18.4.2016

Eilen löytyi minulle uusi miksausmetodiikka. En ole aikaisemmin järjestellyt laajempia miksauksiani kovin systemaattisesti. Nyt otin kaikki midisoittimet omille midiraidoilleen ja jokaisen soittimen mididatan erikseen omalle raidalle. Sitten ryhmittelin soittimet ja materiaalit. Ryhmittely ei pelkästään mennyt soitinryhmien mukaan vaan enemmän ehkä sen mukaan missä suhteessa raitojen mididata on toisiinsa.


Laitoin ryhmiin värikoodit ja välimiksasin jokaisen ryhmän huolella omaan aux-kanavaan. Välimiksauksessa huolehdin lähinnä keskinäisistä tasoista mididataa säätämällä. Kaikki midiroska on parasta siivota tässä vaiheessa pois. Pois kaikki mikä epäilyttää. Ensin mididynamiikka oikeaksi ja vasta sitten volumekäyrää jos on tarpeen. Mieluiten ei ollenkaan dynaamista prosessointia midimateriaalista, koska eihän sen käyttö ole kuin laiskuutta. Ajatus oli se, että ryhmä jo itsessään kuulostaisi mahdollisimman jäsennellyltä ja tasapainoiselta musiikilliselta kokonaisuudelta.

Laitoin välimiksatut aux-kanavat rinnakkain mikseriin samalla värikoodilla. Asetin aux-kanaviin loppumiksausplugarit. Käytin dynaamista EQ:ta ja siivosin melko jyrkästi kaiken epäolennaisen taajuusaineiston kustakin kanavasta. Spatialisoin kunkin kanavan omalle alueelle stereokuvassa. Bassot ja keskeiset teemat tietyillä soittimilla laitoin monoksi pikku jälkikaiulla. Tässä vaiheessa voi käyttää monikanavaista (täysin vaihelineaarista) sidechain-kompuraa jos haluaa priorisoida jotakin soitinryhmää ohi toisen (lähinnä ala- ja keski-) taajuusalueen ristiriitatilanteissa. En käyttänyt vielä.
  
Tietysti välimiksauksen voisi bouncata myös audiotiedostoksi ja kasata sitten välimiksauksista uusi projekti. Tämä olisi selvempi tapa ja myös sillä tavalla varmempi tapa, että midisoittimet tapaavat olla melko epästabiileja ja soittavat usein asioita hieman eri tavalla. Joskus hyvät asetukset saattavat seota lopullisestikin. Toisaalta itse käytän usein kaikenlaisia midiplugareita ja myös randomointeja, jotka vaihtelevat tietyissä rajoissa joka soittokerralla. Käytän näitä midiepästabiilisuuksia luovasti hyväksi aika usein.    

Lopuksi miksasin auxkanavat keskenään. Masterkanavaan laitoin mahdollisimman vaihelineaarisen lowpass 20 Hz ja limitterin. Koko miksauksessa ei ollenkaan dynaamista prosessointia.

Opittua: aux-kanavien (välimiksauksien) loppumiksaaminen on aivan eri asia kuin koko paketin miksaaminen kerralla. Kysymys on jo jäsenneltyjen musiikillisten kokonaisuuksien keskinäisestä sommittelua, ei niinkään yksittäisten äänten sommittelusta. Kaikki harmoniaan liittyvä kannattaa tehdä välimiksausvaiheessa ja loppumiksauksessa korostaa vain rakenteellisia ja dynaamisia asioita. Näin koko hommaan tulee ilmavuutta ja selkeyttä. Tietyt keskialueen ja alapään asiat kannattaa aina pitää monona mahdollisimman vähillä efekteillä.

On hyvä muistaa, että muiden kuin täysin vaihelineaaristen hyvälaatuisten kompuroiden ja EQ:iden käyttö huonontaa varsinkin alapään äänenlaatua todella kuuluvasti. Ideaalisesti vaihelineaaristen työkalujen käyttö taas tekee miksauskanaviin aikaviiveen, joka haittaa miksaamista. Miksauksen voi joko tehdä työkalujen vähemmän ideaalisilla asetuksilla tai sitten täytyy käyttää samoja työkaluja joka kanavassa / vain masterkanavassa / masterointivaiheessa (näin ainakin Logicissa, rautapohjaisessa Protoolsissa voi olla eri juttu). Bouncausta kanavien välinen viive ei sotke.

Kysymykseen siitä kannattaisiko välimiksaukset bouncata audioksi tuli vastaksena sellainen asia, että aika paljon jouduin vielä loppumiksausvaiheessa säätelemään välimiksauksia. Tämä ei olisi ollut kovinkaan kevyttä hommaa, jos olisi pitänyt bouncata aina uusi audiotiedosto. Nyt se kuitenkin kävi äärimmäisen nopeasti. Toisaalta, jos nyt miksaukseni olisi täydellinen, mutta haluaisin muuttaa vielä yhtä ääntä, se tapahtuu koko projektin kaikkien midiepästabiilisuuksien piirissä, jolloin lopputuloksena varmasti useampi kuin yksi ääni muuttuu hieman. Toivottavasti parempaan suuntaan. 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com