2.3.2016

EI MITÄÄN TAUSTA-AMBIENTTIA

Tällainen kappale ja säveltäjä voitti kansainvälisen SIME sävellyskilpailun. Hyvin perinteistä akateemista akusmaattista äänimaisemaa ja muotoajattelua. Erittäin hallittu, dynaamisesti etenevä, hauskan kuuloinen teos.



Toiseksi sijoittuneen Manuella Blackburnilla on hyvin samantapainen konkreettinen estetiikka. Ääntä kehitellään hienovaraisesti konkreettisen temaattisen fokuksen ympäristössä. Dynaamista liikettä on tässäkin kappaleessa (ei kilpailukappale, mutta minusta tämän sarjan hienoin). Yleisesti täytyy sanoa  Blackburn on tässä tyylilajissa ehdottomasti yksi maailman kovimmista tekijöistä tällä hetkellä. 






Toinen mielenkiintoinen:


Kilpailussa kolmanneksi sijoittuneen Federico Schumacher Rattin rakennustyyli on täsmälleen tällasta samanlaista akateemista. Akateeminen arvostelukriteeri on ymmärrettävä, koska ilman sitä tällaisten teosten paremmuusjärjestykseen laittaminen olisi mahdotonta.  Seurauksena on se, että jos kohta geneeristen sävellysten erottaminen toisistaan on vielä mahdollista, säveltäjiä on vaikea erottaa toisistaan. Tämä on varmasti tarkoituskin. Sodan pitää olla niin organisoitu, että se ei yhtä miestä kaipaa.

Viides Mitchell Herrmann (kyseisellä kappaleella). Jännitteet kaikissa näissä kappaleissa rakentuvat täsmälleen yhdellä ja samalla tavalla.


Tässä mielenkiintoisempi kappale samalta säveltäjältä:




Manchesterin Novars Centerin SoundCloud profiilista löytyy paljon lisää kiinnostavaa samassa tyylilajissa.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com