31.1.2016

SYMBOLIIKASSA

kaiketi kysymys on siitä, että "symbolisen tason" puuttuminen tarkoittaa sitä, ettei näkökulman vaihtaminen helposti ole mahdollista, kun taas symboliikan läsnäolo mahdollistaa parallaktiset siirtymät. Bowien uusimman levyn Lazarus -kappaleessa symbolinen taso on vahva. Tekstiin voi valita esimerkiksi Bowien näkökulman, oman näkökulmasi tai Anders Breivikin näkökulman.

Nerous on siinä, että symbolien avulla luodaan täsmälliset mahdolliset tulkintapositiot. Mikä hyvänsä tulkinta ei ole mahdollinen. Tulkinta on tarkasti kontrolloitu. On helppo luoda symboliikan avulla monimielisiä tekstejä, joiden monien mielien välille ei sinänsä muodostu kiinnostavaa draamaa. Lazaruksessa on minusta on aika kiinnostava draama kun ajattelee Bowien omaa hahmoa ja vaikka Breivikiä.


[Verse 1] Look up here, I'm in heaven I've got scars that can't be seen I've got drama, can't be stolen Everybody knows me now
[Verse 2] Look up here, man, I'm in danger I've got nothing left to lose I'm so high, it makes my brain whirl Dropped my cell phone down below Ain't that just like me? 
[Bridge] By the time I got to New York I was living like a king Then I used up all my money I was looking for your ass 
 
[Verse 3] This way or no way You know I'll be free Just like that bluebird Now, ain't that just like me? Oh, I'll be free Just like that bluebird Oh, I'll be free Ain't that just like me? 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com