15.4.2015

MUSIIKIN TYPOGRAFIAA

Typografia on kiinnostava harmonian muoto. Jos fontti on orkesteri, on yksi kirjasin muotonsa pitävä soittaja. Kappaleen kokonaisuus näyttää aukeamalta. Jos fontin yksi kirjasin on suunnittelultaan vajaa, näyttää aukeama huonolta ja epätasapainoiselta.

Kirjailijat ovat yksin, koska he kasvavat yksin. Vain aivan nuorina ja kehittymättöminä untuvikkoina he kulkevat parvissa. Mutta suuri kirjallisuus syntyy näkökulmasta, jonka taakse mahtuu vain yhdet silmät ja yksi pää.

Maalarin asema on pitkälti samanlainen. Pienikin näkökulman muutos muuttaa värit ja perspektiivit toisiksi.

Orkesterimuusikko kasvaa yhdessä toisten kanssa. Säveltäjä kuitenkin on se, jota ei huolita mukaan. Säveltäjä kasvaa yksin ja tekee erilaisia asioita kuin muusikot.
 
Jos ajattelee ihmisten päivittäistä visuaalista näkökenttää, sen tarkkuus ja rikkaus ei ole missään suhteessa arkipäiväisten kuuloaistimusten kanssa. Kuuloaistimukset kaupungin hälyssä ovat kuin sumu, jossa on näkyvyyttä alle metrin.

Näköaistimukset taas virtaavat lähinnä paljousdesta ja kirkkaudesta sokaistuneiden silmien editse. Vain maalari tai valokuvaaja saa jotain irti siitä kirkkaudesta, joka silmien ohi virtaa. Valo on rajattoman tarkkaa, ilman värähtelyt rajattoman epätarkkoja. Valoaistimus on objektiivista, musiikkiaistimus on subjektiivista. Sillä musiikkia ei ensisijaisesti aistita korvilla. Kovat vain ehkä toisinaan pitävät yhtä musiikin kanssa.

Säveltäjälle ei ole kovin olennaista pitää korvia auki. Beethoven kykeni yhtä hyvin säveltämään korviltaan kuurona mutta sielultaan äärettömän herkkänä. Musiikki ei todellakaan ensisijaisesti värähtele iman välityksellä. Korvassa sitä paitsi asustaa Descartesin demoni.

Musiikin realismi on aivan jotain muuta kuin kuvataiteen realismi. Musiikissa jäljittely on uskomattoman paljon kömpelömpää, mutta abstraktiot uskomattoman paljon moniulotteisempia, kuin kuvataiteessa.

On kummallista, että tällaisiakin itsestäänselvyyksiä pitää kirjoittaa auki. 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com