20.3.2016

Tässä olisi nyt tämä sarja jonkinlaisessa kuosissa. Olen viilaillut nyt subbassoja. Tämä on tarkoitettu kuunneltavaksi suurella voimakkuudella hyvällä kolmikanavajärjestelmällä jossa alapäätoisto kunnossa. Korviin ei pitäisi piiskata mikään. Tämä on pari ja samalla vastakohta edelliselle albumille. Dynamiikkaa on mietitty ja morfaussormiharjoitukset mausteena.

Dynamiikan hallinnassa tulee kuitenkin nyt liian pieni Genelecin settini vastaan. Dynamiikasta tulee liian täpökorostunut kun on pieni setti, jota täytyy luukuttaa kokoajan täysillä kaiuttimet korvissa kiinni.

Uskomatonta miten paljon limitterillä on soundin laadun kannalta merkitystä. Olen nyt kokeillut Fluxin loistavalla Elixir masterointilimitterillä. Täytyy sanoa, että aivan kuin joissain biiseissä soundi ja äänikuva olisi sillä paitsi suurempi myös laadukkaampi kuin FabFilterin sinänsä loistavalla limitterillä. Tossa Fluxin limitterissä on muutamia todella spessuja ominaisuuksia kuten monikanavaisuus. Saattaa olla tämän hetken paras limitterialgoritmi kokeelliseen musiikkiin.

Ircamin 1300 euroa maksavan Spat spatialisointialgoritmin demoversiota kokeilin eilen. Se oli pettymys. Radikaalit spatialisointiefektit tuottavat aivan samaa pykimistä kuin Altiverbissä kaiuttimien liikuttelu automaatioilla äänen soidessa. Altiverbissäkin voi staattisesti tilassa olevien kaiuttimien välillä panoroida ja lopputulos on parempi kuin Spatissa, jonka kaikualgoritmi ei mitenkään kilpaile Altiverbin loistavuuden kanssa. Minulla ei siis mitään syytä käyttää Spatia.

Olen hieman aloittanut subbassojen opiskelua. Se maailma on outo. Tilaan tulevaa äänenpainetta ei voi päätellä signaalispektrin tasoista. Kaikki riippuu bassopään keskinäisistä resonansseista ja jonkinlaisesta alapään resonoivasta energiatiheydestä. Voi olla todella voimakas alabasso ilman että se näyttää signaalimittarissa kovalta. Tässä menee jonkinaikaa tätä asiaa ihmetellessä.
 
Toteutuksessa mahdollisuuksia on monia. Käyttää erillistä synteesiä äänentukena tai resyntetisoida additiivisesti alabassoon harmoonisia. Olen kokeillut joitain työkaluja. Työkaluja on esimerkiksi Trilian, SubBoomBass, Precison Enhancer, Logicin Alchemy ja SubBass, Harmon ja kaikenlaiset virtuaalianalogimallit. Mikään itsestään selvä asia tämä ei ole.  

Vastaavasti, mitä hallitumpi on alapää ja varsinkin subbassosasto 20-80 Hz maastossa, on niillä raidoilla, joilla tätä hallintaa ei ole highpass masterointifiltteri erittäin tarpeellinen. Vaikutelma epäselvyydestä johtuu usein turhasta alapäämulinasta. Highpassleikkurilla alapään voi säätää eläväksi riippuen kunkin miksausraidan materiaalin luonteesta ja tilanteesta. Tämä käsittely jokaiselle raidalle luo aika paljon ilmavuutta ja selkeyttä kokonaisääneen. Ja toisaalta jotain paljon freesimpää kuin sidechain moniraitacompuran käyttö tekemässä sama. Jos jollain raidalla ei olennaista alapääinformaatiota ole se alue kannattaa mieluummin leikata kokonaan puhtaaksi kuin ryhtyä epämääräisesti automaatiokompuroimaan.

Nythän on tulossa neljän Grammyn hiphop tuottaja Jimmy Douglas Helsinkiin pitämään kolmen päivän workshopin. Aion kysellä näistä subbassjutuistä häneltä.   


Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com