19.2.2015

LOPULLINEN PÄÄMÄÄRÄ ON MANIPULAATION PALJASTAMINEN

Haasteena on vaikuttaa näkymättömästi, ja tehtävänä on VAIN tehdä näkyväksi. Ei saa muodostaa minkäänlaista näkyvää massaa, gravitaatiokeskipistettä tai hyökkäyksen kohdetta. Pitää olla täysin nimetön, aineeton ja näkymätön, jotta kontrollia ja väkivaltaa ei voida kohdistaa. Kaikista tärkeintä on olla sitomatta ajatuksia vähäisimmässäkään määrin paikkaan, hetkeen,. poliittisiin puolueohjelmiin (jotka ovat aina CIA:n kaappaamia) tai uskontoihin, jotka ovat vielä saastuneempia. Ajatuksien pitää olla vapaasti joka hetki elävä totuus.

Kokemus on osoittanut, että ei ole syytä uskoa siihen, että yksinkertaisella luonnollisella kielellä voidaan säilyttää tällainen ajattelun vapaus. Yksinkertaiset kielet kaapataan koko ajan, ja kontrolli maadoitetaan yhä syvempiin tiedostamattomiin rakenteisiin. Erittäin harvat yksilöt planeetalla käsittävät morfisten kenttien toimintaa siinä määrin, että voivat käsittää niiden perinpohjaisen syvyyden omien tiedostettujen rakenteiden takana. Kentän kannalta ihmisen tietoisuus on aina ohut. Itse olen sitä mieltä, että monitaiteen kieli on ainoa vapaa kieli. Se vaihtaa koodekkia, kontekstia, kohderyhmää, paikkaa, aikaa, alakulttuuria, muotoa, aistia, hahmoa, joka hetki. Siinä ääretönulotteinen pulssikoodimodulaatio ja lopullisen koodauksen maku.

En ole lukenut Gramscia, mutta epäilemättä samoja vaikutteita olen saanut toista kautta. Vaikka nyt Deleuzelta. On selvä, että hegemonia (hegemoniataiteilijat ja maksetut bulvaanitoimittajat ja muu hegemoniamedia) kaappaa kieltä, psykoanalyysiä, historiankirjoitusta, "hyviä aatteita", liikkeitä, puolueita, kansalaisjärjestöjä jne. koko ajan omalle kielelleen, jonka ainoa tarkoitus on estää deleuzelaisesti "paon viivan" syntyminen. Morfisten kenttien tasolla ja suoran energian tasolla, tämä ilmiö tuntuu nimenomaan välittömästi luovien energiojen tukahtumisena. Vain henkilö, joka ei yhtään ole läsnä hetkessä, voi olla huomaamatta tätä ilmiötä selvästi. Spontaani taiteilija, improvisaation ammattilainen huomaa tämän energiatila muutoksen herkimmin.

Bulvaanit (koteloituneet robotit, jotka eivät kykene hahmottamaan todellisuutta oman olemisensa kautta, vaan ainoastaan kontrollijärjestelmänsä kautta) nimeävät kokoajan luovuudeksi epäluovuutta, kulttuuriksi antikulttuuria, rauhantyöksi väkivaltaa. Tuon koko äärettömän suuren porukan ainoa työ on laittaa vääriä etikettejä pulloihin. 
Tätä sekoitusta ja kiusantekoa, joka yleensä tehdään valtiollisesti ja kaikilla mahdollisilla resursseilla, vastustetaan deleuzelaisesti hyvin elegentilla ja näkymättömällä tavalla: avaamalla ja osoittamalla paonviivoja. Tämä vankila on ääretönulotteinen, eli paon viiva aina löytyy, mutta riippuu "pakenijan" eli vapauden janoisen sielun tiheydestä. Lisäulottuvuuksien näkeminen on aina mahdollista, ja hyvin kevyttä ajattelutyötä sellaiselle, joka ei ole illuusioden gravitaatioissa kiinnipalaneena. Tämä lisäulottuvuuksien näkeminen on itseasiassa inellekutuaalisuuden ainoa määre. Mikään muu ei nimittäin varsinaisesti ole ajattelua, vaan ainoastaan mekaanista estojen ja torjuntojen paikkailua. 

Todellisen ajattelun tunnistaa siitä ja vain siitä, että se vapauttaa välittömästi suuren määrän energiaa. 

Ei kommentteja:

Hae tästä blogista

"Käymälässä en käynyt, mutta ostin kokoelman runoja. Eikö se ole yksi ja sama?"
- Kejonen

"Minä puhun hyveestä, en itsestäni, ja kun moitin paheita, moitin ennen muuta omiani."
- Seneca

"käymälässä aamuisin kuolemanjälkeistä peliä"
- Krivulin

Blogiarkisto

Tietoja minusta

svenlaakso (at) yahoo.com