11.12.2015

APINOIDEN OULIPO

Uudessa Tuli & Savu -lehdessä nro. 83 on hyvä Tiina Lehikoisen ja Juha Kulmalan keskustelu menneen vuoden runosadosta. Vaikka en ole viimeiseen puoleentoista vuoteen kokenut mahdolliseksi seurata ollenkaan Suomen runoelämää (toisilla elämä, minulla tarokkikortit), pysyn yllättävän hyvin kärryillä siitä mitä tässä sanotaan. Itse asiassa teksti aukikirjoittaa paljonkin omia tunnelmiani. Juha Kulmala sanoo ehkä olennaisimman: "kokeellisuus sellaisena kuin sitä muutama vuosi sitten alettiin mainostaa oli ja on vain muutamien näkyvyyttä saaneiden runoilijoiden henkilökohtainen tyyli". Näin olen ajatellut alusta asti. Kiinnostavaa kokeellisuutta on se luovasta alkuvoimasta ja mielikuvituksen kyvyistä syntyvä vapaa plastinen suhde ideoihin, joka sitten näkyy "kokeellisuutena". Kulmalan termin "saasta", tietämättä mitä Kulmala sillä täsmälleen ottaen tarkoittaa, yhdistän itse älylliseen ja jäljittelevään "kokeellisuuteen", joka on enemmänkin kaikenlaisten vähemmän tunnettujen metodien tiedollista hallintaa, Oulipon matkimista ja sen sellaista. Kaikesta tällaisesti puhtaasti hallintaan ja osaamiseen pyrkivästä kokeellisuudesta puuttuu se, mitä C.G. Jung tarkoittaa numinositeetilla. Ilman  numinositeettia (sen synnyttäminen ei ole tietoisen mielen vallassa) 2000-luvun kokeellisen runouden "symbolinen lause" on pelkkää apinoiden oulipoa.

Jos minulta kysytään, mitä tämä koko kuvio sitten tarkoittaa, vastaan: kysymyksessä on suomenruotsalaisten säätiöiden tietoinen kampanja suomenkielisen kulttuurin alipäästösuodattamiseksi ja heikkonapitämiseksi. Kysymyksessä on tietoinen sabotaashi. 

Ai mikä sabotaashi? Eikö nyt ole kaikki hyvin, kun runoudellakin on oma SSS-hallitus ja kasvavat tuloerot niin kuin oikeistolaisessa yhteiskunnassammekin? Eikö juuri nyt ole kaikki hyvin kun eliitin hierarkia toteutuu runouden kentässä identtisesti samanlaisena kuin poliittisessa eliitissämme? Eikö nyt ole hyvin, kun runouden kentälläkin on omat Alex Stubbinsa ja pätkätyöläisensä? Eikö nyt ole hyvin kun on kunnolla rahaa, muutamien taskussa?

No ei se oikein. Ei se oikein ole kulttuuria sellainen. 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com