13.4.2017

Duginin selitys teknolgiasta ja Heideggeristä* oli jotenkin vähän vaivaannuttavaa. Ajatus, että jokin voisi olla tämän auttamattomasti nykymuotoisen maailman napa olemassaolevaa teknolgiaa jäljittelemällä ja tuomalla, ilman radikaaleja omia avauksia. Jos se on mahdollista, siihen täytyy sisältyä jotakin todella mystistä. Niin, minkälaisten todellisten voimien perustalla moninapaisuus lepää, vai onko se vain hurskas toive? Onko tämä liian pieni ja heikko maailma ollakseen moninapainen? Ollakseen napa, jonkin paikan täytyy olla täysin ekstaattinen, täysin myöntävä, täysin vapauttava. Sen täytyy jokaisessa elämänmuotonsa ulottuvuudessaan manifestoida suurempia ja rohkeampia merkityksiä kuin matalan kateellisen kontrollin ja kyräilyn takapajukko. Sen täytyy olla jonkinlainen seksikkäiden jumalankaltaisten shamaanien muodostama yhteisö, jossa pelkkä hengittäminen ja silmien aukipitäminen on ihmeellisempää ja sielulle virkistävämpää kuin mikään mitä kemiallisten tehosteidenkaan avulla on muualla saavutettavissa. Siellä täytyy olla täysin auki ja kehittyneinä ulottuuvuudet, joiden olemassa olosta itsessään siellä käymätön on tietämätön. Ja siellä täytyy olla hyvin selkeä filosofinen selitys sille, miksi tavanomaiset tietämättömien ihmisten suotta itselleen aiheuttamat ikävyydentaakat sieltä puuttuvat välttämättömämpien elämänharmien joukosta. 

"Bernhard: Heideggerilla oli arkipäiväiset, ei hengenihmisen kasvot, Reger sanoi, hän oli kaikkea muuta kuin hengenmies, ei tippaakaan mielikuvitusta, ei tippaakaan hienosyisyyttä, hän oli oikea perussaksalainen märehtijäfilosofi, yhtä mittaa tiineenä oleva filosofilehmä, Reger sanoi, joka laidunsi saksalaisen filosofian laitumella vuosikymmenet pudotellen sinne tänne keikailevia Schwarzwaldin liukumiinojaan. Heidegger oli niin sanotusti filosofinen avioliittohuijari, Reger sanoi – –" >>


Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com