31.3.2017

AIKAMME NIETZSCHE

Aikamme Nietzsche on kerberoskoira (alkuperäinen Kerberos on Haadeen portin vartija.... tarkoitan hyvin väljällä vertauksellani: eräänlainen linjatuomari), joka repii yhden illuusioistasi.
   
Sinun illuusiosi on se, että kansakunnan ja ihmisyyden historia on se mikä meille kerrotaan. Sinun illuusiosi on luulla, että asiat ovat paremmin kuin ovat. Sinun illuusiosi on se, että psykoanalyysi voidaan jättää, koska traumatodellisuus on voitettu ja kadonnut. 

Naureskelet Kerberos-koiran valaistumattomuudelle. Ajattelet: pian tuo saa ikioman teatteriesityksensä, joka ei tunnu sisältä katsottuna kivalta. Voisi olla hyvä, jos Kerberos treenaisi fyysisesti ennen kuin esitys alkaa. Sinä ymmärrät sen haukunnan raporttina sen omista sisäisitä lukoista.

Minulle Kerberoksen haukunnasta on ollut paljon hyötyä. Kerberos ei tiedä kaikkia asioita. Mutta yhden asian se tietää paremmin kuin kukaan toinen. Itse unohdan koko ajan sen ulottuvuuden, jota sen haukku painottaa.

Kerberos sanoo: jos ihmisyksilön henkiset ulottuvuudet ovat kiinni neljässä perusulottuvuudessa, psykoanalyysi ennustaa hänen sisäisen tilansa kellonvarmasti. Tämä on vaikea uskoa, koska meillä on illuusio siitä, ettei traumaa ole. Mutta Kerberos on lukenut monen monituisen fasistisuvun esi-isän poletut muistelmat. Kerberos tietää paljon meitä täsmällisemmin sen mihin psykoanalyysin "pätevyys" ja "totuus" perustuu. Peruskivi on traumatodellisuus. Ja sen uusintaminen.

Muuten Kerberos toki on miltei sokea. Mutta tämän yhden asian se tietää ja muistaa selkeämmin kuin migreenikohtaus. Yllättäen, tämä tieto ihmiskunnan negatiivisista mahdollisuuksista on ihmiskunnan kokonaisuuden kannalta yhtä tärkeä kuin parhaiden henkisten opettajien tieto ihmiskunnan positiivisista mahdollisuuksista. 
   
Henkiparantajat eivät ota vakavasti Kerberoksen sanomaa. Jos meillä ei ole traumatodellisuutta, Kerberoksen haukunta menettää merkityksensä ja katoaa.
  
Jos kuitenkin aloittelija alkaa uskoa, että hengellisten opettajien opetus on oikeaa ja Kerberoksen opetus on väärää, he joutuvat niin syvään ansaan, että pakeneminen on miltei mahdotonta. Sillä traumatodellisuus on yhtä kuin se tunistamaton muinaishistoria, jota henkiset opettajat torjuvat ja kätkevät. Se, että he painottavat nykyhetkeä ja vähättelevät menneisyyttä, on hyvin suuri harha. Sillä menneisyys ei ole sen suurempi harha kuin nykyhetki. 
   
Kerberos voisi tietysti tunnistaa enemmän sitä maastoa, joka on traumatodellisuuden tuollapuolella ja johon tavanomainen psykoanalyysi ei yllä (tästä alkaa kosminen psykoanalyysi, josta Bachelard puhuu). Mutta silloin se jättäisi oman paikkansa. Ja mitä siitä tulisi, jos se jättäisi oman paikkansa?
  
Kerberos haukkuu lakkaamatta. Se haukkuu sitä, että ihmisen kyky uusintaa traumatodellisuus on miltei rajaton. Se osoittaa koko ajan vain tätä yhtä tosiasiaa, jota kaikki muut voimat ovat kätkemässä ja siivoamassa matonalle. Henkiset opettajat ovat osa tätä ihmisen negatiivisten mahdollisuuksien kätkentäporukkaa. He ovat naiiveja joko tiedostamattaan tai tietoisesti. Jos näitä kätkeviä voimia ei olisi niin paljon, voisi Kerberos pitää yhden vapaapäivän elämässään.
    
Kerberos sanoo: jos löydät tien ulos traumatodellisuudesta, älä paukuttele henkseleitäsi. Vai luuletko, että tämä on nyt se matka. Se matka, jossa historian toistuminen lakkaa, eikä kuolemaa ole?
 
Jos tämä on se matka. Jos tämä on se matka.
 
Nietzschen tapa kuolla ei ollut miellyttävä, koska hän ei valinnut miellyttävää tapaa itselleen. Kun katson 1900-luvun historiaa  a) en usko että se on Nietzschen syytä, b) uskon että Nietzsche käsitti tulevasta jotakin.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Näkkyy että tietynastenen kermaperse tms. niitseläinen kristitty kun aattelee että olisi jossain jokin traumaton maailma.

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com