9.9.2015

OVATKO SIMULAATION FAKTAT SYMBOLISEN VÄKIVALLAN ALKUMUOTO?

Rasismin ja maahanmuuttokriittisyyden absoluuttinen samaistaminen on symbolista väkivaltaa. On kiistämätöntä, että esim Persujen keskuudessa rasismi naamioituu maahanmuuttokriittisyydeksi. Mutta asia ei ole niin yksinkertainen, koska on olemassa (tai ainakin voisi olla olemassa) olemuksellisesti eri kategorian ilmiöitä (maahanmuuttajina otetaan vastaan bodattuja ja koulutettuja sotilaita, apua ei tarjota todellisille hädässä olijoille jne). En väitä että nyt on kysymys tästä, koska en ole itse tarkistanut jokaista liikkeellä olevaa pakolaista.


Sanotaan: "Tässä on kans vähän sama ongelma kuin ton isänmaallisuuden kanssa. Rasismin takia termi on kokenut pahan inflaation, ja sitä käytetäänkin ahkerasti kiertoilmaisuna rasismille. MIkä on tietysti varsin ironista, koska jos tahtoisi olla maahanmuuttokriitikko (siis ihan oikea sellainen), niin pitäisi omat milipiteet perustua ihan oikeisiin faktoihin. Nythän maahanmuuttokriitikot (tai "maahanmuuttokriitikot") piut-paut välittää mistään faktoista."

Mutta onko hyperreaalisessa simulaatiotodellisuudessa jotain tämän tason faktoja? Eikö käsite "fakta" ole suurin symbolisen väkivallan aiheuttaja postmoderneissa hyperreaalisissa yhteiskunnissa? Simulaatiothan nimen omaan pitävät huolen jokaisen faktan manipulaatiosta. Mikään tämän tason "tieto" ei määritelmällisesti kosketa todellisuuden pohjavirtausta hyperreaalisessa tilassa? Hyperreaalisessa faktoja ei voi redusoida ilmiasuista, jotka ovat täydellisesti simulaatio-operaatioiden tuotetta. Siksi myöskään reaaliteetteja ei voi tarkistaa faktoista.

Hyperreaalisuden tila tarkoittaa, luopuessamme rationaalisuuden periaatteesta poliittisuuden hyväksi olemme radikaalista ja täydellisesti minkähyvänsä riittävän taitavan huijarin armoilla. Rationaalinen päättely voi johtaa simulaatiopinnoilla vain topologiseen harhaan. Rationaalinen ei voi olla poliittisen palveluksessa. 

Olemme siis pahemmassa kuin pulassa. Eli ei mitään uutista tässä.

Jos pakolaiskeskusteluun aikoo osallistua, on hyväksyttävä ilmeinen simulaation diskurssi, jotta voi kommentoida sen sisäistä logiikkaa. Pakolaiskysymyksessä tarkoin kontrolloidut faktat ovat sopimuksia, jotka pitäisi ensimmäisenä hyväksyä. Simulaatiossa niitä ei määritä totuusperiaate vaan uskottavuusperiaate. Niille, jotka nyt eivät vain niele tätä, jää sopimusten ulkopuolella jäljelle lähinnä ristiriitojen osoittaminen. 

Nyt voi esimerkiksi osoittaa: koska eliitti ei esitä minkäänlaisia varauksia maahamuuttokysymyksessä, tämän asian, näiden maahanmuuttajien, keitä he ikinä olivatkaan, täytyy olla, tietoisesti tai tiedostamattaan, jotenkin hyödyllinen osa tämän simulaation (simuloidun kriisin, kriisin vaila poliittista syytä) agendaa. Kysymys on siis siitä, miten eliitti ajattelee hyötyvänsä pakolaisista. Marko Hautala ehdottaa romaanissaa Kuokkamummo kiinnostavasti: eliitti indoktrinoi nimenomaan kiitollisuudenveloissaan rypemään laitetut maahanmuuttajat omaan vihakulttiinsa. Ihan hyvä ristiriitojen paikannus Hautalalta. 

Maahanmuuttokriittisyys on äärioikeiston suussa typerä kiertoilmaisu. Halla-aho tietää, että maahanmuuttokriittisyyden samaistaminen rasismiin voi joissain tilanteissa olla symbolista väkivaltaa. Mutta hän ei tietenkään ole vilpitön. Se mitä nyt konkreettisesti tapahtuu, on yleisen tilanteen muuttuminen, tai pikemmin muuttaminen, sellaisilla tavoilla, joka vastaa paremmin Halla-ahon argumentaatiota. Argumentaatio objektivoidaan simuloimalla. Se kääntäminen ja objektiivinen ironia, jonka näemme, ja joka ehdottomasti on Suomen ulkopuolelta johdettua, Euroopan keskusjohtoisen äärioikeiston sanelemaa, kasaa nyt kivijalkaa Halla-ahon argumentin alle. Äärioikeiston asema siis tulee vahvistumaan. Äärioikeiston asemaa ei voi horjuttaa inttämällä, varsinkin jos on hyväksynyt simulaation status quon "faktat".

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com