27.10.2015

RATIONAALISEN IHMISEN SÄÄLITTÄVYYDESTÄ

Vihavainen:

"Normaalijärkinen analyysi leimataan meillä nyt helposti vihollisen hännystelyksi ellei suorastaan pahantahtoiseksi myyräntyöksi. Venäjää ymmärtäviin tulkintoihin ”resonoiminen” on mukamas infosotaan liittyvä olennaisen tärkeä elementti eikä sen sijaan vaikkapa järjen käyttöä."

Järjen käytön helppoutta yleensä vähätellään. Usein monikin luulee käyttävänsä järkeä, kun tosiasiassa perustaa vain logiikkansa johonkin kelluvaan. Esimerkiksi ihminen, joka perustaa logiikkansa talouden lainalaisuuksiin ja tilastoihin, ei käytä järkeään. Menestyksellinen talous kylläkin perustuu järjenkäytölle.

Menemmätt platoniseen analyysiin nousin ja logoksen erosta, ymmärrämme kuitenkin, että Vihavaisen ajatus osuu olennaiseen. Vastakkain asemoituvien puolien yhteinen narratiivi voidaan löytää vain, jos kumpikin puoli käyttää järkeään.

Tässä tullaan Platonin Valtion ydinkysymykseen siitä, perustuuko valtio järjelle, vai järki valtiolle. Platon esittää Valtio-dialogissa allegorian siitä, millainen olisi valtio, joka perustuisi järjelle. Siitä me emme tunnista omaamme.

Entä sitten kun järki perustuu valtiolle? Silloin hoetaan: itsenäisyys, rotu, kansa, itsenäisyys! Silloin valistuneet säälivät järkensäkäyttäjiä yhtä paljon kuin kansa vihaa. 
   

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com