15.5.2017

Minua ajetaan ulos siitä maailmasta

johon uskoimme. Minuta ajetaan ulos

maailmasta, jossa olimme onnelliset.

Minua ei tappanut mistelipensaasta

veistetty nuoli vaan pieni töytäisy

joka halkaisi maailman väliltämme.

Kaksintaistelussa aina kumpikin voittaa. 

Universumi vain halkeaa kahtia

ja puolikkaassa, jossa sinä voitat 

kuolee toisen kopio. Toisessa toinen 

voittaa, ja sinun kopiosi kuolee. Niinpä jokainen 

sielunsa myynyt huomaa pian  

paskiaisten kansoittaneen jäännösuniversumin.
  


Nyt mielessäni pyörii kuolema

näen valojen, äänten, merkkien kytkeytyvän

yhteen kuoleman tanssin kudelmaksi.

Taistelukentällä minä en kaatunut

vaan manala tarttui minuun, niin huomaamatta

se on minulle tällaista, kuin hellyys. Ja kaikki he, jotka

paneutuivat siististi arkkuihinsa, ja sanoivat: ihmisen täytyy kuolla

he tekivät vain työvelvollisuutensa
  
pienessä näytelmässä. Tämä maailma on käänteinen
  
valoeetterini kuolleiden valtakunta

se on saanut manalan värit joiden keskelle

olen istahtanut ihmettelemään ikuista nuoruuttani

ja loistavaa terveyttä. Tätäkö on kuolema,

sanon ja katselen itseäni kun se istuu

miltei muuttumattomana, jopa nuorentuneena

kopiona itsestään, tuossa, matkan päässä

Se voimistuu piirteiltään, mutta maailma

sen ympärillä haalistuu havaitsemattomin

siirtymin. Että kaikki on tietoisuuden luomusta,

että kaikki on näytelmää, jossa olen itselleni

näkymätön, pieni ja mitätön, vaikea unohta

vaikea muistaa, rakastaa, vihata, ja juuri siksi

niin tärkeä ja keskeinen. Aionien kumahdus: ja näyttelijät

nousevat arkuistaan, pyyhkivä pölyä vaatteista

ja kumartavat juhlallisesti. Heidän suorituksensa

oli kuin todellinen. Näytelmä on nyt kirjoitettu

ja samalla näytelty. Minulla oli siinä pieni,

tuntematon rooli.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com