanasteisia kuin Castan kuvaus Mescaliton olemuksesta. Hulluruoho ja pikkusavu ovat siis kumpikin liittolaisvoimia. Hulluruohon olemuksessa on fasistisia piirteitä. Psilocybe mexicana on liittolaisena täysin erilainen kuin aasialaiset lajikkeet tai kotimainen madonlakki, kärpässienestä puhumattakaan. Liittolainen elää ja toimii myös geopoliittisten rajalinjojensa mukaan. Näissä liittolaisissa ei ole suurinpiirtein mitään yhteistä. Tämä tieto perustuu omaan kokemukseeni ja opettajaltani saamani tietoon. Mexicanan olennainen piirre on minusta juuri tuo mitä Casta kuvaa pikkusavu I kokemuksessaan. Luonnollinen seuraus on aivan äärimmäinen pelko ja kauhu, joka lievittyy hitaasti (kuukausien tai vuosien aikana kokemuksen jälkeen) sitä mukaan kun älykeskus pääsee homman jäljille. Aasialaisessa ei ole tietääkseni tätä piirrettä ollenkaan. Se selittääkin sen, miksi näitä sieniä sotketaan pattayalla jopa baaridrikkeihin. Mexicanan sotkeminen pamauttaisi sairaalat ja hautuumaat tukkoon hetkessä.

Nykyään muodikkaassa entiteettipuheessa entiteetit joista puhutaan, ovat näita Castan mainitsemia diablerojen "apureita". Niitä käytetään yksittäisen ihmisten kiusaamiseen, kiduttamiseen ja tappamiseen. Ne eivät ole mitään säkenöivän viisaita ja tekevät paljon virheitä. Ne on melko helppo erottaa liittolaisvoimista, jos älykeskus toimii normaalisti. Gurdjieffilla tason 1-2 ihmiset eivät kuitenkaan erota niitä, koska tällaisten ihmisten älykeskus on puutteellinen ja entiteettien virusmaiset sisäiset ristiriitaisuuden jäävät heiltä huomaamatta. Siksi entiteetit voivat ottaa tason 1-2 ihmisiä valtaansa. Kun huomaa esimerkiksi jonkun ihmisen totunnaisten liikeratojen muuttuneen yhtäkkiä olennaisesti, kysymys voi olla tästä. Koko roskasta pääsee Gurdjieffin mukaan vain syntetisoimalla tasot 1-3 tasoksi 4, joka vastaa Castanedan mainitsemaa kokoomapistettä. Tämä edellyttää käytännössä sitä että älykeskus on tunnekeskuksen ja fyysisen keskuksen tasolla, niin että pelot voidaan voittaa.

Kovin korkealla älykkyystasolla olevaan ihmiseen entiteetti ei pysty pureutumaan, koska tällaisen ihmisen käyttöjärjestelmä on niin yksinkertainen, ettei viruksille, eli väärille ajureille, ole siinä tilaa. Tämä voisi olla älykkyyden määritelmäkin. Muussa tapauksessa ihminen voi vain noudattaa Gurdjieff-työn vuosittaista kulkua ja havainnoida omien pienien minuuksiensa ristiriitoja vähittäisessä verhojensiirtelyprosessissa. Itselleni ei nyt tule mieleen mitään muuta lääkettä tähän.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com