12.5.2017

PELEVININ UUSIN

Metusalemin lamppu, eli tšekistien ja vapaamuurareiden välinen äskettäinen kamppailu, 2016, jonka ostin muiden Pelevinin uudempien teosten ohella venäjänkielisenä, ainakin alkaa hyvin: ensimmäisellä sivulla esiintyy sana mystinen (jossain muodossa) seitsemän kertaa.
   
Tyylilajiltaan humoristisen sarkastinen teos poraa rappariuden ytimeen timattikärjellä. Romaani vastaa kysymykseen, jonka ajatteleva ihminen kohtaa tutustuessaan Neuvostoliiton historiaan: miksi niin monet yksityiskohdat neuvostoliittolaisessa heraldiikassa oli vapaamuurarisymboliikan kyllästämää. Neuvostoliitto ja vielä enemmän DDR oli kuin suuri vapaamuurariuden ulkomuseo kaikkine obeliskeineen.
   
Pari viikkoa sitten Pietarissa istuttiin iltaan venäläisen primitivistimaalarin luona ja juteltiin Kai Donnerista, burjatien ja samojedien shamanismista. Lennart Meri on tehnyt aiheesta allelinkitetyn dokumenttielokuvan. Mielenkiintoinen anekdootti: tilastollisesti eniten väkivaltakuolemia Venäjällä tapahtuu buddhalaisella alueella, ei esimerkiksi islamilaisella.
 
Kärpässienimehuaiheinen keskustelu kääntyi luonnollisesti Peleviniin. Sivussa paljastui että eräs paikallaolijoista on Pelevinin hyvä ystävä.

Suomen 1800-luvun vapamuurarishistoriaa, jonka avulla ruotsalainen eliitti säilytti valta-asemansa suomessa yli Venäjän vallan ajan primitivistitaiteilija kutsui 1800-luvulla kehittyneeksi porvarivallankumouksen kansainväliseksi metodologiaksi, joka otettiin käyttöön aina tilanteesta riippuen eri tavalla ja riippumattomasti. Taktista metafysiikkaa.

Tärkeää tässä projektissa, jossa rapparit kirjoittivat suomalaisille historian ja kansallistaiteen, on sen huomaaminen että rapparit edustavat porvarivallankumouksellista metodiikkaa, joka nimenomaan kehittyi mannereuroopassa aivan toisenlaisissa Ranskan vallankumouksen olosuhteissa. Metodiikka ei sinänsä rajaa käyttötarkoitusta. Meillä sitä käytettiin ruotsalaisten 1809 uhanalaisiksi joutuneiden privilegioiden säilyttämiseen yli Venäjän vallan ajan (jonka katsottiin päättyvän pian). Motiivi on hyvin yksinkertainen, keinot sitäkin oudommat.
  
Projektin sisäinen psykologia ei suinkaan ollut "korkealentoinen" kuten väsymättä jankutetaan jonkun Wettenhovi-Aspan yhteydessä, vaan pikemmin ironinen, sarkastinen ja nanoputken mustan huumorin kyllästämä -- kuin Turun lauantaiseura ja nälkävuodet konsanaan. Näissä esoteerisissa kuvioissa, jotka liittyvät kovimman valtapolitiikan ytimeen ihmiset eivät ole ihan niin yksinkertaisen "hassuja" ja "hassahtaneita" kylähulluja kuin esimerkiksi tässä tamperelainen päivälehti haluaa antaa ymmärtää.
    
Mitä jälkimaailmaan ja kansallistaiteilijoiden varjossa elämiseen tulee, Gilgamesh kannattaa lukea tarkasti:
"Tuli käärme ja tunsi kasvin tuoksun,
mateli hiljaa ja vei muassaan yrtin." 11:80

"Urshanabi, tämä on kasvi huolia vastaan!
Sen avulla mies saa voimansa jälleen!
Minä vien sen Urukin tarhaan,
annan kokeeksi vanhusten syödä siitä.
Sen nimi olkoon "Vanhus tulee mieheksi jälleen".
Sitten minäkin syön ja tulen nuoreksi jälleen!" 11:78-79

Siis ei omena vaan yrtti, joka Gilgameshissa noudetaan meren pohjasta, ja josta Eddassa valmistetan Odinin sima. Ei tiedonpuu vaan elämän puu. Yrtti taas ei suoranaisesti verso elämänpuusta tai ole sen hedelmä vaikka kuvaannollisesti näin voi ajatella.
  
Mitä meidän päiviemme ongelmiin tulee, selkeän ajattelun esteenä on täysin samat yhteiskunnallispsykologiset ilmiöt, jotka juontavat juurensa 1800-luvun vapaamuurarimetodiikasta. Asia voidaan projisoida esimerkiksi näin:
"Suomalainen ei pelkää mitään muuta niin paljon, kuin tulla leimatuksi. Kansa ei poliitikkoja määrää, vaan päinvastoin. Tässähän on itsekin tullut leimatuksi rasistiksi jo moneen kertaan. 1-2 kaveria sadasta uskaltaa ottaa kantaa maahanmuuttoon, jokunen yrittää rauhoitella, ikäänkuin peläten että minulla nuppi sekoaa. Siis konfliktien pelko tulee aiheuttamaan ne konfliktit. "
  
Äärioikeistolaisen metodiikan ja porvarivallankumouksen (vapaamuurari) metodiikan myrkkykeitos on niin väkevä, että sitä ei voi vastustaa symmetrisellä kädet puuskassa olemisella ja paheksumisella. Varsinkaan jos samalla toisaalla katalysoidaan ja kiihdytetään niitä yhteiskunnallisia prosesseja jotka nimenomaan nostavat äärioikeistoa. Pitää muistaa, että äärioikeiston synnyttää jokin yhteiskunnallinen terveusongelma, todellinen ongelma, johon äärioikeisto on sairas ratkaisu. Ratkaisun ilmaannuttua, sitä ei voi poistaa paheksumalla vaan ainoastaan kirurgialla. Pahinta tässä on se, että äärioikeiston salaista liittolaista, oikeistovallankumouksen esoteerista metodiikkaa, ei suostuta tunnistamaan. Esoteeriaa (suggestioon ja aivopesuun) käyttäville naureskellaan niin kuin he olisivat jotain naiiveja vähän hassahtaneita kylähulluja. Toisaalta vakava magiaan pureutuva harrastus pyritään tekemään naurunoalaiseksi samalla keinolla, koska vain ne jotka tietävät mistä on kysymys, voivat analysoida todellisia ilmiöitä.

"Koska minä työskentelen Pumpulille, on maailmankatsomukseni hieman toisenlainen. [...] Koska en ole yksi heistä, en laikaan usko mystiikkaan." Pelevin: Metusalemin lamppu


1 kommentti:

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...

Bankrolling the "Russian revolution" - freemasons.


https://youtu.be/Q3jaTlwUJVs

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com