31.3.2017

OIKEUDENMUKAISUUS

Oshon Muutos X (Kohtalo X) -kortti kertoo seuraavaa. Näkyvästä elämäntilanteesta, menestymisestä tai vastoinkäymisistä, ei voi päätellä kenenkään kohdalla sisäistä, kätkettyä tilaa. Maailma makaa niin kuin se makaa. Sitten se kääntää kylkeä. Onni ja epäonni vaihtelevat tautologian synkän lain mukaan. Menestyminen ei merkitse mitään muuta kuin siirtyilyä kuoleman kehällä. Kuoleman kehä on toistoa, viivettä ja tautologiaa. Tästä oravanpyörästä ei niin vaan hypätä. Kaikki ihmistenvälinen pelionni ja -epäonni sisältyy siihen. Mutta jos hyppy onnistuu, seuraa Karman lain ohittamisesta ultrasolipsistinen tietoisuudentila.
    
Niinpä analogia-argumentin pätevyysalue lakkaa tämän kortin kohdalla. Emme voi enää päätellä omasta sisäisestä tilasta toisten ihmisten sisäisiä tiloja analogisesti. Tämä tarkoittaa: sisäisten ulottuvuuksien, ja sitä myötä mahdollisten epätasapainotilojen, määrä kasvaa äkkiä niin suureksi, että emme voi päätellä niistä mitään katsomalla pelkkää neliulotteisen universumin ilmiasua. Sillä sisäinen tila, jota rajoittaa neliulotteinen ilmiasu on traumatodellisuus. Traumatodellisuuden kuvaa psykoanalyysi. Mutta ulrasolipsismin läpimurrossa psykoanalyysin pätevyysalue lakkaa täysin. 
   
Vaikka näitä asioita on uskonnollisissa konteksteissa ja tarot-kontekstissa hahmotettu jo pitkään ja jotkut ikivanhat käsitykset saavat vahvistusta uusimmasta fysiikantutkimuksesta, silti olennainen (esimerkiksi säiekosmologiat) on tieteen näkökulmasta edelleen metafysiikkaa. Säiekosmologiassa referenssiksi sopii zenbuddhalainen käsite bhagavat, joka merkitsee universumin kymmenulotteisuutta. Kymmenulotteisen universumin tietoisilla asukkailla on nuo kaikki kymmenen ulottuvuutta arkikäytössään. Heillä on siis hyvin vähän sellaisia rajoitteita, jotka me lähtökohtaisesti neljän ulottuvuuden tietoisuuet kohtaamme. 
 
“What is the meaning of 'the Bhagavat in the ten directions is one road to nirvana'?" http://www.oshonews.com/2011/01/19/life-and-death/  

Uusi ongelma on se, että jokaisen ulottuvuuden suhteen voi joutua epätasapainotilaan. Jos ulottuvuuksia ei tietoisella tasolla tunne ja erota, nämä ansat muodostuvat pysyviksi. Näiden ansojen voittamista ja tiedostamista kuvaa Rider Waite kortti Oikeudenmukaisuus XI, joka merkitsee kohtuutta kaiken suhteen, Osholla läpimurtoa. Prosessi edellyttää tietynlaista rohkeutta, Rider Waite Voima VIII. Tämä voima ja rohkeus tarkoittaa sitä, että meidän täytyy pysyä rauhallisina pedon iholla sen isäntinä. Peto voima voi murskata kallomme millä hetkellä hyvänsä. Mutta meidän täytyy vain silittää sitä ja sanoa: "Hyvä poika!" ja "Oma paikka!". 
"Our birth is the birth of the buddha and our life is the life of a buddha, whether we remember it or not." 
Gurdjieffin self-remembering on hyvin paljon sukua tälle zenbuddhalaiselle ajatukselle. Olennaista on se, että Gurdjieff esittelee metodiikan, jolla voimme testata ja kehittää itsemuistantamme astetta. Aluksi polku (neljäs tie) on miellyttävä kulkea, mutta ihan lopussa se muuttuu äkkijyrkäksi ja miltei mahdottomaksi. 
   
En mene takuuseen, että neljäs tie ainoana "lääkkeenä" riittää kenellekään. Mutta jos käytössä on vähänkin tehokkaampia esimerkiksi liaanipitoisia lääkkeitä, joita pitkin voi siirtyä pystysuoraan ylöspäin (tai alaspäin), en suosittelisi niiden käyttöä ilman Gurdjieffin täsmällistä metodiikkaa, varsinkin jos työskentely tapahtuu perinteisten luostariolosuhteiden ulkopuolella. 
   
Viisikymmentä vuotta on lyhyt aika työssä, jos työskentelee 24/7/365. 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com