19.5.2015

GURDJIEFF MOVEMENTSIEN

tekniikat ovat äärettömän monien erilaisten töiden metatekniikkoja. Siksi G-työ on metataidetta, taiteidenvälistä kieltä.

Esimerkiksi rumpujensoitossa ensinnäkin jokaisen käden ja jalan liike on pystyttävä ajattelemaan erillisinä ja sitten erilaisina ryhminä. Lisäksi ne tavat, joilla täsmälleen oikea ääni syntyy ovat täsmälleen tietynlaisia, eli periaatteessa liikerata ja se hetki kun esimerkiksi kämmen tai kapula osuu kalvoon, ovat tärkeitä.

Voisi ajatella, että movemetseissa, juuri jokainen erillinen tanssiasento, kuvaa sitä hetkeä kun rumpukapula koskettaa kalvoa. Ja kaikki muu on morfista välliikettä: kolmiulotteisen kappaleen portaatonta sirtymää asennosta toiseen. 

G-työhön ei voi erikoistua, koska kysymys on yleistyksestä eikä erikoistumisesta. Tämä työ ikäänkuin kaipaa aina useita muita töitä (tässä tapauksessa rumpujen soitto) havainnollistamaan niitä puolia joita metatyössä on läsnä. Nämä ovat kvaliteetteja, laatuja. Laatuja, toisin kuin kvantiteettejä, on äärettömän paljon tai lähes äärettömän paljon.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com