29.2.2016

TASORISTEYS - LEVELCROSSING

Maalausten näyttely 28.2.-25.3.2016. 

Factory St. Gallery, Tehtaankatu 19.

ti-pe:
7:30–17:00

la-su:
10:00–17:00



DAVID BOWIE HEROES 1977

Ei ole paljon sanottavaa tästä albumista. Ihmettelen aikakausia, jolloin musiikin tuotantoteknologia on ollut tuolla tasolla ja ihmiset saatu silti kiinnostumaan lopputuotteista. Aivokemian on täytynyt olla jotenkin niin toinen.

Paitsi että hetkinen: tämä B-puolihan on ihan nerokasta Brian Enon kanssa tehtyä ambienttia. Tää kyllä kuulostaa todella vähän Bowielta, ja HYVÄ NIIN!

A-puoli rapaa, B-puoli neroutta? Mikä hiton idea tässä nyt taas on? Ei tätä Bowieta kyllä opi ymmärtämään. 

28.2.2016

MAKUUPUSSI

Huomenna on Oscar-gaala. Alejandro G. Iñárritun The Revenant (2015) on yksi ennakkosuosikeista. Elokuva on pitkä. Katsoimme se kahdessa osassa, tänään loppuun. Suomalaisen elokuvan Rauta-aika (Holmberg, Haavikko) III-osan loppu, jossa Lemminkäinen suojautuu lumimyrkyltä kömpimällä teurastamansa hirven sisään ei ole Kalevalan kuvastoa, mutta on nerokkuudessa verraton. Iñárritu toistaa saman kohtauksen hevosella. Lainaako Iñárritu kohtauksen suomalaisesta elokuvasta, vai lainaako Holmberg-Haavikko samasta perinteestä/lähteestä kuin Iñárritu? Siis mistä?

Elokuvatohtori Jari Sedergren vastaa kysymykseeni näin:


"Eiköhän tuo lie pakon sanelemaa ja käytännössä koettua perinnettä: näinkin voi selvitä pakkasyöstä. Kirjastolta oli kysytty ja siellä vastattu samankaltaiseen kysymykseen samoin kuin minä, mutta he muistivat muitakin : "Vilhelm Mobergin Maastamuuttajat-romaanisarjasta tehdyssä tv-elokuvassa on myös kohtaus, jossa isä pelastaa poikansa paleltumasta laittamalla lapsen ison eläimen avattuun vatsaan. Pentti Haanpään kertomuksessa Makuusäkki päähenkilö (Rimppi) menee hirven kaadettuaan ja nyljettyään väsyneenä talvipakkasessa nukkumaan kaatamansa hirvennahan sisään. Kertomuksen mukaan lappalainen nukkuu tarvittaessa nahkapussissa, makuusäkissä. Aamulla päähenkilö onkin pulassa kovaksi jäätyneen hirvennahan sisällä. Kertomus löytyy ainakin Erno Paasilinnan toimittamasta, Haanpään kertomuksia sisältävästä kokoelmasta Kairanmaa, Otava 1985. Aihe esiintyi myös elokuvassa Antti Puuhaara vuodelta 1976. Elokuva perustuu Erkki Mäkisen käsikirjoitukseen. Siinä suomalainen kansansadun kuuluisa sankari Antti Puuhaara tappaa ensin hirven ja kovan pakkasen ja susien takia joutuu yöpymään sen sisällä."

Tero Hannula muistaa:
"Star Warsissa [Imperiumin vastaisku] Han Solo pelastaa paleltumassa olevan Luke Skywalkerin laittamalla hänet kuolleen eläimen sisään."

Tässä siis Pentti Haanpää Makuusäkki 1942.



Sediksen arvio elokuvasta. 


27.2.2016

14 990 blogimerkintä.
Kymmenen vuoden lokakampanja
Köyhille vihainen turkulainen rokkari.

26.2.2016

"Vain todellinen ihminen voi turhautua. Marjonetit eivät turhaudu." Arhi
Allergiasairauden alkuperä Suomen ja Venäjän rajalla.
Kun se etsi epätoivoisesti konfliktia, noita antoi tilkan iloa.
Erään hypoteesin mukaan vapaaenergialaitteiden keksiminen on läpi ihmiskunnan historian kulkenut psykopatologinen, humoristinen, taikuritemppumainen meemi. Mielenkiintoista olisi tehdä syvempi psykoprofiilikartoitus henkilöistä, jotka tuota meemiä levittävät. Paras asema tällaisen kartoituksen tekemiseen epäilemättä on patenttiviraston ikiliikkujainkvisiittorilla.
Miksi täytyy heittäytyä niinkuin stereotypia ennustaa?
Kellopeliappelsiinin Alex kuuntelee Beethovenia harjoittaessaan sadismia. Itse kuuntelen Sairas T:n Suljetut ovet harjoittaessani laupeuden tekoja. Luontolyriikkaa kirjoitetaan yleensä deathmetalluurit korvilla.

Miksi politiikassa performanssi ei pysy taiteena?



Koska politiikassa sanan ja teon välillä vallitsee erilainen suhde kuin taiteessa.



Politiikan näyttämöllä sana ja teko ovat yhtä tai ovat olematta yhtä eri tavalla kuin taiteessa. Taiteena Orwellin 1984 on varoitus. Politiikkana se on toimintaohje.



Taiteen näyttämö on eristetty omaksi instituutiokseen etäisyyden päähän yhteiskunnasta. (Tässä tapauksessa kysymys on juuri tämän instituution määrittelyn selkeydestä.)


Teatterin ovella lukee suurin kirjaimin: täällä sanottu ja tehty EI OLE TOTTA.

 
Onko näihin tapauksiin suhtautumisessa kaksoisstandardit? Miksi kansantaiteilija Seppo Lehdon taidetta ei hyväksytty, mutta Sairas T hyväksytään?


Taideisntituutio joutuu tietysti kokoajan uudelleenmäärittelyn kohteeksi. Kokoajan on vaara menettää "taide"-status "politiikka"-statukselle. Sairas T:n kaltaisilta tapauksilta instituutio voi suojautua antamalla albumille nolla tähteä. Sofi Oksasen kaltaisilta tapauksilta instituutio ei välittänyt suojautua ja tuli niin muodoin itse kyseenalaiseksi.


Rita Dahl Kulttuurivihkoissa Jussi Parviaisen autenttisesta taidekäsityksestä.
Tarotin maaenergiat ovat tavallaan supersymmetrisiä. Maat ovat keksineet toisensa, muuttuneet toistensa vastakohdiksi eri tarotlinjojen yli. Esimerkiksi prostituutio-ilmiö tarkoittaa pohjimmiltaan miehen ja naisen (paholaiskortti) välistä suhdetta yli maaenergian. Miekkojen ritarin ja maljojen kuningattaren suhde on aina prostituutiosuhde.

25.2.2016

"Ja tämä myyttisten ”tosiahkerien suomalaisten” värisevä-ääninen vaatimus kiitollisuudesta ja cockerspanielimaisesta nöyryydestä, jota taiteilijoiden tulisi esittää ”verorahoja ja elättäjiään” kohtaan on tietenkin täyttä illuusiota maailmassa, jossa jokainen olemme koko ajan yhä enemmän ja elimellisemmin riippuvaisia toinen toisistamme, suorista ja epäsuorista rahallisista tuista" Marko Laihinen 
 
Sen kätkemiseen, että juuri kukaan ei todellisuudessa täysin elätä itse itseään, kuluu kykypuolueelta koko ajan enemmän ja enemmän paukkuja.
todenhuntu

JUHA KUJANPÄÄ ENSEMBLE, JUTTUTUPA

Kosketinsoittaja Juha Kujanpään yhtye on julkaissut kaksi albumia. Kuuntelin eilen ennen keikkaan huonoilla luureilla ensimmäisen niistä. Albumi oli luonteeltaan yhtyesoiton tallenne ilman studiomahdollisuuksien kummempaa hyödyntämistä. Vaikutteet ovat Anssi Tikanmäessä, Pekka Pohjolassa ja Sibeliuksessa. Albumisoitossa tyylipastissi on vähän liiankin täydellistä.

Keikan ohjelmisto koostui ensimmäisen ja toisen albumin materiaalista. Tavallaan se oli levynjulkaisukeikka, ensimmäinen keikka toisen albumin julkaisun jälkeen. Keikka alkoi ensimmäisen albumin avausraidalla Matkamusiikki. Heti saattoi kuulla sen, että bändi on livebändi, äänite on toissijainen. Toiseen kertaa kuultuna näin läpikirjoitettu kappale kävi kuitenkin kyllästyttäväksi ja keskittymiseni herpaantui heti alkuun.

Niinpä pääosa keikasta vierähti kaljalasin äärellä höpistessä, sivukorvalla kuunnellessa. Kunnes oli viimeisen biisin aika. Kysymyksessä oli uuden levyttämättömän kappaleen Vuorikiipeilijä kantaesitys. Sävellys oli eri tasolla kuin muu keikalla kuultu aineisto. Jousisoittajien unisonotrio perusteli itsensä emotionaalisesti erittäin vahvassa kehittelyssä. Jousista lähtenyt energia tuntui voimakkaana ja koko salin täyttävänä. Se oli kuin kolmeen kertaan alleviivattu koskettava lause. Parin raavaan miehen saattoi huomata pyyhkivän silmäkulmistaan kyyneleitä. Koko sali oli sentimentaalisen aaltokentän sisässä. Juttutuvan vaikeissa olosuhteissa emotionaalisessa kentässä aina liikkuu pyörteitä. Huikea kehittely rohkaisi lopulta kitaristin melkoiseen soolonäytökseen, jossa sentimento kehittyi katkeamattomasti, vaikka hieman emotionaalisissa aalloissa ja pyörteissä tasapainoillen. 
 
Vuorikiipeilijä oli huikea biisi ja huikea näytös siitä mitä tältä bändiltä sopii jatkossa odottaa. Koko keikka tuota tasoa niin ollaan jo vahvasti maailman areenoilla. Seuraavan albumin tuottamiseen pitäisi panostaa entistä enemmän. Selkeät esikuvaviittaukset on syytä jättää.
 
Suosionosoituksen kappaleen jälkeen olivat huikeat. Saattoi kuulla että ne lähtivät ihmisten sydämistä. Mitään vastaavaa en ole Juttutuvan vaikeissa esiintymisolosuhteissa nyt hiljentyneen ja vakavoituneen puolihumalaisen yleisön taholta kuullut. Jotain saatiin perille kunnolla.     

24.2.2016


Miten salaista voi "demokraattistesti valittujen kansanmiesten" toteuttama elitistinen salailu tämän maan ulkopolitiikassa olla?




Demareiden sitä on turha arvostella. Tuomioja veti täsmälleen samaa salalinjaa omalla kaudellaan, vaikkei siirrot olleet aivan yhtä röyhkeitä kuin nyt persujen viedessä ja muiden vikistessä.





Salailuun ja kätkemiseen perustuva rakenne on tositilanteessa äärimmäisen kankea. Viestit ja käskyt eivät mene perille nopeasti, kun jokaista sanaa ja asian taustaa täytyy erikseen epäillä.





Sen sijaan kun Venäjää haukutaan sisäisestä disinformaatiosta ja propagandasta, ei kannata luottaa kuitenkaan siihen, että Venäjä tositilanteessa on hidas. Silloin on myöhäistä keksiä se asia, että Venäjällä tiedonvälitys perustuukin toiselle periaatteelle.
Miten pitkään hyökkäystä voi kutsua puolustukseksi? Ei varmaankaan loputtomiin?

Itsenäisyyden puolustaminen on helppoa jos saa naiset puolelleen. Naiseton nationalisti on toivottoman epäitsenäinen.

Jos ei taivu filosofoimaan täytyy sotia.
Yleltä on saatu vahvistus, että Jessikka Aron huumeoikeudenkäyntipöytäkirjat ovat aitoja. Jessin kirjoitukset ovat aiheuttaneet niin paljon pahaa verta, että on hyvä tietää mihin toiminnan hulluus perustuu.

Yle käyttää narkkareita vihapropagandansa fronttina.

Minulle tämä oikeasti selittää tämän henkilön kirjoitusten laadun. Paljastus myös suojelee Jessiä. Nyt hänen hyväksikäyttämisensä kaikista likaisimpiin operaatioihin on vaikeampaa.

Tapauksella on myös laajempi merkitys. Katson tästä lähtien kaikkia Ylen vihapropagandajuttuja sillä silmällä, että mikäs narkkari tässä nyt on puristettu kirjoittamaan tällaista.
Kaikkea kivaa löytyy FB-kavereista kun jaksaa penkoa. Michael Bach Bachtischan kaareva sellon jousi on kerta kaikkiaan fantastinen keksintö. Taustalla on viola da gamba -tyylinen ajatus soittaa sointuja sellolla.

23.2.2016

Poisnukkuvien mainingit
vuorovesien vastaiset
On ihmisiä, jotka kunnioittavat perinteitä niin paljon, että eivät ollenkaan suostu näkemään sitä miten moniin katastrofeihin perinteiden sokea kunnioittaminen on aikaisemmin johtanut.
Ulkopuoliset tervehtivät luulottelemalla.

TOIMIIKO VALTIO AINA RIKOLLISJÄRJESTÖN TAVOIN

On täysin varma asia, että Venäjä ei uhkaa Suomea ellei Suomi uhkaa Venäjää rikkomalla erittäin velvoittavia kansainvälisiä sopimuksiaan.

Venäjä on peili, joka reagoi ulkopoliittisiin aloitteisiin rajojensa ulkopuolella, aivan samoin kuin mikä hyvänsä valtio.

Tällä hetkellä Suomessa tapahtuu asioita, jotka eivät ole normaaleja, vaikka niitä sellaisiksi väitetään. Suomessa tapahtuu paljon sellaista kaikkiin ihmisiin vaikuttavaa, mitä ei julkisuudessa perustella.

Perusteluja ei yksinkertaisesti anneta. Kaltaiseni ihminen ei niitä saa tietoonsa vaikka tekisi mitä. Asiat eivät ainoastaan ole salaisia vaan ne pitämällä pidetään salaisina.

Venäjällä tapahtuu paljon asioita, mutta perustelut annetaan aina julkisuudessa. Venäjällä kaikki nopeatkin muutokset ovat yleensä niin hyvin perusteltuja, että minäkin ne etänä tajuan. Vain ilmiselvät trollit Venäjällä väittävät, että perusteluja ei anneta, kun ne todellisuudessa ovat lehtien etusivuilla.

Maailman voimasuhteet ovat sellaiset, että Venäjä ei ole uhka, ellei siihen kohdisteta hyökkäysuhkaa. Maailman voimasuhteista objektiivisimmillaan kertoo se, että Yhdysvalloilla on Venäjän ympärillä satoja sotilastukikohtia, kun taas Venäjällä ei ole montaa sotilastukikohtaa oman alueensa ulkopuolella. Tämä on fakta. Suomi ei suinkaan ole tasapainottamassa maailman rauhoo lisäämällä Yhdysvaltain nyt jo ylenmäärisen monien sotilastukikohtien määrää omalla alueellaan. 

Miksi tällainen ilmiselvä hulluus? Siksi, että sodat ovat vanhojen, yleensä homoseksuaalisten miesten, sotia.

Onko alla olevassa Kerkko Paanasen hyvässä ja rauhallisessa argumentoinnissa sitten joku ongelma? Ei ole. Mielellään tuota kuuntelisi enemmänkin.

Ongelma voi muodostua vasta sitten kun ihmisoikeusaktivisti kääntää katseensa länsimaisiin valtioihin ja järjestelmiin tai Kiovan vallankaappaushallitukseen.

Onko Kerkolla kahdet standardit? Jos ei olisi ja kritiikki olisi yhtä purevaa joka suuntaan, se voisi lisätä meidän kaikkien tietoisuutta ja olla jopa rauhaa rakentavaa. Mutta hyväkin venäjäkritiikki menettää merkityksensä, jos se on vain väline toisen tason pelissä.

Tämä formaatti selvästi sopii Kerkko Paanaselle. Lisää vain rauhallista perusteltua argumentointia youtubeen. Totuudessa pysyminen vähentää ohipuhumista.  

Edward Artemiev se jaksaa. Taas oopperaensi-ilta 17.3, johon sain ystävällisesti kutsun. Rikos ja rangaistus. Ohjaajana: Andrei Kontšalovski. Mies yli 80 v.

Serkku kuoli eilen, 53. Serkulla oli ollut pitkään flunssaa, ei jaksanut mennä lääkäriin, kävi pitkäkseen ja kuoli pois. Klassinen äkkikuolema. Ei luulotauti tai romanttinen riutuminen. Parhaissa voimissaan, läheisten mukaan silminnähden onnellinen ja hyväkuntoinen keski-ikäinen ihminen tuntee äkkiä väsymystä, käy pitkäkseen ja kuolee silmänräpäyksessä raukea hymy huulilla. Ruumiinavauksessa kuolemansyyntutkija ei saa mitään selville: 20 vuotiaan jumalan virheettömät sisäelimet.

Itse tein eilen, jälleen kerran, kuolemaa, mutta lähdin 10 km lenkille, mistä tuli huomattavasti parempi olo. Perjantaina alkanut köhä taisi onneksi mennä ohi. On ollut tässä melkoisia oireita viimeaikoina. Voimakasta pistoa rinnassa. Hyvin vaikea arvioida onko vakavaa. Itse on huono arvioija. Lääkärissä luulotautisella tulee harvoin mitään esiin. Sydänfielmejä on tietysti turha ottaa. Oireeni, kovimmatkaan, eivät tyypillisesti näy missään kokeissa. Käytännössä koko ajan kärsin uudesta kuolemanvakavalta tuntuvasta oireesta. Olen äärettömän rikas kivuista ja sairauksista, olen kuin kameleontti, joka kykenee muuntautumaan miksi hyvänsä kulloisenkin tausta-ajatuksen väriä vastaavaksi sairaudeksi. Jokainen hetki on uusi äkkikuoleman mahdollisuus. Juuri sen takia todellinen vika jäisi helposti huomaamatta. Luulotaudin kirous.
Joku kutsui FB:ssä tykkäämään God Hates God Records nimisestä ilmeisesti belgialaisesta netlabelista. Hetihän sieltä löytyi tällainen Kervisen hyvän kuuloinen clitchalbumi parin vuoden takaa. Siisti kokonaisuus. Ei turhan pitkä, mutta jättää vaikutelman albumista. Siellä missä tapahtuu, siellä yleensä on Kervinen.
 

22.2.2016

Maa jota piti pelon vallassa lukiolaismafia.
Demoa pukkaa. Vähän pykii ekan raidan spatialisointialgoritmi. Altiverbin konvoluutioalgoritmi vaatisi vähintään 4x ylinäytteistyksen toimiakseen tavalla jolla haluaisin sen ikkunoinnin toimivan (vai olisikohan se edes teoriassa mahdollista koko taajuuskaistalla, hmmm). Tuskin he ovat tekemässä sellaista optimointia. Ircamissa kehitetty Spat-sovellus taas maksaa plugarina reippaasti toista tonnia. Sillä voi tehdä jotakin kuunneltavaksi kelpaavaa yhdistettynä Altiverbiin n-kanavaisesti.


21.2.2016

Sotilaat ja prostituoidut pyrkivät järjestymään puhtaasti biologiseen arvojärjestykseen. Psyyken rakenne rinnastuu suoralla analogialla fyysiseen rakenteeseen. Virheet ovat objektiivisia. Enemmän virheellinen tuntee aina pelkoa vähemmän virheellisen edessä, joka mielihyvin ja täydellä oikeutuksella lähettää alempiarvoisia kuolemaan. 

PLATONIN ARISTOKRATIA

Höpötys demokratian hyvyydestä jatkuu vuosikymmenestä toiseen. Puhe on vain ideaaleista, joiden ongelmallisuus ja käytännön toteutumattomuus havaittiin jo vuonna 1933. Platon osasi kertoa kaiken saman demokratian käytönnön ja ideaalin vastakkaisluonteesta jo kauan sitten.

Pähkinänkuoressa: demokratia on hyvä ja oikeudenmukainen järjestelmä paperilla. Käytännössä nykyaikainen massamedia yhdistyneenä psykologian ja massasuggestion parhaisiin saavutuksiin takaisinkytkee demokraattiseen prosessiin totalitarismin signaalin.

Massamediaohjattu orwellainen demokratia ei ole muuta kuin pahimman laatuista totalitarismia, jossa tyranni ilveilee kasvottomana ja vastuu siirretään aina syyntakeettomien niskaan.

Jos demokraattinen järjestelmä olisi yhtä kehittynyt kuin mikä hyvänsä nykyaikainen audiojärjestelmä, olisi valtamedian kautta takaisinkytkeytyvä ns. "ringin tone", eli paikallinen äärimmäinen korostuma spektrissä, moduloitavissa helposti pois. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että edes vapaa Internet ei pysty moduloimaan massamedian junttausvaikutuksesta syntyvää energiapiikkiä kokonaan näkymättömiin.

Siksi Platonin mukaan oligarkiakin on tällaista demokratiaa korkeampitasoinen hallintomuoto. Oligarkeilla on kasvot, siksi heillä on myös tietty vastuu, ja siksi heitä voidaan syyttää.

Platonin mukaan sivistynein hallitusmuoto on aristokratia, jota ohjaa Platonin määrittämä substanssieliitti, joka on nykyisen demokraattisen statuseliitin jyrkkä vastakohta.

Substanssiellitti määräytyy sen mukaan että sillä on korkein tieto ja taito. Substanssieliitti ei voi omistaa mitään, sillä ei ole yksityisomistusta. Substanssieliitti on mahdollinen vasta sitten kun geneettinen tutkimus pystyy rajaamaan psykopatian geneettisesti. Substanssieliitistä psykopaatit täytyy rajata ulos vuosittaisissa laboratoriotarkastuksissa biologislääketieteellisin perustein. Se on ikään kuin dopingtesti. Psykopatia ja sadismi on ihmiskunnan henkistä dopingia. Suonensisäisenä dopingaineena käytetään heikommassa asemassa olevien sieluja.  

KRITIIKKI


Kuvan viisaus on varmasti yksittäinen asia, jossa ihmiset tekevät eniten virhearviointeja. Pelkäävät väärän henkilön taholta vihaa, odottavat väärältä henkilöltä arvostusta. Kuolevainen ihmisyys on naamiopeli, jossa opitaan sitä miten monella ihmeen kaltaisella ja jyrkästi kaikkien odotusten vastaisella tavalla on mahdollista erehtyä.

20.2.2016

Taas jotain köhää aluillaan. Tänään ollut totaalisen alakuloinen päivä. Kuunnellut puoliunessa Bowien pari 1980-luvun alun albumia Scary Monsters (And Super Creeps) (1980) ja Let's Dance (1983). Kumpikin albumi myynyt miljoonia. Minä vain en oikein ymmärrä miksi. Bowien 1970-luvusta muodostamani kuva ei näillä horju. Alkaa olla suuria vaikeuksia näiden albumien läpikuuntelemisen kanssa. Mutta jotain aina löytyy, kuten lupaava kappale Ashes to Ashes vuoden 1980 albumista.
Tällä teknologian tasolla suurin osa maailman vaikeudesta on ihmisen itse itselleen luomaa vaikeutta.
Samaan aikaan kun me täällä analysoimme ja voivottelemme on edunsaajilla mahtavat mutta hyvin hiljaiset juhlat.

Runoilijoistakin, noista maan hiljaisista, kuullaan aina silloin kun heistä jollekin myönnetään mieltä horjuttavan kohtuuton palkinto. Vaikka vastaanottopuhe olisi yhtä hiiren hiljainen kuin muukin elämä.
 
Omatunto on kummallinen konsepti. Ne joilla sitä on, ovat varovaisia kuin perkeleet sanomaan mitään sellaista mikä voisi pahoittaa niiden mieltä, joilla sitä ei ole. 

KÄÄNTEINEN NEUVOSTOLIITO MUUNNOS

Kun puhutaan täysin praktisista totalitaarisista järjestelmistä, kuten islamilaisesta maailmasta, on hyvin kuvaavaa, että käytäntöjen syihin ei oteta minkäänlaista kantaa tai syitä ei analysoida. Esimerkiksi burkan käyttö on tällainen asia, jonka syitä länsimaissa ei analysoida.

Kaikki asiat islamilaisessa maailmassa perustuvat äärimmäiseen epätasa-arvoon ja pääomien (varsinkin biologisten) äärimmäisen epätasaiseen jakoon. Epätasaisen jaon ainoa syy taas on kaikissa järjestelmissä se, että se tuottaa suurta mielihyvää psykopaateille ja muille mielisairaille. Siksi myös burka on osa tätä rakennetta.

Luultavasti burkan ajatus myydään psykologisesti kansanmiehille sillä, että burka estää eliitin jäseniä tunnistamasta heidän kauniita vaimojaan ja siten viettelemästä heitä itselleen. Islamilaisessa maailmassa on tietenkin sääntö, että kaikki geneettisesti vahva aines kuuluu eliitille ja vain jäännökset kansalle. Siksi kaikki kauniit tyttölapset ovat eliitin omaisuutta. Toisaalta burka suojaa toiseen suuntaa, ja tietenkin paljon tehokkaammin, eliittiä, jotta eliitin naisten suurempi kauneus ja terveys ei paljastuisi kansanmiehille.

Uskon, että syy siihen, miksi näitä asioita ei länsimaissa analysoida on (vale)vihervasemmistolainen: samanlainen totalitarismi halutaan tuoda meillekin.

Moniavioisuus on suora seuraus tästä biopoliittisesta prosessista: kun ns. alfaurosten ja -naarasten ero muihin kasvaa riittävän suureksi ja kun heitä on enää hyvin vähän, on kuka hyvänsä lopulta valmis mieluummin jakamaan vaikka sadan muun kanssa yhden tuollaisen naaraan tai uroksen kuin tyytyisi omaan rakkaaseen ei-alfaansa. Prosessia voisi kutsua käänteinen-Neuvostoliitto-muunnokseksi. Neuvostoliiton ainoa filosofinen perusta oli pyrkimys saada aikaan islamilaiselle maailmalle käänteinen biopoliittinen prosessi. 
Mielenkiintoista soundia saksalaiselta Pharmakustikilta (Siegmar Fricke). Albumi kokonaisuutena on harmillisen pitkä ja sisältää myös tyhjäkäyntiä. Parinkymmenen minuutin karsimisella tästä olisi tullut mestariteos.
 

New Scientist -lehti harvoin yllättää, mutta numero 14.11.2015 vilauttaa ajatusta, että fasismi on kenties geneettinen sairaus. Tarpeen mukaan vakavilta väkivaltarikollisilta, joukkomurhaajilta ja nykyjohtajilta voidaan löytää sama geeni. Se mikä on objektiivista on totta.
Useimmiten niin sanottu pyyteetön halu hoitaa yhteisiä asioita on pikkumaista halua puuttua toisten asioihin.

19.2.2016

TOSIASIOIDEN SUURIN RIKOS ON SE, ETTÄ NE OVAT HYÖDYLLISIÄ KAIKILLE TASAPUOLISESTI

Rasismin psykologia on pohjimmiltaan seuraavan lainen. Rasistisesti käyttäytyvä henkilö leimaa kategorisesti ulkonaisen tunnusmerkin perusteella laajemman ryhmän. Tämän toiminnan pohjimmaisena eräällä tapaa klassisena motivaationa ei ole se psykologinen vaikutin, että kyseinen henkilö itse tasapäistää koko ryhmän tai ajattelee jokaisesta ryhmän edustajasta pahaa, tai muu sellainen. Kysymys tarkasta ja objektiivisesta rajauksesta, joka ensinnäkin on tehokas työkalu. Toiseksi kysymys on pelotevaikutuksesta, joka uhatun ryhmän jäsenien kautta kulkeutuu niihin pisteisiin, joista uhkaaja kenties on kiinnostunut. Mutta välttämättä uhkaaja ei ole kiinnostunut kenestäkään kyseisessä rasistisesti uhatussa ryhmässä. Klassisimmillaan eurooppalainen rasismi on juuri tällaista rasismia puhtaana työkaluna ilman mitään henkilökohtaisia vihantunteita. En esimerkiksi usko, että natsijohtajat vihasivat juutalaisia tai kokivat mitään erityisiä tunteita juutalaisia kohtaan. Juutalaiset vain sattuivat olemaan heille hyödyllinen objektiivisesti rajattava työkalu.


Katutason väkivallantekoihin johtava rasismi taas ei edusta tätä klassista muotoa. Siinä kysymys on rasistisen propagandan uhreiksi (väkivallan tekijä) joutuneista omaa seksuaalienergiaansa kanavoimaan kykenemättömistä yksilöistä. Heissä ei ole mitään enemmän rasistista kuin kenessä hyvänsä. Heidän seksuaalienergiansa on vain tietyssä poliittisessa ympäristössä TIETOISESTI ensin padottu, ja sitten ohjattu (heitä johtavaa poliittista eliittiä hyödyttävällä tavalla). Wilhelm Reich puuttuu tällaiseen rasismin ilmenemiseen seksuaaliekonomiassaan.


Tiettyihin pakolaisvirtojen mukana liikkuviin sotilaallisiin ja rikollisiin aineksiin terveen epäluuloisesti suhtautuminen taas ei ole rasismia kummallakaan edellämainitulla tavalla. Se ei ole mitään muuta kuin tosiasioiden rauhallista hyväksymistä, vaikka tosiasiat joihin keskitytään saattavatkin antaa rasisteille hyviä työkaluja.


Ongelma on siis muotoa: tosiasioiden esiintuominen saattaa tietyssä tilanteessa hyödyttää niitä, joilla ei ole vilpittömät päämäärät.   
Rakenteellisen väkivaltakoneiston edunsaaja on ja pysyy riippumatta siitä kuinka hienovarainen ja taitavasti suunniteltu tuo koneisto on ja kuinka monin varmistuksin on häivytetty yhteys väkivallan toimeenpano-osapuolen ja varsinaisen edunsaajan väliltä.
Kameralehdessä on kolmen aukeaman valokuva juttu "pakolaisuuden kasvot" Suomeen tulleista pakolaisista. Ehkä jollain tavalla on kuvaavaa, että kuvissa on vain hiustyyliltään ja vartaloltaan sotilaan näköisiä nuoria miehiä ja muutama asevelvollisuusikää lähestyvä nuorukainen.  

AS ABOVE, SO BELOW

Harva lausahdus on saanut enemmän osakseen modernin tieteen kritiikkiä kuin tämä hermeettinen maksiimi, joka esiintyy myös Tarotin maagikko-kortin teemana. Kvanttimekaniikka ja säieteoria kumpikin ovat ajatuksen kanssa selvässä ristiriidassa.  

17.2.2016

HAUDATUT KOIRAT, KAINALOKETUNHÄNTÄ

Jos uskoisit, että ihmiskunta on syntynyt apinasta, et voisi tehdä taidetta. Jos kuvittelisit, että ihmiskunta on tuotu intergalaktisella aluksella, et voisi tehdä taidetta. Jos et tuntisi suurvaltojen salattua sotilasteknologiaa, et voisi tehdä taidetta.







Sillä taide koskee niitä asioita, jotka vaikuttavat ihmisten jokapäiväiseen elämään.


Intergalaktinen alus lepää Westminster Abbeyn alla. Ei riitä että tiedät sen. Sinun täytyy myös oppia tuntemaan sen teknologia.







On kritiikkiä ja kritiikkiä. Ystäväsi hienovarainen huomautus, kuningattaren sarkastinen hymähdys. Sarkasmi ottaa vauhdin, muttei opeta. Kolonialistin hienotunteisuudella on varastettu historian puuttuvat palaset tuhansilta kansakunnilta.


Voit piirtää esittävää kuvaa, voit kirjoittaa keskeislyyrisen runon, mutta hylkäysperuste on aina sama: ilman läpi historian liehuvaa punaista mattoa jolla esi-isäsi astelevat minä ei ole minä, sinä ei ole sinä, itse ei ole itse. Et tiedä edes nimeäsi. Abstrakti taide, seinän takaa kuultu hahmonsa menettänyt salaisuus, on turvallisempi valinta kuin tarkkuus vailla käsitystä mittasuhteista.








Taide on TIETOISTA toimintaa. Ilman historiakäsitystä ei voi olla taidetta, koska ei voi olla TIETOINEN. Kuningattaren hymy on aina ja kaikissa tilanteissa sarkastinen. Sitä on kolonialistin hienotunteisuus.
Vihervasemmistolaisiksi itsensä mieltäville on muodostunut mekaaniseksi tavaksi inttää pakolaiskysymyksessä: "Mitä ovat nämä turvallisuusuhat? Keihin ja keiden taholta kohdistuvia?"


Maailmassa monta on ihmeellista agendaa...


Huomautan, että tämä pakolaisongelma ei ole mikään "saksanjuutalaiset muuttavat New Yorkiin" -projekti.


Neuvostoliitossa jouduttiin sata vuotta sitten ajattelemaan tätä kohtaamista muslimimaailman kanssa. Oikeastaan nyky-Eurooopassa riittäisi palata siihen kirjallisuuteen. Täysin samat ovat kysymyksenasettelut, vaikka uudet aseet.

Venäläiset ovat tehneet sata vuotta pidempään tätä työtä, siksi he myös tuntevat asian paremmin.
Hyvinvointiyhteiskunta on kallis ylläpitää. Mitä väliä sillä on? Kaikki laadukas on suhteellisen kallista. Valtion vartijoiden tehtävä on huolehtia siitä, ettei yhteiskunta käy kalliiksi huijareiden vaan laadun erinomaisuuden takia.

15.2.2016

TOURETTESYNDROOMAN ESTETIIKKA

Uudelta tutulta Stepan Schpehtiltä huonon äänen estetiikkaa. Itsekin ryhdyn heti tekemään huonoa ääntä kunhan ensin opin tekemään hyvää. Schpeth on viimeisen parin vuoden aikana ollut varsin tuottelias. Löysin ainakin 42 eri albumijulkaisua. Suurin osa niistä tosin lyhyitä 10-15 EP julkaisuja. Olen nyt kuunnellut kamaa vähän enemmänkin. Osoittautunut varsin vaihtelevaksi ja mielenkiintoiseksi.




http://www.av-arkki.fi/teokset/paluu-ihmisyyteen/#sthash.kB6ROiSy

13.2.2016

TIETZE IS BACK

Minulla diagnosoitiin vuosina 1995-98 ns. Tietzen oireyhtymä. Se oli silloin erittäin tuntematon suomessa. Diagnoosin teki psykiatrian tohtori ystäväni. Myöhemmin siihen yhtyivät muutkin lääkärit kun ensin selvittivät itselleen tautiin liittyvää kirjallisuutta. Kuitenkin tiesin jo silloin, että kysymyksessä on vain länsimaisen lääketieteen terminologia jollekin sellaiselle, mitä se ei voi todella käsittää. Kysymys on energiankanavointisairaudesta, ns. chakraongelmasta. Tällaiset shamanistiset tekniikat ja jooga toimii kyseiseen oireyhtymään hoitona paremmin tai ainakin yhtä hyvin kuin kortisooni, joka on kyllä iholla tulehduksen takia välttämätön.

Vaikka olen kokoajan tietynlaisten paikkaa ja olomuotoa muuttavien psykosomaattisten vaivojen runtelema, tämä Tietzen syndrooma ei ole uusiutunut sitten 1990-luvun kauhunhetkien. Paitsi nyt, oireisto viittaa siihen, että Tietze is Back. Tietzen oireyhtymä liittyy myös morfisiin kenttiin. Se yleistyi Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen kun morfinen kenttä romahti. Maailman tietoisuuden tilan huikea romahdus 1990-luvulla tuotti kollektiivisia psykofyysisiä oireita. 

12.2.2016

epärähmällään kuin Modiglianin tikkumaiset ukot salaman iskeminä, epärähmällään, parhaat kaverukset ison Tums-pullon vierellä, epärähmällään kuin lehmät vatsaa myöten ruohossa, epärähmällään, tinasotilaat kun niiden takana pärisee ylipirteän rumpaliapinan raivokas soolo, epärähmällään kuin virtaavat vedet jatkuvassa vuorovaikutuksessa käden kanssa, epärähmällään, lohikäärmeet vallihaudoissa

OIDIPUS ALL-SEEING EYE

11.2.2016

VIHDOIN SAMALLA KARTALLA

Michelson Morley -kokeen ei ollut tarkoitus vahvistaa suhteellisuusteoriaa vaan kumota se. Valon etenemispoikkeama johtui sen mukaan Aristoteleen esittämistä valoeetterin luonnetta ja liikettä koskevista käsityksistä:   




"Although it would be possible, in theory, for the Earth's motion to match that of the aether at one moment in time, it was not possible for the Earth to remain at rest with respect to the aether at all times, because of the variation in both the direction and the speed of the motion." Wikipedia


Maalaisjärjellä (lue: ei Englannin kuningattaren järjellä) LIGO "gravitaatioaaltohavainto" ei ole muuta kuin Michelson Morley -koe erittäin paljon hienostuneemmalla tekniikalla suoritettuna:

"Although much more sophisticated, at their cores, LIGO's interferometers are just Michelson Interferometers, a device actually invented in the 1880's. We can say this because both Michelson and LIGO interferometers...

- are L-shaped (not all interferometers are this shape),
- have mirrors at the ends of the arms to reflect light in order to combine light beams and create an interference pattern, and
- measure recombined light levels after the light beams have been superimposed.

But this is where the similarities end. The size and added complexity of LIGO's interferometers are far beyond anything Michelson could have envisioned or that his original interferometer could have achieved." https://www.ligo.caltech.edu/page/ligos-ifo









 


Säiekosmologian näkökulmasta gravitaatioaalto on siis tulkittavissa "kosmisessa taustakudelmassa" kulkevaksi värähtelyaalloksi.

Wondering what all the hype is about over "gravitational waves"?Here's our 2-minute summary:
Julkaissut Science 11. helmikuuta 2016













Brien Greene vetää yhteen:




A landmark day for Einstein and our understanding of the universe: the detection of gravitational waves. World Science Festival's own Brian Greene explains the discovery.
Julkaissut Albert Einstein 11. helmikuuta 2016
Se mitä minä eilen The Guardian tänään: Valevasemmisto on fasismin katalyytti.
Kyllä osa populaarimusiikin populaarisuutta ehdottomasti on se, että kama on sellaista että paitsi kuulostaa livenä ja äänitteenä samalta kuulostaa myös äänitteenä tasapainoiselta huonoillakin laitteilla. Koko touhun ainoa syy on laitteiden kelvottomuus. Huonot laitteet on elitismiä, johon vain kaikista turvatuimmassa asemassa olevilla on varaa. Charlie Parker ja 1940-luvun hipsterkulttuurikin oli vain tätä elitististä selkeäviivaista rentoilua kaiken korkeakulttuurisen rypistelyn varjolla. En usko että nykyinen populaarimusiikki olisi suosittua, jos ihmisillä olisi edes hämärä käsitys siitä miltä musiikin pitäisi oikeasti kuulostaa. Eihän popin kuuntelussa ole mitään mieltä jos on joskus kuullut oikeaa musiikkia.

SIELUNPELASTUS ON KIITOKSENKERJÄÄMISVIMMAN VASTAKOHTA

Valtion hyvyys määritellään negatiivisesti korruption kautta. Kuinka paljon korruptoitumattomuus maksaa suhteellisena ansionmenetyksenä henkilölle, joka on paras alallaan tai muussa arvovalta-asemassa suhteessa toisiin. Hyvin järjestetyssä valtiossa menetys on kohtuullinen (vaikka ehkä suhteellisesti merkittävä), huonosti järjestetyssä valtiossa menetys on kohtuuton (suhteeton).

Seurauksena tästä säännöstä on se, että köyhä valtio voidaan järjestää hyvin, mutta ylivallassa oleva valtio tuhoutuu välttämättä korruptioon käytettävissä olevien varojensa liiallisuuteen.


Korruptoitumattomuus on se, mikä johtaa sielunpelastukseen. Sielunpelastus on kiitoksenkerjäämisvimman vastakohta, joka siis riippuu vain osittain yksilön henkilökohtaisista ponnisteluista ja päätöksistä (työ itsen kanssa), ja osittain valtiosta jossa hän elää ("yhteisten asioiden hoitaminen").
Ylivalta on maailman vaarallisin asia. Ylivallassa olevan kannattaa käyttää rahaa millaisia tahansa summia kilpailijan tuhoamiseen, kun taas se, joka ei ole yksin vallassa, joutuu laskelmoimaan tuhoamisen kannattavuutta suhteessa kaupankäyntiin.

10.2.2016

Talossa oli melko täydellisesti David Bowien näköinen vanha lakeija. Mutta tämä lakeija oli vanhaa sumerilaista aatelissukua, ja paitsi ylevässä olemuksessaan hyvin paljon meidän yläpuolellamme myös tietoinen asioista, joista meillä yliopiston tutkijoilla ei ollut aavustustakaan. Kun kävin talon toiletissa, siellä istui nuori haaveellisen näköinen mies sylissään suuri tarjotin täynnä vetelää ulostetta. 

9.2.2016

Vähän vähemmän vieraannuttava ranskalainen dokumentti Jemenistä.



Intuitioni sanoo, että länsimaiden nykyinen mielenkiinto islamilaiseen "kulttuuriin" perustuu vain siihen, että kasvava epätasa-arvo edellyttää rajumpaa psykologista vallankäyttöä, jota voidaan oppia noiltä uskontoon seonneilta pöhköiltä. Todellinen vasemmistolainen hätkähtäisi tuon uskonnollisen aivopesun syvyyttä. Meidän vihervasemmistolaiset sirkuspellet sen sijaan kiljuvat riemusta.

8.2.2016

HNEKISEN PÄÄOMAN DEMOKRATIA

Jemenin vanhat kaupungit voisivat olla kiehtovia paikkoja eurooppalaisen elokuvan kulisseiksi. Niin että yhtään arabia ei näkyisi kuvissa.


"the best predictor of a state’s peacefulness is how well its women are treated." 

Ja päinvastoin: mitä aidommin demokraattinen yhteiskunta, sen paremmin naisia kohdellaan. Näennäinen demokratia taas ei auta tässä. Naisten kohtelu tuskin paranee vain sillä että orwellaisessa todellisuudessa lisätään sen demokraattisuuden inttämistä. Koko ajatus on hyvin yksinkertainen: erittäin suuri epädemokraattisuus luo yhteiskuntaan erittäisuuria seksuaalisia patologioita, jotka heijastuvat kaiken tason väkivaltana.

Vaikeimmin hahmotettava asia demokratiassa on kai se, että demokratia ei lopulta perustuu haluun tai päätökseen, vaan todelliseen ja olemukselliseen tasa-arvoon. Jos yksilöiden välillä on hyvin suuria kilpailukykyeroja, demokratiasta ei muodostu aito. Ihmisyksilöt eivät ole sisäisesti, eivätkä edes ulkonaisesti demokraattisia. Heidän keskinäiset siteensä eivät muodostu demokraattisella periaatteella vaan sympatian ja rakkauden periaatteella, joka on eräänlainen samanravoisia puoleensa vetävä magneettinen voima. Tästä johtuen luokkayhteiskunta säilyttää muotonsa näennäisen demokratian hunnuissa. Olennainen kysymys on se, miten inhimillisen pääoman muodot (esimerkiksi intellektuaalinen ja geneettinen pääoma) demokratisoidaan ilman että se jakautuessaan laimenee. Monikulttuurisuuden pitäisi ratkaista nimen omaan tämä ongelma.
Kun tekee tuotteen, jota ei voi globaaleilla markkinoilla ohittaa, tulee siinä samalla tehneeksi mukavasti rahaa:


MAAN TAPA

Mitä tämä nyt tarkoittaa. Että kyselyyn vastanneen enemmistön mielestä suomalainen media on liian oikeistolainen. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että suomalaisten enemmistö ei olisi niin oikeistolainen kuin media, vaikka koko ajan on oikeistohallitus päällä. Tai sitten Ruotsissa, että porukka on oikeistolaisempaa kuin media tai se politiikka, jota he todella äänestävät. Hyvin vaikea saada tolkkua.

"Vihervasemmisto" -sanasta tulee minulle mieleen vain fasismin katalyytti: kaikki mitä vihervasemmisto tekee vahvistaa fasistisia asenteita, mutta toisaalta ei muuta maailmaa tai "maan tapaa" miltään osalta positiivisemmaksi.
  
Tämä kaikki "vihervasemmistolaisuus" Suomessa on pelkkää lumehöttöä, harhautusta ja ajanpelaamista. Jos joku oikeasti ryhtyy analysoimaan yhteiskuntamme todellisia porvarillisia ja monarkistisia rakenteita... niin, kyllähän se tiedetään mitä siitä seuraa. Siitä seuraa muuri, täydellinen ulossulkeminen.
 
En ole ikinä tavannut esimerkiksi suomalaista runoilijaa, joka todella pohjimmiltaan epäilisi ja kyseenalaistaisi porvarillisen perimysjärjestyksen todellisuuden tai jonka mielestä suomalaisessa traumatodellisuudessa olisi jotakin todella selvitettävää eikä vain silmistähäivytettävää. Näennäisesti tällaisia "katurunoilijoita" ja turkulaisia anarkisteja voi olla olemassa, he kyllä näyttävät Johnny Rottenilta ulkonaisesti, mutta toisin kuin oikea Johnny Rotten, he eivät ole paljastamassa "pedofiili-Savilea".
 
Tämä "maan tavan" kaiken maailman trollien ja sirkuspellejen armeijoilla suojattu pyhyys on muuri, johon olen kolauttanut oman pääni monta kertaa.

Joskus luulin, että Venäjä voisi olla jonkinlainen ratkaisu tähän. Luulin myös, että Venäjä voisi olla jotenkin eklektinen ja avautuva kulttuuri. Sitten ymmärsin, että Venäjä on ihan samanlainen kuin Suomi. Suomen ja Venäjän välillä vallitsee supersymmetria: niiden välissä on kosmogoninen peilipinta. Ne näyttävät toinen toisilleen kammottavan samanlaista kuvaa: Äärettömän hidas, sielullisesti korruptoitunut ja epäluuloinen. Täysin epäitsenäinen, henkisesti alistunut ja varovainen. Kuin uhattu pelokas villieläin ilman mitään moraalista kunniantuntoa tai vähäisintäkään oikeudenmukaista vapauttavaa reiluutta. Kaikki rangaistuslaitoksen resurssit suunnataan niihin, jotka pyrkivät käpelöimään "maan tavan" noiduttua pyhyyttä.
  
Nykyisen poliittisen tilanteen koen henkilökohtaisena vittuiluna. Oma (kannatuksettomaksi jäänyt) ideani oli se, että huonoja ja toimimattomia piirteitä "maan tavassa" voitaisiin kulttuurisesti hoitaa ja muuttaa paremmiksi. Fasismin katalyytiksi maksettu vihervasemmisto ja kulttuurieliitti hätkähti tätä. Se pilasi nopeasti kaikki mahdolliset positiiviset kulttuurisuhteet Venäjään. Se järjesti maahan kansainvaelluksen, joka aiheuttaa täkäläisten hyvien tapojen vaihtamisen huonompiin, mutta ei korvaa yhtäkään huonoa tapaa hyvällä uudistuksella.
  
Nyt se lällättää suojatusta asemasta ja norsunluutornista minulle, joka olen tämän nurinkäännetyn pyramidin litistynyt pohjapiikki. 

Sonar featuring Andi Pupato - Orbit 5.7 Andi Pupato Remix (Official Music Video)Stephan Thelen: guitarBernhard...
Julkaissut Cuneiform Records 28. lokakuuta 2015

7.2.2016

Nikke Knattertonin mukaan saksalaisen pornoteollisuuden tarkoitus on pitää yövartijat hereillä.

POLIITTISTEN VAIHTOEHTOJEN PUUTTEESSA VAHVISTUU SISÄINEN TORJUNTA

MJ: "Sen jälkeen kun porvaristo nousi valtaan 1600-1700 -lukujen sisällissotien ja vallankumousten jälkeen, on porvaristo aina pelännyt, että joku toinen ryhmä tulee ja anastaan sen verenvuodatuksella hankkiman hegemonisen aseman. Vasemmisto oli, syystäkin, porvariston pahin painajainen noin sata vuotta. Porvari ei nukkunut hyvin vuosikymmeniin. Mutta sitten vasemmisto alkoi jäljitellä porvaria ja syntyi tyhjiö, jossa kaikki maailman pelot ja ankeudet olivat hetkeksi hävinneet. Monet puhuivat jo historian lopusta: ei enää luokkataistelua, ei riistoa eikä kärsimystä. Mutta kuinka ollakkaan, kerran jo maan alle ajettu äärioikeisto nousi ja kohosi kohtalaisen nopeasti kaikkein kirkkaimpaan median paisteeseen ja kansan suosioon. Nyt porvari pelkää vasemmiston sijaan äärioikeistoa "arvokkaista" presidenteistä liukkaisiin pääministereihin saakka. Porvari - jolla ei koskaan ole ollut muita todellisia arvoja kuin vallanjano, jonka primus motorina toimii huoli heidän kepulikonstein ("niin sanotun alkuperäisen kasautumisen") hankitun "omaisuuden" anastamisesta - ei uskalla nostaa kättään tai avata suutaan äärioikeiston edessä, sillä äärioikeisto toteuttaa porvarin salaista absolutistista unelmaa eli vaientaa ja hyökkää väkivaltaisesti kohti vasemmistoa ja köyhiä (joita tässä maailmanajassa ovat tietysti pakolaiset ja siirtolaiset). Mutta porvari pelkää myös äärioikeistoa suoraan ja tietää, että äärioikeiston viha on vaarassa koskettaa heidän hegemonista paikkaansa peruuttamattomalla tavalla. Siksi porvari lyö kättä, selittelee, kääntelee ja vääntelee sen minkä pystyy. Muuta ei porvareilta kannata eikä historiallisten tosiseikkojen edessä voikkaan odottaa."
 
Paikoin hyvä kirjoitus, mutta jäin miettimään sitä, miksi en kuitenkaan peukuta tätä. Syy on kai se, että pakolaisia ei voi vain päättää köyhimmiksi tai ainoiksi legitiimeiksi hädänalaisiksi. Koko ilmiössä on niin paljon erikoisia piirteitä aina lähties siitä, että sodat joilla väkivirtoja synnytetään ovat porvareiden proxysotia. 
 
Myöskään en kohottaisi äärioikeistoa tällaisena katutason natsijalkautumisena kovin spontaanisti itsenäiseksi ilmiöksi, jota muka ei ohjailtaisi ylhää. Äärioikeiston vahvistuminen ilman muuta on todellinen ilmiö nyt. Äärioikeisto, sen aivot, vain ei löydy sieltä missä sen lippuja ja tunnuksia liehutellaan.
   
Nyt eliitti on järjestänyt asiansa niin, että esiinnoussut "antifasismi" maahanmuuton puolesta toimii pelkästää vahvistuvan paljon hienovaraisemmin rakenteellisen fasismin katalyyttinä. Punavihreys on fasismin katalyytti, ei sen vaihtoehto. Fasismi olisi helppo torjua, jos sille olisi olemassa vaihtoehto. Nyt sen sijaan ihmiset rakentavat sisäänsä hienovaraisen psykologisen torjuntamekanismin, joka estää fasismin luonteen näkemisen.

TIMO SALO: RAAISTUMIA 2016

Factory St. Galleriassa on tämän kuun Timo Salon Raaistumia -näyttely. Avajaiset viime perjantaina oli performanssi sinänsä. Tapahtuman alkaessa kiinnostuneiden (minulle pääasiassa tuntemattomien) ihmisten vyöryessä ja täyttäessä nopeasti pienen tilan seinillä oli kaiken kaikkiaan yksi printatuista A4-arkeista kyhätty sekin keskeneräinen teksti-installaatio. Galleriassa tyhjät seinät ja sitäkin kiinnostuneempi yleisö. Timo sitten yleisön parin tunnin rennon keskustelun ja viininhörpiskelyn jälkeen alkoi tuottaa taidetta seinille vailla kummempia neuroottisuuden merkkejä. Teokset syntyivät tutulla hiilipiirrostekniikalla improvisoiden paperi yleisöön päin itse tekijän näkemättä lopputuloksia. Aiheet piirroksiin putoilivat satunnaisina seinällä olevasta anagrammieepoksen kuudesosasta, johon yleisö oli jo ehtinyt hieman tehdä merkintöjä puuvärikynillä. Homma toimi viileästi yleisön seuratessa hipi hiljaa prosessia. Seuraava performanssi oli illan loppuvaiheessa, luonteeltaan hallitumpi, valituista anagrammisäkeistä ja etukäteen valmistellummista piirrosaiheista. Se synnytti uudenlaisen sarjakuvallisen narratiivin, varsinkin sille osalle yleisöstä, joka on ehtinyt nähdä piirrosperformanssin jo monta kertaa. Kaiken kaikkiaan melko "cool" nelituntinen, jossa yleisön epämääräisiä odotuksia ja pientä hämmennystä käytettiin taidolla kerrostuvien tehojen luomiseen.

(Avajaisten jälkeen pienessä sievässä ollut ryhmä ihmisiä tallusteli kohti keskustaa puheenaiheenaan Helsingin tarotpatsaat ja anagrammieepoksen heavymetalliseen kuvastoon assosioitunut Jussi Parviaisen elokuvatrilogia ja millainen voisi olla sen mahdollisen neljännen osan psykohistoriallinen panoraama. Hidastin kävelyvauhtiani seurueen takana kulkeneen hahmon rinnalle. Kysyin: oletko Pekka? Kyllä olen. Pekka Lehto? Kyllä olen. Niinpä kerroin siinä keksityt elokuvalliset ideat suoraan ohjaajalle.)  

KIRKKAAN ANALYYSIN TERÄVÄT KAPPALEET

Nuorten taiteilijoiden piiri on kuin lasimurska jäiden asemesta haaleassa vesilasissa. Kiitoksen, turvatun erikoisaseman tavoittelu hinnalla millä hyvänsä lamauttaa tanssillisuuden, pahimmilta puheenkin. Rantaruotsalainen torjunnan henki vallitsee ilman että ruotsia puhuttaisiin. Pelko karvojen näkymisesta ennen vakaan aseman turvaa lamauttaa ilmaisun. Taiteellinen lääkintätaito olisi kansallistrauman ylläpidon etujoukolle pahempaa kuin myrkky. Lääkettä olisi tarkasti nähdä se, mikä on kansallistrauman, tälle maalle ominaisen kulttuurisen trauman historia. Uudet tiilet valitaan vaikenemisen muuriin sokeista torjunnan pisteistä, joista ei tätä voi nähdä.
  
Markus Renvall, kohta 8:00:


6.2.2016

Vuoden parhaana kokeellisen musiikin albumina Ruotsissa palkittu Lars Bröndumin Fallout. Bröndum on todella kovan tason kokeellisen musiikin tekijä paitsi studiossa myös livenä.
 

5.2.2016

Kuka on paras Tarot -asiantuntija Suomessa? Luulisin, että sen täytyy olla Helsingin kaupunkiviraston yleiskaavasuunnittelija.

4.2.2016

Kun teen elektroakustista musiikkia, äänen ensyklopedinen muotoajattelu tulee suoraan Chionilta.
Minun mielestä Niinistön puheessa oli tasapainottavaa tolkkua. Ehkä Niinistö alkaa oppia presidenttinä olemista. Kateeksi hänen asemansa ei käy.

Jos fasisteista puhutaan, niitä pitää etsiä fasistisuvuista, lähinnä suomenruotsalaisesta eliitistä, tosi rasismi löytyy sieltä. Siellä on se jälkikasvu, joka kasvattaa egoismissa psykologista torjuntaansa ja indoktrinoi käsittelemättömät historialliset traumansa eteenpäin ja yhteiskuntaan. Fasismin katalyytti on Vihreissä ja RKP:ssä: siellä tolkuttomat ihmiset viskaavat tuleen mitä hyvänsä, jotta se ryöstäytyisi tulipesästä ja polttaisi koko talon.

Nämä ojaanpotkitut miehet, jotka huutavat olevansa fasisteja ja rasisteja, eivät ole ongelman ydin. Ei fasistiksikaan kuka tahansa kelpaa, mutta hyödyksi voi aina olla. Pakolaisongelman junailu on erään tahon intresseissä. Suomen BKT per asukas on maailmassa sijalla 21.

3.2.2016

Retkeni Bowien maailmaan alkanee tulla tiensä päähän albumin Diamond Dogs (1974) myötä. Tämä meininki on jo musiikillisen surkuhupaisuuden rajalla. Kahdeksas ja ehdottomasti huonoin Bowien levy alusta lukien. Tällainen popin kuuntelu on vähän kuin jalkapallon katseleminen: sitä tehdään vain siksi, että naapurikin tekee sitä, ilman että toiminnassa itse tajuttaisiin olevan mitään mieltä. Varmaa on vain se, että minkäänlaisia tunteita ei herää.

Miten paljon miellyttävämpää on kuunnella vaikka jotakin tällaista:

Nostin tuon alla olevan tekstin editointiin vuodelta 2005. Hätkähdin sitä kommenttipalstaa, lähinnä omia kommenttejani. Onpas ollut roisi meininki tuohon aikaa. Siivosin kommenttini pois. Pitäisi varmaan käydä tätä blogia läpi ja siivota jälkiä minkä pystyy. Jälkien siivoamiseen kuluisi varmasti helposti seuraavat kymmenen vuotta. Blogikirjojen sisällötkin pitää sitten vaihtaa, niissähän on mukana kaikki kommentit sensuroimattomana. Ostakaa niitä nyt jos haluatte sensuroimatonta aineistoa.

EMME TIEDÄ ETTEMME TIEDÄ

Tavallisen poliittisten ei-sisäpiiriläisen näkökulmasta on helpottavaa, jos voi uskoa maailman olevan juuri hänelle läpinäkyvä ja että tähän kummitusten torjuntareaktioon voisi turvallisesti tuudittautua. Tiukasti mukavuusalueellaan pysyttelevä ihminen haluaa uskoa, että kummallisten poliittisten ilmiöiden "taustalla on enemmän typeryyttä ja näköalattomuutta kuin salaliittoja. Muistelen koulusta että talousalalla hakeutuvat ihmiset eivät olleet fiksummasta päästä." 


Totta kai narustavedettävien pitääkin olla typeriä. Kuitenkin kun katson esimerkiksi mediapropagandaoperaatioita ja kaikkea sitä kieroa mikä tulee jo pelkästään Heidi Hautalan porukan kynästä, en jaksa uskoa valtaeliitin hönöyteen. Jos on pidempään ollut seuranta päällä kaikista kieroimpien rosvojen suhteen, niin kyllä siinä karisee ajatukset hyväntahtoisista hölmöistä. Tietenkin todellinen valta on todellisen eliitin eikä kauppaopiston naisten asia. 
 
HS: "Yhdysvaltain puolustusministeri Donald Rumsfeld lausui lehdistötilaisuudessa 12. helmikuuta 2002 sarjan lauseita, jotka ovat jo jääneet maailmanhistoriaan. Valtio-oppineet ja tieto-opin tutkijat eivät ole vieläkään varmoja siitä, oliko lausahdus täydellinen floppi vai todella syvällistä fundeerausta":


“Tiedot, että jotain ei ole tapahtunut, ovat minusta mielenkiintoisia, sillä kuten tiedämme, on olemassa tunnettuja tunnettuja; on siis asioita, jotka tiedämme tietävämme. Tiedämme myös, että on tunnettuja tuntemattomia. Se tarkoittaa, että tiedämme, että on asioita, joita emme tiedä. Mutta on myös tuntemattomia tuntemattomia - niitä, joista emme tiedä, ettemme tiedä.”

“Tiedot, että jotain ei ole tapahtunut, ovat minusta mielenkiintoisia”




Syvällisestä fundeerauksesta on kysymys, jos Platon sopii referenssiksi. Platon käsittelee näitä Rumsfeldin siteeraamia kysymyksiä dialogissa Kharmides.


Jos itse esimerkiksi saan tutkimuksissani tietää, että jokin mieleeni tullut näköjään hyvä keksintö, ei ole koskaan tullut aiemmin keksittyä missään, se on mielenkiintoinen tieto. Jos keksintö taas on huono, ei ole kovin mielenkiintoista tietää, ettei sitä ole keksitty aiemmin.



“sillä kuten tiedämme, on olemassa tunnettuja tunnettuja; on siis asioita, jotka tiedämme tietävämme. [...] Tiedämme myös, että on tunnettuja tuntemattomia. Se tarkoittaa, että tiedämme, että on asioita, joita emme tiedä.”




Tällaisen tietämiseen tarvitaan jo enemmän tietoa, kenties kokonainen tiedusteluorganisaatio. Tavanomaista on juuri kuvitella tietävänsä jotakin mitä ei tiedä.
“Mutta on myös tuntemattomia tuntemattomia - niitä, joista emme tiedä, ettemme tiedä.”




Näyttää olevan tosi oletus. Keksintö, jota ei ole koskaan keksitty, ja joka tulevaisuudessa keksitään,
mutta josta emme ikinä tule tietämään, on ilmiselvästi tähän kategoriaan kuluvaa tietoa.

2.2.2016

Tänään on astrologisesti jörndonnermaisin päivä vuosikymmeneen. Mutta ei se mitään. Seuraavat viisi vuotta asiat menevät vain pahempaan suuntaan ja kulminoituvat 22.1.2021, jolloin Saturnus, Jupiter ja suurin osa aurinkokunnan massasta ovat superkonjunktiossa (vertaa II maailmansodan alkupäivät). Sen jälkeen tilanteen helpottumiseen kuluu vielä vuosia. Vaikeita tulevat olemaan nimen omaan talvet täällä meillä.

1.2.2016

Bowien Pin Ups (1973) on ensimmäinen albumi, joka ei ole enää tuotannollisesti ihan tusinapoppia. Kappaleet, joita ei sinänsä voi luonnehtia hittimäisiksi, kuulostavat silti tuotannollisesti kiinnostavilta. Tässä on nyt ehkä se glamrockin syntypiste. Mieleen tulee monia positiivisia vaikutteita, jopa ranskalainen Jean-Jacques Perrey. Soundi on kiistatta jotakin mitä popmusiikissa ei oltu kuultu ennen tätä. Mielenkiintoinen albumi. En vielä tutustunut sanoituksiin, mutten ihmettelisi, jos ne olisivat mainioita.

Tarkemmassa tutkimuksessa paljastui että kysymyksessä on puhtaasti cover-albumi, mikä tietenkin selittää sen miksi albumi on niin paljon parempi kuin Bowien aikaisemmat tekeleet. Onko tämä Bowien kaikkien aikojen paras saavutus? Albumin selitys on tuottaja Ken Scott, joka on tuottanut suurin piirtein kaiken mikä brittiläisessä musiikissa on mainitsemisen arvoista. Kuusitoistavuotiaana hän tuotti The Beatlesin kestävimmät klassikot.
Tytär diggaa Deep Purplen Machine Headista (1972) aina uudestaan ja uudestaan. Mutta Fireball (1971) ja Perfect Strangers (1984) eivät tee vaikutusta. Purplen kuuntelun sivutuotteena syntyi mielenkiintoinen piirros. Siinä Auringolta suojaava suuri kärpässieni liehuttaa Venäjän lippua. Rouva Auringolla on aurinkolasit ja hän hieroo kasvoihinsa aurinkovoidetta, ettei polttaisi itseään.

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com