12.8.2016

KENET TURKKA JÄTTI RAUHAAN

Kumpi lopulta oli suurempi taiteilija, Jouko Turkka vai Spede Pasanen. Turkan Seitsemää veljestä on kiistelty taidepläjäys, mutta kahta ensimmäistä Uuno Turhapuroa ällisteltiin joukkomittakaavassa. Spedellä on paljon sketsejä, jotka irvailevat englantilaiseen tyyliin terävästi ja kestävästi vallanpitäjille tyypillisiä hullunkurisia psykologisia ominaisuuksia. Tällainen englantilaistyylinen substanssipilakuva käy käsiksi eliittiin uunoksilyövän pitävällä otteella.







Turkan kohdalla voi puhua statuspilakuvasta, joka keskittyy alhaisen statuksen nälvimiseen ja jättää rauhaan negatiivisten asioiden syyt. Turkan (hänhän muistutti fyysisestikin japanilaista) lainaamassa japanilaisen buto-teatterin perinteessa ja suomalaisessa pirkkapekkapuupää vertaiskomediassa on yhteistä se, että irvailun kohteena on VAIN alhaisen statuksen metsäläiskansa, vammaiset, stressaantuneet, aikaisin aamulla heräävät ja työssäkäyvät. Turkka ja varsinkin hänen opetuslapsensa irvailevat poliittisten keinojen käytön tuottamaa degenraatiota sen sijaan että he irvailisivat substanssin puuttumista korkeasta statuksesta, tai toisaalta surreaalisten poliittisten keinojen luonnetta.










Mutta näkeekö egoisti näitä valtaeliitin ominaisuuksia, jotka ovat hänen itsensä haikailtu pääominaisuus? Kun egoistin opetuslapset sitten ovat vielä suurempia egoisteja, he eivät näe tökkiä isäänsä vastaan edes tulitikulla.








Alla olevalla videolla on silti paljon hyvää meininkiä ja hyviä havaintoja, kuten kasvojen kenttämäinen järjestyminen ristiriitaisten emootioiden näyttämöksi.






  








"Turkan alamaisdramaturgiassa suomalainen kuvattiin eläimeksi joka vapisee pensaan takana. Mutta Turkka ei kuvaillut miksi. Turkka ei kuvaillut kolonisaation teurastajia jotka olivat ajaneet suomalaiset metsään vapisemaan.
Turkka laittoi oppilaansa ratikkaan katselemaan vammaisia ja surullisia ja sitten urheilusalissa nauramaan ja matkimaan arjen ihmisiä. Turkka ei laittanut oppilaita westendin taksikuskeiksi tai pitopalvelun tarjoilijoiksi ja sitten nauramaan eliitin valituksille ja juoruille." (Arhi)




Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com