17.3.2017

Katja Kettu kirjoittaa:

"Tiedän kaksi asiaa: Valtauskonnot tuottavat ihmiskunnalle kärsimystä. Toisekseen, usko jumaluuteen on seikka, joka on äärimmäisellä tavalla henkilökohtainen. Uskonnot ovat valtajärjestelmiä, joilla massoja hallitaan." 

Tästä olen täysin samaa mieltä. Mystikkona en voi hyväksyä uskonnollisia välikäsiä.
 
Kirjoituksessa on se ongelma, että siinä uskomisen sinänsä katsotaan vaikuttavan sielunpelastumiseen. Käsitän asian niin, että taivas on yhtä kuin kuolemattoman sielun pelastuminen fyysisen kuoleman jälkeisessä tilassa johonkin sellaiseen tilaan, jossa tavallaan tietoisuus säilyy mutta oleminen ei ole piinallista. Ainakaan G. I. Gurdjieffin mukaan pelkkä uskominen ei johda yhtään mihinkään, vaan tehtävän tietoisen työn määrä on merkittävä, mikäli tuloksia haluaa saavuttaa. Kukaan toinen ihminen ei voi luvata tai tyrkyttää kenellekään yhtään mitään. 
  
Erittäin monet kuolemanrajakokemukset ja psykedeeleillä tehdyt kokeilut puhuvat tällaisten, rinnakkaiseen universumiin siirtyvien tietoisuuden olomuotojen puolesta, mutta ne eivät tietenkään vielä tarkoita sitä, että johtopäätöksiä kenties aistiharhojen vallassa hahmotetuista mielikuvista ja kokemuksista todella voisi tehdä.
 
Neuvostoliitossa ateismi oli tekninen menetelmä, jolla porvariston uskonnolliselta manipulaatiolta suljettiin korvat. Sillä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa uskoiko itse vai ei, vain sen kanssa että kaksinaismoralisteja ei tarvitse kuunnella, eikä heidän kanssaan antauduta diskurssiin.
   
Täytyy huomauttaa, että nykyihmiselle ateismi ei aja samaa virkaa, koska nykyihminen vain edistää lopullista kasautumista eikä tee vallankumousta lopullisen kasautumisen purkamiseksi, kuuri niin kuin Marx kapitalismin lopullisen vaiheen osalta kirjoitti tapahtuvaksi. Nykyihmiselle ateismi on vapauttamassa äärimmäiseen toisten hyväksikäyttöön ilman pelkoa sielulle koituvasta rangaistuksesta, joka olisi paitsi hyvin yllättävä myös tuntuva fyysisen kehon kuoleman jälkeen.
     
Minulla ei ole aavistuksia kummempaa käsitystä siitä mitä ihmisen tietoisuudelle kuoleman jälkeen tapahtuu, joten en ole ketään asialla pelottelemassa. Luultavasti kenellekään toiselle ei käy hassummin, mutta itsestäni sen sijaan olen äärimmäisen huolestunut.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com