30.3.2015

MIELENKIINTOISUUS

tuntuu olevan elektroakustisessa taidemusiikissa kriittinen luonnonvara. On paljon hyviä säveltäjiä, jotka tekevät elektronisia kappaleita, mutta erittäin harva heistä on mielenkiintoinen elektronisessa musiikissa. Esimerkiksi Antanas Jasenka on ammattilainen, mutta mielenkiintoinen hän ei ole. Luettelematta on olemassa pohjaton määrä elektroakustista musiikkia, joka on kelvollista, muttei mielenkiintoista.

Mikä on ongelma? Jos tilannetta vertaa maalaustaiteeseen, voi sanoa, että missään taidemuodossa ei esiinny vähemmän Kandinskyjä kuin elektroakustisessa musiikissa. Jos Kandisnkyyn vertaa, voi sanoa, että parhaat ja tunnetuimmat ammattilaiset tällä alalla, osaavat juuri ja juuri pursottaa väriä tuubista ulos. Maagisista väritehoista voi tuskin puhua. Ja tämä johtuu vain siitä, että kyseinen taidemuoto on muutamia kymmeniä vuosituhansia nuorempi kuin maalaustaide.   

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com