3.7.2015

KUOKKAMUMMO ON SKENE

Mitä minä oikeastaan halusin runoskeneltä?

Haivainto: 90-lukulaisuudessa Kuokkamummon hengen kaikenkattavuus.

Johtopäätös: pitää tuulettaa.

Seuraus 1: tuuletettiin hetki ja jouduttiin bunkkerin nurkkaan. Pari naarmua kuokasta luotiliiveihin.

Seuraus 2: Kuokkamummo ottaa haltuunsa uuden sukupolven kokonaisuudessaan.

Seuraus 3: Kuokkamummon hengen kaikenkattavuus.

Haivainto: Kuokkamummo ja suomalainen runous on yksi ja erottamaton asia. Kuokkamummo ei ollenkaan haittaa runohäärääjiä ja sen hengen ilmapiiri tuntuu monista oikealta. Runohääräjiä ei voi muuttaa, eikä mikään ilmaisu voi vaikuttaa heihin. Toimiminen runoskenessä on siksi mahdotonta, jos päämääränä on tietoisuus. Kuokkamummo ei tykkää tietoisuudesta. Kuokkamummo ei tykkää siitä että hänelle vittuilaan tietoisuutta lisäämällä.

Johtopäätös: pitää tuulettaa jollain täysin toisella tavalla kuin aiemmin luulin.

Summa: Tietoisuutta, enempää omaa kuin toisten, ei ihmisiä tai insituutioita arvostelemalla saa kohoamaan. Kaikkein vähiten kannattaa vittuilla Kuokkikselle itselleen. Vaikutus on itseasiassa päinvastainen: Kuokkiksen valta vain kasvaa.


Itseasiassa skeneilmiö muistuttaa patenttijärjestelmää. Skene on voimassaoleva patentti. Se on ikään kuin skenelainsäädännössä juridinen suoja kaikkea samantyylistä yrittämistä vastaan. Patentinhaltija ei pyri lisäämään kilpailijoiden (kuka tahansa toinen) luovuutta, vaan maksimoimaan omaa voittoaan. Patentinhatija on avoimessa sodassa jokaista ei-yhtiökumppania vastaan. Luoti ammutaan ensin päähän ja sitten katsotaan kuka oli tulossa valkoista lippua heiluttaen. Kysymyksessä on totaalinen sota kaikkea ja kaikkia vastaan. Oman skenen ulkopuolella ei ole mitään. Kaikki ammutaan. Vain oma hiuksen kapea skene on kaikki mitä saa tietää ja tiedostaa. 

Skenen arvostelu on siksi sama kuin voimassaolevan patentin arvostelu. Jos ei patenttia saa väitteellä kumotuksi tai patenttiriidassa voitetuksi on häviöllä. Arvostelu ei auta. On oltava joko itsellä parempi patentti tai sitten jokin muu skeneoikeuslaitoksessa pätevä juridinen keino. Kun patentti saadaan nurin tai kierretyksi, skene menettää heti kaiken voimansa. Tätä ei saada aikaan kritiikin keinoin, vaan ainoastaan oman kehittyneemmän tai ovelamman toimeiliaisuuden kautta.

Patentin voittava tai kiertävä patentti on aina vain uusi samanlainen patentti, joka eräänä päivänä voitetaan tai kierretään. Tai sitten se lopulta vain raukeaa. Skene on juuri tätä. Skene voidaan kiertää vain skenellä, joka taas kerran kierretään skenellä. Ja skene voidaan ylittää vain salaisuudella. Niin kuin patentti voidaan ylittää yrityssalaisuudella, jonka tietämiseen vaaditaan initiaatio.

Kaikki kritiikki on skenejen viidakossa turhaa. Skenet tuntevat vain mainoksen ja propagandan. Kritiikki on skenelle sama kuin vastapuolen (kaiken oman vallihaudan ulkopuolella olevan) asvosteleminen kiroilemalla, kun vain ampumisella tai räjäyttämisellä on merkitystä. Kaikki keskustelu on tietenkin turhaa. Mikään tietoisuudenlisäysprojekti ei voi vaikuttaa skeneen. Jokaiselle ulkopuoliselle skene näyttäytyy puhtaasti vihamielisenä ja negatiivisena natsibunkkerina, jota ei pidäkään yrittää lähestyä. Kaikki skenet ovat samanlaisia totuuden etsijän silmissä. 

Miksi muka sitten äärimmäisyyksiin väkivaltainen skene on huono? Eihän se voi olla huono kun se on silkkaa väkivaltaa!

Skene on huono siksi, että se on alakulttuuria. Skene ei koskaan voi olla korkeakulttuuria. Siitä ei koskaan voi tulla korkeakulttuuria. Skene on säädelty, suojattu linnake, markkina-alue, tai kilta, tai kartelli, tai patenttisuoja.

Skenen ainoa päämäärä on myydä kapeasti rajattua tuotetta kapealle ostajakunnalle. Skene ei voi muuttaa tai kehittää tuotetta. Se ei voi lisätä itseensä mitään uutta. Koska skenessä välttämättä lisääntyy ja voimistuu kaiken aikaa yhdenmukaisuus, konsensus ja dogmatismi, se on luovuuden täydellisin mahdollinen vastakohta. Se on jonkinlainen konservatorio, vahakabinetti, vanhojen autojen kokoontumisajelu.  Sielunpelastus skenessä on vaikeampaa kuin natsibunkkerissa.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com