16.10.2015

MASKULIININEN JA FEMIININEN GLOBALISAATIO

Nykyisessä globalisaatiossa globaalit korporaatioketjut tuottavat tietyn tuotantojen markkinakilpailun nollatason, joka lokaalin tuotannon pitää jollakin tavalla voittaa kilpailussa. Globaalit tekijät pyrkivät kaiken yhdenmukaistamiseen. Lokaalit tekijät voivat kilpailla lähinnä ainutlaatuisuuksiensa kehittämisellä. Riippuu lokaalin kulttuurin elinvoimaisuudesta, onko globaali sille kuolinisku vai tietty nollataso, josta lähdetään liikkeelle.
 
Kun Burger King tulee kaupunkiin, se asettaa pikaruokapaikoille uuden nollatason, jota ei voi alittaa, ellei halua asiakaskuntansa valuvan Burger Kingiin. Burger King ei silti ole mikään ravintolakulttuurin korkein huipentuma. 

Lokaalit ainutlaatuisuuksien kulttuurit joutuvat kehittämään toimintatapojaan. Ja myös ne pyrkivät luomaan globaaleita ulottuvuuksia. Lokaalit jäljittely-yritykset eivät oikein pärjää globaaleille standardimalleille. Siinä missä kaikki globaalisti voitollinen (mutta epäuniversaali) on pornografian kaltaista, on lokaalilla aitouden pakko.

Suomalaisen yhteiskunnan ajattelumaailmasta puuttuu halu (tai usko omasta kyvystä) vaikuttaa globaaleihin prosesseihin. Pyritään sulautumaan olemassa oleviin tai muodostuviin rakenteisiin ja valvomaan etuja niiden puitteissa. Mutta tällainen puhtaasti femiininen, passiivinen evoluution seuraaminen ilman omaa aloitekykyä hävittää tehokkaasti oman kulttuurin ainutlaatuisuuden.

Evolutiivisella sulautumisella laajempaan suunnitelmaan, usein pelkästään femiinisesti "tuntemalla" vaiston varassa ilman selvää rationaalista ja älyllistä tietoisuutta tuon suunnitelman koko sisällöstä, oma kulttuurillinen suvereniteetti siirretään suuremman järjestelmän käsiin.

Esimerkiksi venäläisiltä puuttuu täydellisesti tällainen sulautuva femiininen suhtautumistapa ulkoisiin vaikutteisiin. Täysin päinvastaisen evolutiivisen logiikan mukaisesti venäläiset sulauttavat ulkoiset vaikutteet omaansa äärettömän tehokkaasti. Tämä synnyttää venäläisen kulttuurin eklektisyyden. Maahan tunkeutuva sushi on nopeasti venäläistä kansallisruokaa ja ammutaan takaisin lähtömaahansa smetanan ja pelmeenien vahvistamana.

Venäläinen kulttuuri ei siis jää passiiviseksi globaalissa symbolisessa vaihdossa, vaan se antaa ulkoatulevan "lahjan" heti takaisin omana tulkintanaan. Siksi vain harvat, tai ainakin harvemmat, globaalit ilmiöt todella nöyryyttävät venäläisiä. Yksi tällainen on tietysti Applen tuotteet, joihin venäläinen kulttuuri ei ole kyennyt vastaamaan symbolisesti uskottavalla tavalla, ja joista on siksi tullutkin myös Venäjällä värivallankumoustellisten symbolisia työkaluja.

Näemme että globaalin kapitalismin valtapeli on tätä symbolisen vaihdon peliä: valtakeskus on siellä, mistä globaalille järjestelmälle toimitetaan sellaisia lahjoja, joihin muut eivät voi vastata. Tarunomaiset globaalit pääomat virtaavat kaiken aikaa vastaansanomattomien lahjojen alkulähteen suuntaan.

Globaalit virtaukset ovat niin valtavan vuolaita, että pienellä maalla kuten Suomi ei yksinkertaisesti ole aivokapasiteettia käsitellä kaikkea virran mukana kulkevaa. Venäjällä on hieman paremmat edellytykset, mutta myös Venäjä on helisemässä ja paikoin polvillaan globalisaation voimien edessä. Se mitä itse toivoisin näkeväni, olisi Venäjän vahvempi ja laaja-alaisempi "takaisinantaminen". Että Venäjä toisi nykyistä laajemmin esiin omia "vaihtoehtojaan".
 
Kaikkihan on globalisaatiossa hyvin, jos on vaihtoehtoja.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Vaihtoehtoja on - paras voittaa :)

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com