26.9.2015

1990-luvulta alkaen Baudrillard taantuu. Kuten Chomsky, hän ei enää käsitä symbolisen vaihdon ja gurdjieff-riiston (spirituaalisen riiston) välistä suhdetta selvästi. Teoria vääristyy, henkinen tietoisuus rajoittuu homeopatialle naureskeluksi. Hänet on kampitettu rationalisaation rautamonttuun. Baudrillardista tulee eräällä tavalla suomalainen: itsekolonialisaattori, joka ei tiedosta riistävänsä itseään henkisesti. Suomalaisella karjatilalla lehmän pyhyys on juuri sitä, ettei tarvitse riistää ihmistä, kun intiassa kolonialisoitu kansa pyhitti lehmää symbolina siitä, ettei itse syyllisty riistoon tai varsinkaan lehmän organismin gurdjieffriistoon, joka on kolonialisaattoreiden pääelinkeino.

Täyttä 90-lukua ja aurattoman ihmisen moraliteetti oli myös eilisillan toinen elokuva:



Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com