1.3.2016

VAIKUTUKSEN TEKEMINEN TAITEESSA

Taiteessa olennaista on vaikutuksen tekemisen dominopalikkailmiö. Vaikutuksen tekeminen on kaksipuolinen ilmiö. Toinen puoli on vaikututtava aine, toinen puoli tila josta vastaanottaja tulee. Jos vastaanottajan tila on jo kyllästynyt vaikuttavaan aineeseen vaikutus ei helposti synny.

On olemassa vaikutuskynnys, joka ainakin osittain on vastaanottajan itse määriteltävissä. Vastaanottaja on immuuni kynnyksen alittaville vaikutusimpulsseille. Suurella yleisöllä tämä kynnys määrittyy eri tavalla kuin taiteilijoilla. Taiteilijat ottavat toisiltaan vaikutteita tietoisesti, he eivät vain asetu passiivisiksi vastaaottajiksi tietyn kynnyksen takana.    

 ***

1) Minulle hyvää taidetta on sellainen, joka tekee minuun vaikutuksen. Koska olen muutoksessa, toisinaan enemmän vaikutuksille altis, myös taiteen hyvyys on muutoksessa. Taiteen arvo siis riippuu paitsi itsestäni ja vaiheestani myös työstäni ja työn vaiheesta. Sellaista myös yritän itse tehdä (prosessitaiteen määritelmä?). Parhaassa tapauksessa tehty työ on uuden työn inspiraation lähde. Saan jatkuvasti uusia vaikutteita omista maalauksistani, joita ripustan seinille juuri tässä tarkoituksessa.
 
2) Toiseksi eniten vaikuttavaa taidetta on sellainen, joka potentiaalisesti jossain tilanteessa voisi tehdä vaikutuksen, jos olisin sopivassa tilassa vaikutukselle altis. Tällaiselle taiteelle voi yrittää etsiä objektiivisia kriteereitä, mikä on aina spekulaatiota. Tällainen taide on toisarvoista.
  
3) Kolmanneksi vaikuttavinta on suuremman huomion kohteena jo oleva taide, esimerkiksi huomionosoituksin palkittu taide tai yleisesti suosittu taide. Taide joka tekee moniin vaikutuksen, ei välttämättä tee minuun vaikutusta. Joskus vaikutus -- ellei kuulu kategoriaan 1 tai 2 -- voi olla pelkästään negatiivinen: miksi ihmeessä niin monet suosivat juuri tätä?
 
***

Yleisen suosion tai palkitsemisten perustan käsittäminen taiteen materiaalisuudessa tai sosiaalisessa kähminnässä eiohjaavasti vaikuta omaan tekemiseeni. Joskus ihmettelen miksi niin ei käy edes alitajuisesti.
 
Syy on luultavasti se, että minulle taiteen tekemisen merkitys ei ole sinänsä kyseenalainen. Kysymys on vaikutuksen tekemisestä. On selvä mitä minä taiteesta ja sen tekemisestä etsin. "Ole hyvä, tee minuun vaikutus." "Minä teen sinuun vaikutuksen, jos olet ihminen."

Jos ulkoinen paine pakottaisi määrittämään suhteeni toisin, seurauksena olisi kiinnostuksen lopahtaminen, siirtyminen tärkeämpiin asioihin. Asiat, jotka eivät kuulu taiteeni projektiin eivät myöskään tee vaikutusta.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com