31.8.2015

SYMBOLINEN VAIHTO ON "SOSIAALISEN" YDIN

Kapitalismi olisi toimiva järjestelmä, ellei se patoaisi symbolista vaihtoa.

Jostain syystä Merkurius (Hermes) on sekä kaupankävijöiden että esoteerikkojen jumala. Näin on siksi, että tämä yksi jumala kuvaa sekä taloudellista että symbolista vaihtoa, joita ei mytologia erota.
Taloudellista vaihtoa on se, mikä taloudellisessa toiminnassa on olennaista. Symbolista vaihtoa on se, mikä "sosiaalisuudessa" on olennaista. Kun nämä asiat erotetaan toisistaan, tehdään eräänlaista väkivaltaa maailman perusolemukselle.

Tämän synnin Eurooppalainen historia alkaa Temppeliherrain ritarikunnan teloituksella. Huhujen varjolla Filip IV vangitutti kaikki Ranskan temppeliherrat samana päivänä, mustana perjantaina 13. lokakuuta vuonna 1307. Symbolisen vaihdon ammattilaisia, jotka harjoittivat myös euroopan menestyksellisintä pankkitoimintaa, ja joiden pankkitoimintakäytännöt ovat edelleen eurooppalaisuuden ytimessä, syytettiin kerettiläisyydestä. Vuonna 1310 satoja ranskalaisia temppeliherroja poltettiin roviolla harhaoppisina, ja vuonna 1312 Klemens V julisti Temppeliherrain ritarikunnan lakkautetuksi.

Tragedian syy on kuninkaan mustasukkaisuus symbolisen vaihdon tuottaman pääoman edessä, jota temppeliherrat hallitsivat. Myöhemmin kiihtyneen symbolisen vaihdon viettelemisen, soluttamisen, harhaanjohtamisen, korruptoinnin, kääntäminen, hajottamisen, tukahduttamisen ja patoamisen keinot ovat käyneet hienovaraisemmiksi, varsinkin Vapaamuurarijärjestöjen kaappaauksen jälkeen 1700-luvun lopulla. Mitä voimakkaammin symbolinen vaihto pakeni suljettuihin salaseuroihin, sen voimakkaammin niitä solutettiin illuminaateilla. Nykyinen kapitalismi on perinyt tämän mustasukkaisuuden ja toteuttanut puhdistusta symbolisen vaihdon alueella tehokkaammin kuin yksikään toinen tyranni.

Tämän (symboliseksi muuttuneen) väkivallan seurauksena kaupankäynti ajoittain tulee vastustuskyvyttömäksi muille voimille, jotka tuottavat taantuman eli depression. Depressio tapahtuu aluksi vain symbolisen vaihdon alueella. Ilmenee, että depressiossa symbolisen vaihdon ylläpitämä pohjavirtaus ei enää kosketa ilmiasua. Ilmiasut jähmettyvät ja niiden taloudellinen vaihto jähmettyy.

Nykykoulutuksen kyllästämätt ihmiset, joiden ainoat psykologiset ominaisuudet ovat välinpitämättömyys ja kärsimättömyys, ovat kaukana tällaisien ensimmäisien perusperiaatteiden käsittämisestä.

Kapitalismi jatkaa symbolisen vaihdon kohtelemista ennaltaehkäistävänä terrorismina. Syöpätutkijat meistä, jos he olisivat edes kerran rehellisiä itselleen, voisivat nähdä tässä tarkan analogian oman objektinsa dynamiikkaan. Jos järjestelmän dynaamisen toiminnan kannalta on välttämätöntä, että symbolinen vaihto ruokkii taloudellista vaihtoa ja taloudellinen vaihto viettele symbolista vaihtoa, mikään ei voisi olla tuhoisampaa tälle järjestykselle kuin se, että taloudellinen vaihto julistaa symboliselle vaihdolle terrorismin vastaisen sodan. On nähtävä, että tämä on systeemin sisäisen autoimmuniteettisairaus.

Ellei kapitalismi pysty korjaamaan tätä tilaa, se joutuu terminaalivaiheeseen.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com