8.12.2016

MONIMUTKAISUUS ON SEKSUAALISUUDEN MUOTO

Teknologisissa tiedollisissa fantasioissa on muutamia humanistiselle sivistykselle vieraita painotuksia.

Kompleksisuuden palvonta itseisarvona sisältää ajatuksen tarkoituksenmukaisesti loogisesta ja tehokkaasta mutta ylivertaisen kompleksisesta merkkijärjestelmästä, symbolikielestä, merkintätapasopimuksesta, joka on ymmärrettävä vain pienilukuiselle teknologiaan vihkiytyneiden ryhmälle. Toisin kuin humanistisen tiedon aloilla tuon ryhmän intresseissä ei ole enempää leveillä tai briljeerata tiedolla kuin jakaa sitä toisille. Sen sijaan intresseissä on valmistaa teknologisia välineitä, jotka ovat ohittamattomia. Suostuttelu, viettely ja briljeeraus on humanistien hommaa. Ehdoton alistaminen kuuluu teknologian hengen ilmapiiriin.
   
Teknologinen kiinnostus on aina joko saunantaakse teloitettavaksi raahatun olennon kiinnostusta päästä pois välittömästi henkeä uhkaavan pyssyn piipun edestä tai tähtäävän olennon kiinnostusta osua vielä tarkemmin ja varmemmin matemaattisen kauhun lamaannuttamaan uhriin.  
 
Kompleksisuus sinänsä on arvo, koska se vähentää saaliinjakajien määrää. Vain harvojen aivot pystyvät navigoimaan ylivoimaiselta tuntuvien kosmisten labyrinttien läpi siihen trassendentaalisen kidutuspenkin ääripisteeseen missä loppuun piinattu sielu lopulta keksii lamauttavimmin tuhovoimaisen teknologian -- tai sille vastamyrkyn.
   
Kompleksisen teknologisen tuotteen, kaavan, ilmaisun, käyttöohjeen, ei tarvitse tehdä suostuttelevaa vaikutusta. Sitä ei tarvitse suurten joukkojen ymmärtää muuten kuin, että sille on alistuttava ehdoitta.
  
Kompleksinen taideteos taas herättää massoissa olankohautuksen: käsitetään että taide ei enempää uhkaa kuin pelasta nahkaa. Monimutkaisuuden selvittelyyn käytetty aika olisi vain sen kauneuden tai rumuuden etäistä palkitsematonta hahmottamista.
   
Kompleksisuus voi olla myös suggestion keino. Mitä suurempi on yksitoikkoisuuden tuottama pakokauhu sen enemmän monimutkaisuuden fetisoineet ja siitä houkuttuvat sielut tarvitseva ponnisteluja kompleksisen taiteen haltiottavan, pahimmassa tapauksessa ylistyksiin nöyryyttävän myrkytysvaikutuksen neutraloimiseksi tyhjentävän analyysin keinoin. Sitä minä kutsun synniksi.

 
 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com