10.6.2015

HAKKERITALOUDESSA VAIN TIETO ON RAHAA

Ilmaisen koulutuksen, siis ilmaisen tiedon, ajatus on erityisen naurettava, jos sitä pohtii hakkeritalouden kannalta. Hakkeri tietää: mikään tietämisen arvoinen asia ei voi olla ilmaista. Tietämisen arvoisen asian voi saada tietoonsa vain kahdella tavalla: selvittämällä sen itse ja siis maksamalla tiedosta hinnan kovalla työllä ja mahdollisesti epäonnistuneilla yrityksillä. Tai sitten vaihtamalla tiedon johonkin toiseen yhtä arvokkaaseen tietoon.

Myös ammattitaikurit noudattavat tätä hakkeritalouden säännöstöä. Muusikot, jotka haluavat hakkeritalouden säännöillä saada uutta tietoa, perustavat bändin sellaisen kanssa, jolla tietoa on, olettaen, että heillä itsellään on jotakin sellaista mikä kelpaa vastineeksi. Tällaisessa hakkeritaloudessa syntyy Beatles, King Crimson tai Zappan ja Miles Davisin bändit. Muussa tapauksessa musiikin oppimisesta on maksettava opettajalle täsmälleen oppimäärän suuruutta vastaava hinta.

Sama päättelyketju pätee seksuaalisuuteen ja henkisen elämän ydinalueeseen yleensä. Jos siis seksuaalisesta halutaloudesta (esimerkiksi sukupolven sisällä) ei päästä yksimielisyyteen hakkeritalouden säännöillä, on pohdittava toisia tapoja. Pahinta on jäädä tietämättömyyteen, koska se rappeuttaa olemisen pikkuhiljaa, salakavalasti.

Palataan objektiivisen tiedon määritelmään: objektiivista tietoa on vain se mitä ei voida mitata. Miksi muusikoiden, taikureiden, hakkereiden tai seksuaalisten ihmisten tietoa ei voi mitata? Miksi me emme vain mittaamalla tule tietoisiksi tuosta kaikesta samasta? Miksi meidän on pakko nöyryyttää itsemme koodaamisen, taikuuden, musiikin, seksuaalisuuden ekstaasiin: tulla ekstaasissa salatun tiedon oraakkelimaisiksi takaisinkoodereiksi? Juuri siksi.

Objektiivinen tieto (tieteellisen tiedon vastakohtana) on niin monimutkaisesti koodattua, että vain biologinen ekstaasikooderi voi sen takaisinkoodata.  

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com