28.2.2015

KOULUMANKELI

Mietin tässä miten saatoin kouluaikoina niin selvästi ymmärtää, että tiettyihin oppiaineisiin kuten historiaan ja uskontoon, tulee suhtautua täysin välinpitämättömästi. Suhtauduin moniin muihinkin aineisiin, joiden nimiä en nyt enää muista, täysin välinpitämättömästi. Pidin nimenomaan sisältöjä (usein hiljaa mielessäni) pilkkanani. Uskonnon ja biologian opettajat, jotka muutenkin olivat riidoissa keskenään, suuttuivat pilkallisiin ja välinpitämättömiin koevastauksiin. Koulun aivopesuluonne oli siis ainakin minulle täysin selvä asia jo varhain. Ongelma oli se, että vaikka kykenimme olemaan melko hyvin vastustuskykyisiä älyttömyyksille, emme silti tienneet mitään siitä, mistä tolkullisen ihmisen olisi hyvä tietää. Maaseutukoulun hyviä puolia on tietty idioottiryhmäkurin (heimohössötys... kollektiivinen itsemurha?) höllyys, joka on jossain eliittikouluissa on ihan mahdoton. Herra siunaa ihmistä eliittikoulujen, sisäoppilaitosten ja cityheimojen teurasjätteiltä.

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com