23.8.2015

MIELETTÖMYYDENNÄLKÄ

Blackmödernissä kärsimyksen tuottamisen (eli kaiken tuotannon ytimen) on oltava puhdasta ja turhaa, jotta se voisi tyydyttää mielettömyydennälkää.

Mistä syntyy mielettömyydennälkä? Se syntyy viettelystä, rationaalisen mielen harhaanjohtamisesta niin, että harha saadaan vaikuttamaan rationaaliselta. Harha kuitenkin havaitaan vankilan omaiseksi tilaksi, ja syyn siitä saa nimen omaan viettelyn toteuttanut rationaalisuus joka ei kuunnellut tunteiden kiljuntaa.

Aiempaa rajattomasti tehokkaamman tiedonvälityksen takia ei voida olla, vaikka toki haluttaisiin olla, tietämättömiä siitä mitä maailmassa tapahtuu. Ukrainan sodan kaltaiset läpikotaisin surrealistiset tapahtumat, joita ikään kuin ohjaa järki, saavat uskon järkeen horjumaan todella.

Mutta tuollaisia asioita ei kuitenkaan ohjaa totuusperiaate tai kokonaisvaltainen järki. Vaan niitä ohjaa uskottavuusperiaate ja näkökulmariippuva kokonaisuuden kadottanut logiikka. Yhtäkaikki syyn tilanteesta saa kantaa järki, koska jälleen kerran tunne oli muka oikeassa. Ainakin joidenkin tunne.

Vastavasti esimerkiksi innovaatioita vihataan, lapioa, työkalua vihataan, koska sitä väärinkäyttämällä on joskus saatu aikaan jotakin mieletöntä. Tai systeemiä väärinkäyttämällä on saatu aikaan koko valtion konkurssi tms.

Teknovihamielisyys haluaa luopua järkevistä työkaluista, koska viettely on ohjannut työkalujen käyttäjät harhaan ja mielettömyyteen. Samalla halutaan palata edeltävän mielettömyyden painajaismaiseen todellisuuteen, joka nähdään nyt ihanteellisena, astetta vähäisempänä painajaisena. Tuota painajaista muistellaan kyynelsimässä ja sen lauluja lauletaan nostalgisen tunteen vallassa.

Vain edellinen sukupolvi kantaa kauhua tuosta edeltävästä painajaisesti ja niistä ongelmista, joita ei nyt voida lavastaa. Seuraava sukupolvi ei siitä kauhusta tiedä mitään. Se voi turvallisesti kokea nostalgiaa tuota tilaa kohtaan.

Oikea tie sen sijaan olisi etsiä viisautta tässä ja nyt aiempaa äärettömän paljon tehokkaampien työkalujen hukuttavassa valtameressä.

On pakko paeta sitä tosiasiaa, että tuotannon muutoksessa myös merkitykset täytyy luoda uudelleen. Sillä työ on silkkaa kärsimystä ja päänsärkyä. Siinä on päämäärä. Siksi se ei tyydytä mielettömyydennälkää.

Kun vauhtiin on päästy (moderni) on vauhti koko ajan kiihtynyt (postmoderni) eikä sitä voida nyt pysäyttää kun henkinen väsymys jatkuvien hallitsemattomien muutoksien edessä on jo suuri. Kaaoskestävyyden merkitys korostuu.  

Kaaosta ei voi kestaa miltään jalustalta, koska kaikki jalustat murtuvat ja kaikki poseeraaminen muuttuu pölyksi. Tästä opitaan lopulta lähinnä se, että pelkkä looginen järki voidaan aina johtaa harhaan, kunhan logoksen perusta annetaan harhaanjohtavasti ja väärin. Samoin tunne voidaan aina harhauttaa massapsykologian ja suggestion kaoottisin keinoin. Näihin periaatteisiin ei yksinkertaisesti voi luottaa yhtään, koska niiden kaaoskestävyys on heikko.  

Korostuneesti nousee esiin aistiva järki (nous), joka on pikemmin aistimista kuin loogista päättelyä. Aistivaan järkeen perustuu ymmärrys siitä mikä on järkeä kokonaisuuden kannalta. 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com