9.9.2015

ISLAM JA LUOKKATIETOISUUS

Miten mahdollisimman myönteinen asennoituminen näihin uusiin kansainvaelluksiin, vaikka lähdetäänkin siitä että ilmiö on ja pysyy kaikista kriiseistä tai niiden puuttumisista huolimatta. Minkä luokan intressejä ilmiö edesauttaa, ja onko siitä jotakin hyötyä sorretuille luokille?

Jos ajatellaan, että meillä Suomessa olisi jonkinlainen luokkatietoisuus ja sen mukainen taisteluasetelma, miten kansainvaellus voisi edesauttaa sorrettujen asemaa? Onko siis oletus, että jotakin tällaista voisi tapahtua?

Ainoa keksimäni ajatuskulku voisi olla jotakin tällaista: islamilaisista valtioista tulevat ihmiset hyvin pitkän ajan kuluessa lopulta sekularisoituvat ja luopuvat uskonnostaan, jolloin he kykenevät näkemään itsensä riistettynä luokkana. Mutta kuinka pitkä aika tarvitaan, että silmät avautuu ja psykoanalyysi kolahtaa: 200 vuotta?

Suomessahan ei ole luokkatiteoisuutta kuin porvaristolla. Lisäksi Suomen pieni työväenluokka ja Lumenproletaarinen aineskin hyötyy vallitsevasta kapitalistisesta maailmanjärjestelmästä. Jopa länsimainen roskisdyykkari hyötyy kapitalismista.

Kapitalismi kriisitytyy väistämättä, ja Suomi ajautuu kohti periferiaa. Väestön luokkaintressit muuttuvat. Mutta auttaako tässä kriisissä suuren islamistiväestön läsnäolo?

Altavastaajien tilanne saattaa päin vastoin käydä hankalammaksi, koska islamistit ovat kova pala kaikkea tiedostamista vastaan. Miten islamistien määrän lisääminen voisi lisätä sorrettujen luokkien tietoisuuden astetta se.

Ennakkoluulonani säilyy se, että kunnon koraaninpänttääjä on vaikeampaa ainesta todellisten voimasuhteiden tajuamiselle kuin sekulaarikristitty tapauskovainen. Jos näin ei ole, juhlin ilolla voimasuhteiden pientäkin muutosta.

Tässä jää nyt oikeastaan jäljelle se, että pitäisi jotenkin osoittaa islamisuskoisen väestön parempi kontemplaatiokyky suhteessa tapakristittyihin. Kun tämä osoitetaan minulle pitävästi, esimerkiksi tulijoiden henkisälyllisen tason tarkasta mittaavilla kokeilla, juhlin jokaista tulijaa ja jokaista menijää erikseen. 

Hyvä on, ajatellaan, että merkittäviä eroja ei olisi. Sorrettu luokka toki on kansainvälinen, eikä sen tila periaatteessa muutu ihmisten sinne tänne muuttamisella. Indoktrinaatiota tapahtuu kaikkia kohtaan yhtenään. Mutta onko se erityinen asia muuttoliikken osalta?

Tekisi mieli väittää että muuttoliike vaikuttaa hieman tilanteeseen. Loputonta kiitollisuusrituaalia vaativa eliitti ja loputonta katumusrituaalia vaativa katumusvasemmisto indoktrinoi hieman helpommin maahanmuuttajan kuin natiivin (viittaan taas Marko Hautalan Kuokkamummoon). Maahanmuuttaja on sosiaalisen verkostonsa osalta keskimäärin huonommassa asemassa vastustamaan yksin tai ryhmässä hegemoniaa kuin natiivi. Mikä tietysti kuvaa kai vain sitä, että globaalikapitalismi ei ole ihan onnistunut tavoitteissaan. Indoktrinaation jälkeen tilanne on sorretulle luokalle entistä vaikeampi. 

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

"Jopa länsimainen roskisdyykkari hyötyy kapitalismista."

No siis jos origo on alaston ihminen vailla työkaluja. Jos origon piirtää hieman rohkeampaan paikkaan, vaikka nyt alkajaisiksi tämän ihmeen kulutusfasismin eroottinen deprivaatioaste huomioiden, niin en nyt sanoisi että roskisdyykkari hyötyy kapitalismista. Pikemminkin ehkä identiteetti taipuu sen mukaiseksi, että sijaitaan origosta alas ja vasemmalle, eli ollaan siis eräänlaisessa passiivihintojen kentässä, kuten taloustieteessä sanottaisiin, jos taloustieteessä olisi mahdollista olla nero.

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com