30.4.2016

Tällaisessa säveltämisessä yleensä myös koko musiikki keksitään alusta uudelleen, ei vain esim pianon tai kitaran soitto. Luodaan borgeslaisia rinnakkaistodellisuuksien musiikkitraditioita, tai näytteitä niistä traditioista. Tällaisen tekemisen haasteet ovat aika kaukana perinteisestä konsettimusiikin säveltämisestä yhtä lailla kuin elektronisesta musiikin traditiosta. Siinä missä elektonisen musiikin traditiossa toimivat pyrkivät tekemään asioita traditionsa mukaan, minä käytän elektronisia laitteita luodakseni näytteitä vieraiden planeettojen ja tuntemattomien ulottuvuuksien traditioiden tuotteista. Yleenä joudutaan tyytymään frakmentaariseen aineistoon. Kovin suurta osa traditiosta ei saada esiin yhteysongelmistakin johtuen.

Just chatting with my keyboardist friend on a phone. He composing more traditional way. First sketchin chordal landscape. Then composing melodic lines and decorations, movements and objects. Intention is to put down something from emotional essence of the moment. How it feels to live in our time.

My working path in most of these computer music works recently is other way around. I first make some kind of airport: settings, control towers, and most importantly the airplane and runaway. Each time all these or some of these are bit different.
 
Then I start to do something. I put music on, record on (usually both audio and midi). In process I trying to get plane up from the runaway. Some times it not happen, sometimes it happen. Plane behaviour could be unexpectedly terrible or fine. Both cases could lead creative flow. Sometimes everything is just like expected. But this is not so inspiring.

Next I just try to syncronize my inner view so well to these circumstances, that I can freely express my emotions. It can happen only if im excited. And I want to hear something which impress me to be excited. Nobody else do it for me and I do not wait anybody to serve my pleasure. 
    
From the recorded trip I cut out everything else but the moment where sychronization with pilot and plane is very good. This is like black and white, usually pretty easy to distinct. When you say "not astray in useless postures", it could be consequence of this.
   
Sometimes I need months to get distance from the material and to see what to do with material o process. 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com