18.1.2017

RASKAAN AIKAKAUDEN FILOSOFIAA

Paholaiskortin merkitys on raskas ja kaikki negatiiviset energiat keskittyvät kun Perkele ilmestyy paikalle. On tullut aika laatia heavy-musiikista se kahden rivin aforismi, jossa ilmiö jatkaa elämäänsä ajasta ikuisuuteen.

Tässä Mötley Crüen 2015 jäähyväiskonsertissa on paljon siitä. Voiko jäähyväiskeikka olla bändin paras? Tekniikalla tietysti saa ihmeitä aikaan ja zombinkin soittamaan. Jos rahat loppuisivat, jollain tavoin he tietysti kiertäisivät tämän "kuolema-tripin".
  
Varhaisteininä kuuntelin pelkästään heavyä. Kuunnelluimpien levyjen listalta ei yllätyksiä löydy: Judas Priest: Screaming for Vengeance, Defender or the Faith, Black Sabbath: Sabbath Bloody Sabbath, Iron Maiden: Peace of Mind, AC/DC: Highway to Hell, Back in Black, For Those About to Rock, Metallica: kaikki and Justice for Alliin asti jne. Viisitoistavuotiaana jäljittelin James Hedfieldin komppikitaratekniikan ja soitin heavybandissä jolle sävelsin biisit. Bändin nimi oli Luftwaffe, erityisenä keskittymisalueena natsisaksan nekromantia. Lämmittelimme Stonea. Kuten varhaisteini-iän reippaaseen kansallisromanttiseen menoon kuuluu, oli toimintaa ohjaava ajatus tämä Mannerheimin päiväkäsky rajan ylitykseen: 

"Sankarivainajat nousevat kesäisten kumpujen alta rinnallemme tänään, jolloin lähdemme suomelle turvatun tulevaisuuden luodaksemme saksan mahtavien sotatovoimien rinnalla ristiretkelle vihollista vastaan."
      
Mikä sitten on tai oli se heavy-musiikin sanoma ja suuri kertomus. Lemmy taisi kiteyttää sen näin: eri huumeet kuin hipeillä. Kissin absolutisti Gene Simmons on kertonut kannattavansa kaikkien huumekauppiainen rankaisemista kuolemantuomiolla. Silti huhut kertovat, että nimenomaan LSD:n avulla Simmons itse loi Kissin imagon. Mutta LSD on hippien huume, heroiini natsien ja rokkarien. Linkitetyllä Mötley Crüen videolla kappale Shout at the Devil kertoo paljon heroiinista ja sen korvaamismuodoista. Tuon kappaleen ilmapiirissä käsite "rodun heikentyminen" on keskeisessä roolissa. Rockarit ovatkin eräänlaisia rodun laadunvartijoita, Remullakin on tämä puoli.

 
Mötley Crüen miehet sanovat olevansa Kalifornian profeettoja, joiden jokaisen laulun ennustus on käynyt toteen Kaliforniassa. Mikä siis on käynyt toteen. Pornoteollisuuden räjähdysmäinen kasvu nyt ainakin. Pornoteollisuus täydellisimmin kiteyttää noiden laulujen asenteen. 
 
Katsoessani näitä itseään toteuttavia profetioita ja kenties jopa suunnitelmallisia mielenhallintaoperaatioita aloin jo myöhäisteini-iässä suhtautua heavy-musiikkiin varauksin. Avautui varhaisempi kulttuurikausi: Mahavishnu Orchestra: Vision of the Emerald Beyond, King Crimson: In a Court of the Crimson King, Zappa: Hot Rats, Shakti: Natural Elements. Mielessäni kehkeytyi jotenkin buddhalainen näkemys heavykulttuuriin. Perustimme vuonna 1992 bändin nimeltä Brahmen, joka oli väännös hindufilosofian universumin korkeinta järjestysperiaatetta kuvaavasta Brahman-käsitteestä. Bändiä johti kokeneempi Mahavishnu-friikki Kaj "Dada" Kangas. Vierailevana kitaristina nähtiin Riihimäen originelli kitaratranssendentalisti Pekka Rasimus, jolla oli "kaikki Zappa vinyylinä". Bändin huippuhetki olisi ollut yhteiskeikka legendaarisen Wigwam-yhtyeen kanssa, joka peruuntui rumpalin sairastumisen takia. Minulla alkoi armeija, joka päättyi ruumiista irtoamiseen. Kovalevyni tyhjennettiin, musiikki, käytännössä sadat sävellykset (vaikka soitin joka iltamyöhä kitaraa yksin kasarmin vintillä kuin kummitus) hävisivät tietoisuudesta tai menettivät merkityksensä. Olin kuitenkin nuotintanut keskeisen osan koskaan niihin enää palaamatta. Kasarmilla vainajat piinasivat minut öisin miltei hengiltä ja eräänä yönä Minä jäi karkumatkaltaan palaamatta, vaikka fyysinen kehoni oli ja odotti. Noiden tapahtumien myötä myös bändi kuoli.
    
Teininä en kuunnellut miltei ollenkaan klassista musiikkia. Muutamia harvoja poikkeuksia oli Mussorgskyn Näyttelykuvat ja jotkut Chopinin Nocturnot. Flamencokitaristeja ja Astor Piazzollaa kuuntelin. Klassinen jazz meni ja on aina mennyt kokonaan ohi. Tänäkään päivänä en "ymmärrä" Charlie Parkeria. Mutta kuuntelisin kyllä kiinnostuneena, jos soittaisi livenä. Vanhoja huonolaatuisia äänitteitä en jaksa penkoa. Eräs musiikillista makuani määrittävä piirre on epäilevä suhtautuminen Jimi Hendrixin palvontaan ja valtaosaan 60-80 luvun suosittuun rockmusiikkiin. Jethro Tullin olen löytänyt vasta kuluneen kahden kuukauden aikana. Innostuminen nykymusiikista ja elektroakustisesta musiikista tapahtui vasta yli 20 vuotiaana jonkinlaisena bändimusiikkin ja rytmimusiikkin antiteesinä. Halusin dekonstruoida musiikillisen ajatteluni.
  
Kokemani kiinnostus Neusvostoliittoa ja sen hajoamista kohtaan on sukua varhaiselle halulle pitää etäisyyttä heavy-musiikkin ilmapiiriin ja asennemaailmaan. En ole demonisoinut heavyn sisältöjä, jotka ovat yksi Tarot-teatterin välttämätön kortti. Mutta heavy-kulttuuri ei vastaa paholaiskortin muodostamaan haasteeseen, vaan ainoastaan esittää ja tekee tietoiseksi kortin symboliikkaa erilaisilla keinoilla ja tasoilla.
   
Neuvostoliiton historiallista merkitystä analyyttisenä vastauksena Tarot-pakan paholaiskortin muodostamaan haasteeseen (ja vain siihen) ei olla ymmärretty. Maailmanhistoriallisesti oikeaoppisella tavalla, täytyy ensin analysoida Tarotin paholaiskortin symbolifunktiota ja sitten eräällä tapaa Kurt Gödelin hengessä laskea siihen systeeminen aksiomaattinen ratkaisu maailmateatterin kontekstissa. Tämä edellyttää pientä älyllistä ponnistusta.
  
Koko tämä keitos pyörii sen teeman ympärillä, joka on aina ollut tämän blogin ydinteema.
 

Miehen ja naisen erossa pitäminen. Sukupuolien sota.

  
 
Shamaanin sauva (caduceus) miespuolisen orjan päälaella pystyssä. Paholaisella otsassa jouluntähti sakara ylöspäin.



Israelilainen shamaani seremonian alkuminuuteilla.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com