18.4.2017

HAL

Heräsin hitaasti syvästä unesta. Unessa olin saanut kasaan kaikki todisteet, ne piti vain esittää selvästi. Kun olin täysin hereillä ja kuuntelin ulkoa ikkunanläpi voimakasta linnunlaulua, en kyennyt enää palauttamaan mieleeni mistä olin herännyt ja mitkä todisteet olin saanut kasaan. Kaikki oli hetkeä ennen ollut niin selvää. Nyt ei selvyydestä ollut jäljellä mitään. Ei kysymystä, ei vastausta, eikä mitään siltä väliltä.

Istuskelin sängyllä puolisen tuntia hölmistyneenä ja lievää ahdistusta tuntien. Sitten sain välähdyksen. Olin unessa saanut kasaan todisteet siitä, että planeetallamme, universumillamme, tai sillä universumilla jossa unessa olin, on todella jonkinlainen Kubrickin Avaruusseikkailun HAL-tietokonetta muistuttava keskustietokone, joka renderöi todellisuuden. Olin saanut selville tämän ja olin myös saanut selville sen renredöintiohjelmassa olevan bugin.
  
Sängyllä istuessani olin iloinen ja huojentunut että muistin tämän. Mutta meidän valvemaailmaan yhdistettynä käteen ei unesta jäänyt muuta kuin se, että jotenkin Donald Trump meidän todellisuudessamme ilmentää tuota keskustietokoneen koodivirhettä ja tuottaa voimakkaan epästabiilisuuden koko planeetan elämään.
  
Muistin samassa erään keskustelupalstan, jossa hyväksyin sen, että Putinia kutsuttiin roistoksi. En tunne Putinia henkilökohtaisesti. En edes tiedä onko hän ihminen. En laajasti tunne henkilökohtaisesti niitä ihmisiä, joita Putinin politiikka hyödyttää tai haittaa Venäjällä. Minusta nämä ovat hyvin pieniä ja mitättömiä kysymyksiä suhteessa planeettamme keskustietokoneen ohjelmoinnissa olevaan koodivirheeseen.
  
On oltava olemassa jokin voima, joka ottaa rationaalisesti ymmärretyn ja jaetun vastuun siitä, missä olemme ja mitä meille oikein tapahtuu. Niin kauan kuin (kaiken Descartesin demonisen illuusion takana oleva täydellisen hyvä ja hyväntahtoinen) Jumala itse tai avaruusolentojen laivue ei tuo meille lopullista totuutta ja elämän käyttöohjetta, meidän on luotettava kollektiivisella tasolla (parhaaseen) järkeen. Meillä on oltava maailman tilaa rauhoittava ja stabiloiva voima. Minulle on yhdentekevää onko se voima tiede, Putin, Jumala, Kiina vai joku muu. Olen kiinnostunut siitä, että meillä kokonaisuutena on jokin reaaliteetintestauskyky. Me emme voi antaa koodivirheen hallita ja sekoittaa pelolla koko olemassaoloamme ja lopulta koko planeettaamme.
   
Siksi, ennen kuin sanot Putinia tai ketään ihmistä roistoksi, mieti ensin. Mieti tilannettasi, jos sinulta todella otetaan terve järki pois. Mieti mitä tapahtuu jos kaikki perustat ja stabiloivat voimat yhtäkkiä katoavat ympäriltäsi. Ajattele tilannetta, jossa perivihollisesi, jota vastaan olet apinasiraivolla sättinyt, äkkiä katoa jäljettömiin. Et löydä vihasi kohdetta mistään. Se ei ole olemassa. Se ei koskaan ollut olemassa. Ketä vastaan sinä sitten otat sisäiselle epätasapainollesi tukea? Ketä vastaan kapinoit, jos olet niin alkeellinen olento, ettei sinulla ole kapinaa ja vihaa korkeampaan olemassaolon motiivia?
  
Älä liittoudu HAL-tietokoneen koodivirheen kanssa. Se osoittaa sinulle vian ja vihollisen: mutta sitä, mitä se osoittaa, ei ole olemassa. Älä sodi HAL:ia vastaan. Älä jumitu papukaijana toistamaan HAL-tietokoneen lausumia mielettömyyksiä. Äläkä jumitu oikaisemaan niitä. Älä liitoudu pelkojen kanssa, sekoituksen kanssa, kaaoksen kanssa, vain siksi että egosi on vimmoissaan ja haluat apinanraivolla huitoa maahan kaiken mikä vähänkin ärsyttää. Älä ole pikkumainen nyt, kun kysymys on ei mistään sen pienemmästä kuin kaikesta. Älä etsi syitä itsesi ulkopuolelta. Älä etsi syyllistä. Älä syytä, vaan ota vastuu. Älä jää edes odottamaan sitä, että Putin ottaa vastuun. Me emme lopulta tiedä Putinista tai kenestäkään toisesta.
  
Tätä ei ole helppo minun sanoa. Minä oivalsin tämän itsekin juuri hetki sitten.
      
Meidän persoonallinen apinamainen egomme on hyvin vähämerkityksinen elementti tässä kaiken yhteenkietoutumassa, jota maapalloksi ja ekosysteemiksi kutsutaan. 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com