9.4.2015

Donald Tysonin kriittinen Agrippa-laitos on toisinaan hyödyllinen, kun puhutaan asioista, jotka ovat nykytieteen valossa täysin varmasti toisin kuin Agrippa väittää. Ja näitä asioitahan on toki valtavan paljon. Gurdjiefflahkoilussa kaipaisi joskus tällaista kriittistä lähestymistapaa. Voisi olla esimerkiksi hyödyllistä tietää mistä Ouspenskyn esittämä kosmisten intervallien järjestelmä juontaa juurensa. Siitähän on puhutta monenlaista antiikissa eri puolilla. Yleensä kuitenkin antiikin taivaankappaleiden intervallisysteemit perustuivat täydellisesti väärin arvioituihin taivaankappaleiden estäisyyksiin. Ajatus, että sama intervallijärjestelmä olisi pätevä siitä huolimatta, että intervallien etäisyydet ovat menneet aikojen saatossa moneen kertaan uusiksi, on kiinnostava. Psykologian näkökulmasta täytyy kuitenkin kysyä missä määrin tällaiset hienoilta tuntuvat järjestelmällisyydet perustuvat vain ihmisen luontaiseen tarpeeseen nähdä maailmankaikkeudessa itselleen merkityksellisiä järjestyksiä. Ihminen joka tapauksessa aina merkityksellistää asiat vain niillä tavoilla, jotka hän tuntee.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

järjestelmä on heikko -
se vain todentaa asettamiaan ehtoja -
mitäväliä

minä etenen vapaammin ja edellä sitä kaikkea

tämä kognitiivistentaitojenmittari on sinun tuttusi (aika takakireä ja kajaalit metkasti rajaavat rajoittunutta katsetta) heh, heh on hänessä kaunistakin, jos hän vain höllentäisi enemmän intohimojen suuntaan, uskaltaisi syvyyteen (matala lätäkkö)

ja hei, lopeta se maalailu kun et osaa - minä en ole varvas, en koskaan ollut - ja sinä et ole valas, hevonen, sello, aurinko, ritari...sinä olet rajoittunut ja torso, siis matala lampi

leikkiä osaavat vain vapaat sielut -
sieluttomat vain omistavat ja pakottavat

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=zBQfUqd8pqI

(kuuntele silmät kiinni)

Anonyymi kirjoitti...

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=kNMGM7hGurY


kauneus on
aurinko on

Anonyymi kirjoitti...

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=kNMGM7hGurY

kato sä sotkit mut tähän paskaan
ja sä annat mun kävellä siitä pois
saatanan kahjo

Anonyymi kirjoitti...

kyllä - kaksi

hän on aivan ihastuttava
kuin hauras silkkinen paperi
siis
yliylipäsmäri -
tunnistin hänet jo kokouksessa

ja hei

huomaan nämä asiat heti
joka kerta
rakas kakkakikkareeni

katsos minua ei kiinnosta mitä ihmiset touhuavat, kun saan olla rauhassa -
minä olen saari

suostun kanssakäymiseen
ja mikään ei minua haittaa -
kunhan saan olla rauhassa -
minua ei omisteta

olen nähnyt koko elämäni ajan
toisista kaiken
ja siksi mikään ei yllätä minua -
ihminen on ihminen -
kauneudesta ilostun
kun sen havaitsen
se kuin sinfonia -
vivaldia

Anonyymi kirjoitti...

kiitos

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=z4GYHcJgRcI

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com