7.6.2015

INTERNET JA SUODATUSASETUKSET

Maailmasta ei erinomaiset taiteilijat onneksi ole vaarassa kadota, vaikka intuitiivisesti siltä kuinka paljon hyvänsä tuntuisikin.

"En epäile, että suuret taiteilijat olisivat katoamassa mihinkään, mutta pelkään, että heidät on entistä vaikeampi tavoittaa, koska kaikki aistimme täyttyvät roskasta. Internet on aineeton vastine Tyynenmeren jätepyörteelle." Juho Nieminen

Sanoisin, että heidät on entistä helpompi tavoittaa kaikkea kohinaa vasten. Helpompi tavoittaa aistit turruttavaa paljoutta vasten, koska tavoittamisessa tapahtuu turtumuksesta toimipuminen ja suodatusasetusten uudelleenarviointi.

Internetin idea on mahdollistaa yhteys kaikkeen, mutta toisaalta sen idea ei ole olla jokaisen tiedostettavissa oleva käsikirja ja tai kooste ydinsisällöistä. Koosteen tekemisen vaiva jää käyttäjälle.

Siksi aistiturtumus on ylipäätään vain suodatusasetusten ongelma. Internettiä ei pidä selata ensyklopedianlukijan suodatusasetuksilla vaan ensyklopedian tekijän suodatusasetuksilla.

Esimerkiksi SoundCloudissa on mahdollista seurata enintään 2000 vierasta profiilia. Tuo luku (turtumusrajan objektiivinen korrelaatti?) tulee itseasiassa nopeasti täyteen ja sen jälkeen alkaa suodatusasetusten uudelleen arviointi, koska haluaa edelleen seurata löytämiään kiinnostavimpia profiileita. SoundCloudissa tilanne on se, että on pakko lakata seuraamasta tiettyjä geneerisiä mutta hyvin tehtyjä asioita kiinnostavuuden ja potentiaalisuuden kustannuksella. Hyvin tehty jokin sellainen mikä on tehty hyvin aiemminkin ei ole tuossa valtameressä paljonkaan arvoista.

Sama laki pätee itseasiassa patentteihin. Patenteissa ei arvosteta ollenkaan tekijän ammattitaitoa, vaan ainoastaan toteutuksen tuoreutta, eli uutuutta ja keksinnöllisyyttä. Tällainen painotus syntyy automaattisesti sellaisesta globaalista tietokannasta, jossa on ainakin olevinaan kaikki kyseisen alan tietämys.

Tällainen hahmotustapa tai painotustapa on tietysti vakavassa ristiriidassa erilaisten nationalististen taiteilijamyyttien kanssa. Myyttiä haudotaan nimen omaan suojassa kaikelta siltä mitä aiemmin on muualla maailmassa esitetty. Nationalismin parhaiden perinteiden mukaan vanhat ja loppuunkuluneet asiat esitetään omalla monopolisoidulla markkina-alueella uusina ja keksinnöllisinä (vrt. turkujazz etc).

Palaisin yhtäältä niihin filosofeihin, jotka ovat asettaneet kaupunkiyhteisöissä asumisen kyseenalaiseksi.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

"Sama laki pätee itseasiassa patentteihin. Patenteissa ei arvosteta ollenkaan tekijän ammattitaitoa, vaan ainoastaan toteutuksen tuoreutta, eli uutuutta ja keksinnöllisyyttä. Tällainen painotus syntyy automaattisesti sellaisesta globaalista tietokannasta, jossa on ainakin olevinaan kaikki kyseisen alan tietämys."
Vaikea havaittavaksi: esim. teos, jonka pinta ja syvyydet täyttävät kaikki ko. taiteen ammattitaidolliset minimit ja maksimit MUTTA on tehty tavalla, joka romuttaa esim. 500-vuotisen taideteoretisoinnin peruskäsitteet ja asettelut vastakkaisetkin.
Houdini!
Moottoripyorällä kokopallossa!!

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com