9.1.2017

KIINALAISIA JA RISTIRIITAISIA HARJOITUKSIA

Itseään toteuttavaa negatiivista ennustusta ei voi vastustaa mikään muu kuin ennustajan toimeksiantoa korkeammalta ja vaikutusvaltaisemmalta poliittiselta tasolta tehty päätös siitä, että ennustus ei toteudu. Ennustus täytyy kaikilta osin analysoida ja kaikkien käytännön toimenpiteiden pitää olla sellaisia, että ne johtavat ennustuksen toteutumattomuuteen. Vaatii paljon valtiomiestaitoa tehdä suuresta profeetasta väärä profeetta. Vaatii paljon taitoa tehdä varmuuden logiikasta epävarmuuden logiikka, ihmisen psykologiasta, olemattomuuden psykologia.

KYKLOOPPI POLYFEMOS: Minä olen. Minä olen. Mutta se joka puhkaisi silmäni luuli olevansa. Ei Kukaan aiheutti tuskan.
  
ODYSSEUS: Minun nimeni on Ei Kukaan. Minä en ole olemassa. Paljaalle silmälle olen erakko, näkymätön, maanalainen. Minusta puuttuu Kainin merkki. Minusta ei sinulle voitu ennustaa mitään. Ei muuta kuin että eräänä päivänä minä tulen. 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com