18.11.2016

VOIN LUVATA VAIN SEN ETTÄ TÄMÄ ON LEIKKIMIELEN VALLANKUMOUS

Nyt olisi tarvetta VST-plugarien ohjelmointitaitoiselle (Logic Pro X, Protools) yhteistyökumppanille? Olemassa on täysin valmis sävellystyökalukonsepti ja MSP/Max koodi. Ohjelmointi on pääasiassa mididatan käsittelyä ja muutama triviaali audiojuttu. Haasteena on lähinnä sujuva kompakti interface (ei siinäkään mitään erikoista ohjelmoinnin kannalta), joka keskustelee Logic Pron Environmentsin kanssa esimerkiksi temposäädöistä ja muusta. Lopputulos on ainutlaatuinen pakkohankinta jokaiselle 2020-luvun konesäveltäjälle. Usko pois. 
  
Koodi voi myöhemmin soveltua myös Ipad-käyttöön Logic Remote ohjelman kanssa. Pluginin täytyy kommunikoida Logicin Environments-ympäristössä Input-Output objektilla. Esimerkiksi Logic-projektin tempon automaation säätäminen täytyy toimia kahteen suuntaan. Näin saadaan perinteinen notaatio mukaan euklidisten polymetristen sekvenserien maailmaan.

Pekästään euklidisten sekvenserien moniulotteisesta paradigmasta voi saada niin paljon irti, että siinä olisi työtä säveltäjille pitkäksi aikaa. Teorihan (Bachista rumba claveen ja Steve Reichin ja Abban kautta takaisin gamelaniin) on muotoiltu vasta vuonna 2005. Musiikkitieteellinen ajatus on se, että muutamaa parametria säätämällä voidaan päästä portaattomasti genrejen yli ilman että huonoin mahdollinen parametriasetus tuottaa epätarkoituksenmukaista lopputulosta musiikillisesti. Open Source koodeja alkeellisista sekvensereistä, jotka toimivat osittain ihan hyvin on olemassa. Ensimmäisenä pitäisi kulkea ymmärrys siitä, mitä tarkoittaa suora jatkumo Bachista rumba claven kautta Luigi Nonoon, Steve Reichistä Tangerine Dreamin ja gamelanin kautta countryyn, josta Abban kautta takaisin hiphopiin ja Giovanni Pierluigi da Palestrinaan.

Voin luvata vain sen, että tämä on leikkimielen vallankuomous. Milloin se tapahtuu, sitä en osaa ennustaa.

Tämän toistaiseksi huonosti käsitetyn tripin esteenä on vain kehittymätön käyttöliittymä, joka pitäisi ensin selkeyttää huippuunsa. Minulla on onneksi kirkkaana mielessä se, millainen sen pitää olla. Kysymyksessä ei ole vain hauska lelu vaan musiikintekijän työkalu ammattikäyttöön.

Idea on lyhyesti sanottuna se, että kaikki musiikilliset alkuarvot annetaan sellaisessa muodossa, että midisoittimella ohjataan vain niitä musiikillisia metatasoja, joihin kulloinkin sävellyksellinen huomio kohdistuu. Harvoin soitetaan esimerkiksi yksittäisten nuottien sävelkorkeuksia, harmoniaa tai muuta itsestäänselvästi annettujen rajoitteiden ohjaamaa, mutta pikemmin kosketuksen tulkinnallista intonaatiota (jos käytetään elektronista soitinta) tai jotakin rakenteellista metatasoa. Laite tuottaa aina korvinkuultavan lopputuloksen reaaliajassa ja mahdollistaa portaattomat siirtymät paitsi tavanomaisissa musiikillisissä parametriavaruuksissa, myös vapaasti määritellyillä abstraktiotasoilla. Myös kaikki intuitiiviset poikkeukset kaikkiin alkurajoitteisiin ovat aina mahdollisia. Tämä työskentely ei perustu sävellyksen ennaltamäärättyyn suunnitellun, vaan pikemminkin sävellyksellisen maaston suunnitelluun. Musiikin hahmottaminen tapahtuu ennen kaikkea itse tilanteessa. Polymetriset sekvenserit mahdollistavat rytmisten kuvioiden, jotka tila-ajassa ovat samalla melodisia, harmoonisia, polyfonisia kontrapunktisia asioita, vapaan hahmottamisen ikään kuin ilman ennalta määrättyä alkua ja loppua. Tarkemmat määrittelyt ja rajaukset voidaan tehdä vasta materiaalin liikkeellepanevan luomisen ja hahmottamisen jälkeen.

Ei tämä tietenkään kaikkea tee, mutta arkkitehtuuri on todella joustavasti auki erisuuntaisille lähestymistavoille ja jatkolaajennuksille.

Omat touhuni ovat ehkä vaikuttaneet leikiltä, koska en saa (ilman suurta työtä) ulos esimerkiksi notaatioprinttiä sävellyksistä (paitsi ilman tahtiviivoja). Se ongelma ratkeaa, kunhan plugari ja Logic toimivat yhteisellä temposäädöllä. Sitten nuotintaminen on suoraviivaista joskin aina työlästä.
            
Jos kiinnostaa varman hittituotteen tekeminen hyvällä diilillä ota yhteyttä.

Esimerkki eräästä omalla MSP/Max koodilla tuotetusta (keskeneräisesti editoidusta) datasta Logic Pron kautta soitettuna. Tämä on siis se, mitä prosessista kuullaan livenä... suora lopputulos nappuloiden painelusta koskettimistolla. Editointi ja säveltäminen ovat sitten täysin eri asia.
 

  

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com