20.9.2016

JUURET, FIKSAATION TUHOISAT KAHLEET

Sol LeWittin antihegemonisessa sarjallisessa maailmassa tuntuu olevan mahdollisuuksia. Prosessi etenee minimaalisella askeleella lähtöarvoissa ja tekniikan luonne pitää huolen siitä että lopputulos on suoraan verrannollinen alkuarvojen muutokseen. Kunnes taiteilija tekee suuren hypyn ja aloittaa pienin askelin kulkevan prosessinsa jossakin edelliselle toiminnalle kaukaisessa yllättävässä pisteessä, kuitenkin tyylilleen ominaisella ja tunnistettavalla tavalla. Juuri tämä hyppy on luonteeltaan antihegemoninen, fiksaation tuhoisat kahleet -- tai juuret, jos haluatte -- katkaiseva operaatio.
   
Globalisaation ilmajuuret, pienen korrelaation sijoituskohteet, rationalisoituvat tuhatjalkaisen taiteilijan modernissa portfolioteoriassa. Mutta suomalainen hämähäkki vierii kuin paperitollo sinne tänne, ellei sen juuret yllä peruskallion alapuolelle. Vaikka puut ikkunan takana näyttävät liikkumattomilta, käy tuuli jatkuvasti hurjana idästä tai lännestä.
    
Virtausteknisiä, kaaosdynaamisia, orgaanisia aikapohjaisia prosesseja hyväksikäyttävä informalismi (kuten omani, Sam Fallsin tai Dale Frankin) on alkuarvojen osalta minimalismia, mutta lopputulos on vähemmän suorassa suhteessa alkuarvojen muutokseen. Perhosefekti ja kaikki aikapohjaisen prosessin kestossa vaikuttavat tekijät ovat lopputulokseen enemmän tai vähemmän hallitusti vaikuttavia, ilmaisukielen orgaanisuuden säilyessä.
   
Sekä perinteinen moderni minimalismi että virtausteknisten psykedeelisten prosessien informalismi löytävät vertauskohteita teknomusiikista ja elektronisesta musiikista. Jo yagen eli ayahuoscan länsimaiseen kulttuuriin tuonut William Burroughs puhui tekstin täydellisestä molekyylitason nesteyttämisestä (cut up) minimalististen proseduraalisten keinojen ohella.
  
Yhteistä tämän sateenvarjon alla olevalle on se, että lähtökohdat eivät ole äärimmäisen materialistisissa tekniikoissa, vaan pikemminkin ideoissa. Idealismi toimii politiikassa ja filosofiassa joskus huonosti, mutta taiteessa toisinaan hyvin.
   
Jos ajattelen omaa kirjoittamistani tai musiikkiani, sama pätee niihinkin. Kysymys on harvoin äärimmäisen materialistisista lähtökohdista. Kuitenkin ajatus äärimaterialismin ja puhtaan idealismin välisestä portaattomasta jatkumosta kybernetiikan keinoin on kutkuttava.     


Sol LeWitt:













Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com