29.3.2016

Puhdas omatunto sanoo:

En ymmärrä kätkeytymistä hiuksiin
tai matkahuopaan. Säikähdin noita
molempia tapojasi, kunnes totuin.
En myöskään ymmärrä tuota pysähtymistä
ja näkymättömäksi muuttumista.
Minulla näet on kokoajan vapaus tuntea
mitä tunnen ja milloin tunnen.
Silloin kun minä tunnen kaikki muutkin
tuntevat ja se on osa maailmanpyörää.
Kun pyörä pysähtyy jähmetyn kyllä
mutta en käskystä. Minä en edes huomaa
että pyörä on seisahtunut. En ole siitä enää
siinä vaiheessa tietoinen. Koen sen oikeastaan
pysähtymiskäskyn vastakohtana.
En myöskään tunne että maailmanpyörällä
olisi erityinen agenda metsän suojelemisessa.
Tai ehkä minulle metsä on kaikki mitä on.
Siksi tunnen, että agenda on vain parantaminen.
Ruumiin tuntemukseni ovat hyvin voimakkaita.
Mitään kivun kaltaista en koe. Kehossa on
virtaavan elämän kokonaistunne jonka avulla
myös vapaudun ruumiista ja kuolemasta.



Harvester-monitoimikoneen kuljettaja sanoo:

Pysähtymiskäsky tarkoittaa minulle sitä, mistä omatunto
tavallisesti pitää huolen. Minä lopetan sademetsän parturoimisen
kun minun käsketään lopettaa. Siihen asti jatkan metsän kaatamista
ja lajien tuhoamista tuntematta mitään erityistä.
Minähän voin toimia yhtä lailla omaatuntoa vastaan
kuin sen mukaisesti, sillä minulla on vapaa tahto.
En ole pelkästään Lohikäärme, joka ei välitä mistään.
Sinä menet juuri niin pitkälle kuin henki menee.
Minä taas voin mennä pidemmälle tai miten vain.
Mutta etäisesti tiedostaen sen. Lohikäärme taas ei tiedosta
eikä myöskään välitä siitä.

Lopulta koneet pysähtyvät ja minä menen maailmanpyörään.
Nyt opin pysähtymiskäskyn ja yritän noudattaa sitä hyvin tarkasti.
Käsky ajaa minulla saman asian kuin sinulla omatunto.
Mutta minä näen ja koen maailmanpyörän pysähtymisen hyvin selvästi.
Minä en voi sulkea silmiäni ja korviani, enkä pääse pois pysähtymisen tilasta.
Olen kiusallisesti todistajana kaiken oksentamisen ja pahoinvoinnin keskellä.
  
Äkkiä huomaan, että Lohikäärme lähestyy sinua Puhdas omatunto. 
Sinä nukut etkä ole tietoinen siitä, että maailmanpyörä on pysähtynyt. 
Lohikäärme käyttää pimeyttä hyväkseen. Se liikkuu vain silloin kun
pyörä on pysähtynyt. Kun nukkuva puhdas omatunto kohtaa lohikäärmeen
nousee Paholaiskortti. Omatunto syttyy äkkiä tuleen. Koko metsä syttyy tuleen. 
Torni-kortti kutsutaan esiin: kaaos ja maailmanloppu.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com