11.10.2015

Kaikulaitemysteeri jatkuu. UVI:n Orchestral Suitessa on mukana todellista tilaa mallintava konvoluutiokaikulaite. Myös Logicissa on konvoluutiokaiku perusversiossa. OS:n kaiku on todella hyvä. Tietämykseni näistä rajoittuu matemaattisen algoritmin hahmottamiseen. Konvoluutiokaiku on teoreettisesti hyvin selkeä menetelmä. Laatuero voi periaatteessa olla vain tilan impulssivasteen mittauksessa. OS:n kaikulaite tosin viittaa muuhun. En ole kuullut noin hyvää konvoluutiokaikua. Olen itsekin kuitenkin tehnyt sellaisen kaikulaitteen ja ollut yhteydessä amerikkalaiseen guruun Bill Gardneriin. Ehkä OS:n algoritmi on joku ovela hybridialgoritmi. Äänikuvallinen erottelu on hämmästyttävän hyvä verrattuna UVI:n Spakrverbiin, joka sekin on huippukaikulaite minun mittapuullani. Selkeän eron masentavuutta lisää se, että minulla ei hajuakaan siitä mihin ero perustuu. Luultavasti se perustuu psykoakustisen tutkimuksen tulosten nerokkaaseen soveltamiseen algoritmisuunnittelussa. Olen jäänyt tällä alalla kehityksestä jälkeen. En ole työkseni tutkinut kaikulaitteita tai äänen spatialisointialgoritmeja kohta 15 vuoteen. Nyt olisi aika hankkia ajanmukaista koulutusta. Eihän tässä enää näillä tiedoilla pärjää.  

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com